Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Radiellt monterade ok
<<   1, 2
5019 besök totalt
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Re: Radiellt monterade ok

Nisse Classon skrev:
triple skrev:
Vad var det för hoj?


Jag och mope... motorcyklar.
En Aprilia av något värre slag (alla Aprilia kanske är av de värre slaget förresten) med V-twin.


okej, då är det en Aprilia RSV 1000 R Factory. Då har din kompis bra smak också thumbs up

_________________
Martin Engström
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Fredrik - SLC skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Man kan ju annars svetsa oket i spindeln, borde ju ge en tre-fyra sekunder, minst. Eller så.

Rent kraftmässigt kan jag inte se någon skillnad mellan de två sätten att montera, eftersom bromsarna bara går i en riktning (om man inte kör backnings-tävling) så sätter sig oket mot bultarna och de ligger under skjuvning oavsett montering. Men man kanske kan göra den ena varianten styvare på samma vikt, vilket definitivt är en fördel.

Detta är en rätt bra anledning att INTE ha bromsskivorna monterade i andra änden av ett par drivaxlar (typ Jagga-Alfa-Citroen) det blir lätt ganska vekt mellan däck och skiva (drivknutar och drivaxel) med självsvängning som följd.

/ Jonas Jarlmark


Men hur blir det då med bromsar och framaxel som BAR försökte få laglig på F1an? som skulle föra över kraft till andra hjulet på något bra sätt...... men det kanske är annan sorts överföring som inte mår dåligt av att vara i andra änden på en drivaxel....


Var inte målet med det att ha en diff med diffbroms i framvagnen så att man kan ha högre total bromskraft vid trailbraking eller nått. Dvs att man får olika bromskraft vänster höger i relation till viktförskjutningen. Vet inte hur konstruktionen ser ut men har för mig att jag hört något sådant....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Pär Hylander skrev:
Jonas Jarlmark skrev:

Detta är en rätt bra anledning att INTE ha bromsskivorna monterade i andra änden av ett par drivaxlar (typ Jagga-Alfa-Citroen) det blir lätt ganska vekt mellan däck och skiva (drivknutar och drivaxel) med självsvängning som följd.

/ Jonas Jarlmark


om vi ska teoretisa lite mer, är det helt säkert att ev "vridvekhet" (eller vad man ska kalla det) helt och hållet är av ondo? Det blir väl en sorts fjädring som kanske kan ha någon effekt vid ojämnt underlag.


Ja. Det är av "ondo". Det man inte vill ha i ett system som redan har problem med termiska svängningar (hur många har inte blåfläckat minst ett par bromsskivor) är en ännu lägre installationsfrekvens. Därav tjaffsandet om okens montering. Kopplingen mellan däckkontaktyta och bromsok är bra om den är så styv som möjligt så egenfrekvenserna åker upp en bit över skivornas termiska/geometriska egenfrekvenser (brukar bli 4-8 fläckar per varv beroende på inital hastighet).

För växellådan däremot är det bra med veka drivaxlar då de jämnar ut de ryck och slag som annars skulle överbelasta kuggarna, även om det vore bra om drivaxlarna hade en dämpfunktion överlagrad torsionsstaven.

Att införa en i princip odämpad fjäder som ger en egenfrekvens kring 2 Hz i ett bromssytem är inte speciellt lysande, om man inte kan hitta andra effekter som uppväger nackdelarna. På F1:an ligger frekvenserna betydligt högre då både fordonets massa är lägre och den installerade styvheten är högre än i sjuttiotalets semi-rejsers. (GS, Alfasud, E-type)

Problemet man har i F1 är att krängaren fram är av modell stolpe (på grund av idiotiska däck-regler). Så fort man börjar svänga kommer innerhjulet lätta av massor och det blir lätt att låsa innerhjulet. Kan man däremot föra över lite bromsmoment från inner till ytter så kan man bromsa djupare in i kurvan och därmed tjäna tid. Bak går sånt att fixa utan att det märks, dvs. via diffbromsen.

om man vill labba med det hela kan man ju montera ett set motorfästen mellan ok och spindel och testa sig fram till om det är bra eller inte.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Dude skrev:
är det nån mer som känner dom sarkastiska tonerna i tråden


Det är få saker som stör mig så mycket som "trender" som tar över senen och dikterar vad folk SKA göra.
Därav min lilla sarkasm.
Jag använde uttrycket "offer" men menar inte något personlig negativt mot några offer. Jag lider på deras vägnar. Det är de som medvetet underblåser-slår mynt, av dom här dummheterna som bär ansvar.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Radiellt monterade ok
<<   1, 2
5019 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande