Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Budget torrsump?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (24262 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

David Berglund skrev:
Anders Schildt skrev:
Bilden jag tänkte visa.

Tycker det ser ut som en kanoninstallation..
Lutar klart åt att göra det på sciroccon...
Nu är frågan om det finns bra pumpar som är billiga nog, eller om man ska bygga en egen.
Har gott om plats på remmen...

Pace har BRA scavenge 2-stegs pumpar för £300, alt £230 om man kan tänka sig CC-pump typen. En CC-pump en-stegs scavenge ligger på £165 (typ sån som Anders har fast PACE varianten). Man borde väl ha 2-stegs scavenge ändå om man inte har "designat och testat" tråg känns säkrast. Steget upp till 3-steg med en av dem tryck på en CC-pump är ju bara £70 (alltså £300).

Har inte frågat Titan men de har ungefär samma priser och jämförbar kvalitet tror jag. Kan vara aningens billigare kanske.

Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Är det verkligen ingen som har en prinsipskiss på hur det skall kopplas i tex ett tvåstegs torrsump. Ska man plocka bort orginal pumpen eller låta den suga från oljekärlet? Jag har hittat en pump som är en tvåstegs men har ingen aninig om hur det ska kopplas in. någon?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Per Wahlqvist skrev:
Är det verkligen ingen som har en prinsipskiss på hur det skall kopplas i tex ett tvåstegs torrsump. Ska man plocka bort orginal pumpen eller låta den suga från oljekärlet? Jag har hittat en pump som är en tvåstegs men har ingen aninig om hur det ska kopplas in. någon?

På Verdis hemsida finns ju lite info om hur det ska kopplas
http://www.autoverdi.com/

Har man ett trycksteg på torrsumpspumpen ersätter man ju den vanliga pumpen med det steget. Annars så får man låta originalpumpen suga ifrån behållaren. Man brukar ju vanligen suga i botten av tråget med evakueringspumparna eller på sidan åt det håll där vevaxeln kastar oljan. Har man flera steg kan man låte separata steg ta hand om olika "kammare" i vevhuset, låta separata steg evakuera toppen eller eventuella turboaggregat istället för att leda tillbaka oljan i vevhuset.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Vilken pumptyp är en "scavengepump" normalt? Centrifugalpump?

Nytt försök. Ngn som kan svara på detta?

Efter att ha sett bilderna så tror jag inte att det är avcentrifugalpumpstyp. Kan ni tala om vilken pumptyp så är det inte alls osannolikt att vi kan hitta dessa pumpar betydligare billigare inom ngn annan bransch/applikationesområde. Det brukar ju vara så att eftermarknadsbildelar / trimdelar har löjliga överpriser.....

Stockholm
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:

Efter att ha sett bilderna så tror jag inte att det är avcentrifugalpumpstyp. Kan ni tala om vilken pumptyp så är det inte alls osannolikt att vi kan hitta dessa pumpar betydligare billigare inom ngn annan bransch/applikationesområde. Det brukar ju vara så att eftermarknadsbildelar / trimdelar har löjliga överpriser.....

Allihopa använder väl en s.k. "Gerotor"? Alltså ungefär så här:

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:

ok, det var ju en skojjig pumptyp. Har inte träffat på den tidigare.

om jag fattar rätt så är utmärkande egenskaperna att det är en förträngingspump (dvs flödet proportionellt mot varvtalet) och att den ha goda sugegenskaper, ev även om det kommer gaser med.

Frågan är om det kan finnas andra pumptyper, som har gångbart pris från annan bransch. Funderar oxo på hur proportionellt oljeflödet är mot varvtalet? Ngn som har ngn uppfattning?

Lidköping
Här sen Jan 2003

En vanlig kugghjulspump är juh det enklaste och som finns representerat i flest applikationer..
Dock har de väl tämligen dålig sugförmåga rent gerenellt...

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

David Berglund skrev:
En vanlig kugghjulspump är juh det enklaste och som finns representerat i flest applikationer..
Dock har de väl tämligen dålig sugförmåga rent gerenellt...

Ja, dom brukar väl ha sugförmåga ngstan mellan dålig och obefintligt om där kommer luft/gas med, och det måste man ju räkna med i sådan här applikation

trollhättan
Här sen Dec 2003

Westfield skrev:
Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:

En sådan typ av pump sitter på gamla SAAB 99 och den sitter utvändigt på blocket och drivs av tändförställaren som i sin tur drivs av aggregataxeln.

Har en bra kapacitet, kommer dock ej ihåg hur mycket den klarar av men den går med halva motorvarvet.
9000 motorns pump har samma varv som motorn så den har troligtvis mindre pumpvolym än 99.

Så 99 pumpen går ju att höja vartalet på så att den pumpar mer och således fungerar utmärkt som tömningspump för tråget.

Jörgen

Kommer att använda en sån själv till mitt Locost bygge (Saab9000) motor, fick tag i en ny pump gratis thumbs up

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Systemet som Anders visar är kompakt och om Cateham har testat så funkar det säkert. Det är i alla fall ett par saker som jag är skeptisk till.

- Det verkar vara en ganska stor höjdskillnad mellan tråget och sugpumpen.Vätskor gillar inte att sugas uppåt. Jag skulle vilja ha pumpen på samma nivå som tråget.

- Undertrycket i gummislangen kan göra att den sugs ihop så att flödet hidras. Detta har hänt på kylarslangar på sugsidan av vattenpumpen och undertrycket i en oljepump är säkert högre. Desto längre slang man använder desto styvare måste den vara för att undvika detta. Det tråkiga med detta problem är ju att allt verkar funka bra ända tills man varvar ur på en raka. Kanske det skulle gå att använda ett metallrör största delen av vägen i detta fall. Jag skulle inte använda ett metallrör stumt monterat i tråget och pumpen pga vibrationer.

Jag tror att Smokey Yunick har nåt om torrsump i sin Power Secrets men jag har inte boken här så jag kan inte kolla.

Lidköping
Här sen Jan 2003

Jag har spekulerat smått i att, om man bygger ett eget tråg, integrera en pump i sidan på tråget, som drivs med rem.
Då skulle man konstruera "tråget" i form av ett lutande plan, och självfallet skulle få oljan att rinna rakt in i pumpen och förse den med olja.
Genom att inte behöva suga, kan man använda sig av en vanlig kugghjulspump som man kan hitta i diverse applikationer.
En nivåbrytare i den externa tanken till en tydlig varningslampa skulle sedan ge indikation på problem i god tid före oljetrycket äventyras.

Vad tror ni om detta?

Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Ferraris F1:or har en rad med sugpumpar integrerade i vevhuset så det kan inte vara en helt förkastlig ide att ha pumparna i tråget Det verkar som om också Ferrari använder gerotor pumpar, åtminstone på sugsidan. (Peter Wright, Ferrari Formula 1)

Problemet (jovisst ser jag problem med detta också ) är att drivningen är längst fram på blocket och pumparna borde ligga ungeför mitt på blocket (i längsled) och då får man en ganska lång axel. Det kan ge onödigt höga brytmoment på pumpen om man driver den med en rem. Det kunde vara på sin plats med ett extra lager framme vid pumpdrivningen. Sen kan det ju vara svårt att få ett sådant paket att rymmas i bilen också, det brukar finnas en framvagnsbalk under remskivan om motorn är monterad i längsled.

Lidköping
Här sen Jan 2003

Men har man en tvärmonterad motor som jag har så har man inte det problemet..

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Sten skrev:

- Det verkar vara en ganska stor höjdskillnad mellan tråget och sugpumpen.Vätskor gillar inte att sugas uppåt. Jag skulle vilja ha pumpen på samma nivå som tråget.

- Undertrycket i gummislangen kan göra att den sugs ihop så att flödet hidras. Detta har hänt på kylarslangar på sugsidan av vattenpumpen och undertrycket i en oljepump är säkert högre. Desto längre slang man använder desto styvare måste den vara för att undvika detta. Det tråkiga med detta problem är ju att allt verkar funka bra ända tills man varvar ur på en raka. Kanske det skulle gå att använda ett metallrör största delen av vägen i detta fall. Jag skulle inte använda ett metallrör stumt monterat i tråget och pumpen pga vibrationer.

Jo, det är ju i princip som du skriver om sugförmågan, men riktigt så illa är det ändå inte i detta fallet. Sugförmågan beror på både vätskan och pumpen. I detta fallet får man ca 0.5 "meter oljepelare", dvs kanske 0,03 bar -> dvs nästan ingenting.... De pumptyper som har hög sk NPSH (tror det står för Negative Pressure Static Head) kan man inland nå lyfthöjde på uppemot 8 till 8,5 meter på sugsidan för vatten, dvs 0,8 till 0,85 bar. För olja skulle det kanske vara 11-12 meter att jämföra med denna applikations 0,5 meter. Det förutsätter dock att ingen luft kommer med (vilket det ju absolut gör i denna applikation) och att det inte bildas gaser pga kokning eller skummning (vilket nog inte är problem med denna motorolja) Pumptypen Grotor verkar vara lämplig eftersom den förefaller suga bra även om det är kommer med luft.

Att undvika att slangen suger ihop är inte alls svårt, det är bara att välja en lämplig slangtyp. Jag tror att man utan vidare kan hitta slangtyper i dessa dimensioner som klarar 10-20 bars högre tryck på utsidan utan att bli ihopklämd/ihopsugna, i detta fallet har vi alltså ca 0,03 bar i tryckskillnad. Ditt exempel på std kylarslang är ett bra exempel på hur bilfabrikantens val till en std-bil inte alltid är det tekniskt bästa för en "racingapplikation", en kylarslang i större dimension är ofta mkt mjuk och lätt att suga ihop.

Laholm
Här sen Nov 2002

Jörgen Bock skrev:

En sådan typ av pump sitter på gamla SAAB 99 och den sitter utvändigt på blocket och drivs av tändförställaren som i sin tur drivs av aggregataxeln.

Har en bra kapacitet, kommer dock ej ihåg hur mycket den klarar av men den går med halva motorvarvet.
9000 motorns pump har samma varv som motorn så den har troligtvis mindre pumpvolym än 99.

Så 99 pumpen går ju att höja vartalet på så att den pumpar mer och således fungerar utmärkt som tömningspump för tråget.

Jörgen

Kommer att använda en sån själv till mitt Locost bygge (Saab9000) motor, fick tag i en ny pump gratis thumbs up

Verkar ju lysande! Var har den för uppgift på saabmotorn? (är där något som behöver evakueras på den?)

Laholm
Här sen Nov 2002

Sten skrev:

Problemet (jovisst ser jag problem med detta också ) är att drivningen är längst fram på blocket och pumparna borde ligga ungeför mitt på blocket (i längsled)

Varför bör pumpen ligga mitt i sumpen? Varför inte en änden?

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Pär Hylander skrev:
Sten skrev:

Problemet (jovisst ser jag problem med detta också ) är att drivningen är längst fram på blocket och pumparna borde ligga ungeför mitt på blocket (i längsled)

Varför bör pumpen ligga mitt i sumpen? Varför inte en änden?

om pumpen ligger i mitten så blir det kortast väg för oljan att rinna till pumpen. Jag är kanske onödigt skeptisk när det gäller sånt här men jag låter mig övertygas av argument Kanske det inte är så svårt med torrsump i alla fall.

Laholm
Här sen Nov 2002

Sten skrev:
Pär Hylander skrev:
Sten skrev:

Varför bör pumpen ligga mitt i sumpen? Varför inte en ände?

om pumpen ligger i mitten så blir det kortast väg för oljan att rinna till pumpen. Jag är kanske onödigt skeptisk när det gäller sånt här men jag låter mig övertygas av argument Kanske det inte är så svårt med torrsump i alla fall.

Du tänker alltså på tryckfallet på sugsidan? om vi antar samma sughöjd men några dm skillnad i horisontell suglängd med flöden som det pratats om här ( 70 l/min) och lagom dimensionerad diameter på sugledningen (Di 19-25 mm??) så tror jag att det behövs mycket noggranna mätinstrument för att kunna mäta upp ngn skillnad i tryckfall, jag tror man anger skillnaden i enstaka millibar. Det går att räkna på men jag minns inte exakt hur på rak arm. Så jag tror att du nog är försiktigt i överkant.

Men beroende hur sumpen ser ut så kanske man kan få en del olja i en ände vid vissa driftsfall (lång kurva eller uppförsbacke eller lång bromsning eller nått.) Men som jag fattade det är många gerotorpumpar anpassade på så vis att dom har flera parallella pumpar/steg i en ett pumphus så att säga, det kan man ju t.ex utnyttja genom att ha en pickup i framkant och en i bakkant av sumpen.

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Här är lite bilder på oljepumpen som sitter på Saabs B-motor. Tack till "900 Power" på STCS forum

MGB GT 1967
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ska man se till att fördröjja vinterns motorbygge ännumera genom att göra saker än mer extremt... *sluta tänka sånnahär tankar*

Vill oxå ha en 99-pump!!!

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Ingen som har någon direkt kommentar till min idé?

Här är en bild på en B20pump som heller inte lär kosta många slantar på skroten..

EDIT:
och det används inte uteslutande Gerotor.. Jag trodde t.o.m. kugghjul var vanligare..
Här tex är en konstruktion med kugghjul och de ser juh seriöst ut tycker jag..
http://motorsport.bdg.com.au/drysump.html

EDIT 2:
Missade att jag igentligen fått svar på min fråga i Jörgens inlägg...

Skruva banåkabil
Budget torrsump?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (24262 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande