Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5019 besök totalt |
Re: Radiellt monterade ok
okej, då är det en Aprilia RSV 1000 R Factory. Då har din kompis bra smak också ![]() _________________ Martin Engström |
||||
Var inte målet med det att ha en diff med diffbroms i framvagnen så att man kan ha högre total bromskraft vid trailbraking eller nått. Dvs att man får olika bromskraft vänster höger i relation till viktförskjutningen. Vet inte hur konstruktionen ser ut men har för mig att jag hört något sådant.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Ja. Det är av "ondo". Det man inte vill ha i ett system som redan har problem med termiska svängningar (hur många har inte blåfläckat minst ett par bromsskivor) är en ännu lägre installationsfrekvens. Därav tjaffsandet om okens montering. Kopplingen mellan däckkontaktyta och bromsok är bra om den är så styv som möjligt så egenfrekvenserna åker upp en bit över skivornas termiska/geometriska egenfrekvenser (brukar bli 4-8 fläckar per varv beroende på inital hastighet). För växellådan däremot är det bra med veka drivaxlar då de jämnar ut de ryck och slag som annars skulle överbelasta kuggarna, även om det vore bra om drivaxlarna hade en dämpfunktion överlagrad torsionsstaven. Att införa en i princip odämpad fjäder som ger en egenfrekvens kring 2 Hz i ett bromssytem är inte speciellt lysande, om man inte kan hitta andra effekter som uppväger nackdelarna. På F1:an ligger frekvenserna betydligt högre då både fordonets massa är lägre och den installerade styvheten är högre än i sjuttiotalets semi-rejsers. (GS, Alfasud, E-type) Problemet man har i F1 är att krängaren fram är av modell stolpe (på grund av idiotiska däck-regler). Så fort man börjar svänga kommer innerhjulet lätta av massor och det blir lätt att låsa innerhjulet. Kan man däremot föra över lite bromsmoment från inner till ytter så kan man bromsa djupare in i kurvan och därmed tjäna tid. Bak går sånt att fixa utan att det märks, dvs. via diffbromsen. om man vill labba med det hela kan man ju montera ett set motorfästen mellan ok och spindel och testa sig fram till om det är bra eller inte. / Jonas Jarlmark |
||||
Det är få saker som stör mig så mycket som "trender" som tar över senen och dikterar vad folk SKA göra. Därav min lilla sarkasm. Jag använde uttrycket "offer" men menar inte något personlig negativt mot några offer. Jag lider på deras vägnar. Det är de som medvetet underblåser-slår mynt, av dom här dummheterna som bär ansvar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5019 besök totalt |