Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 14 besök senaste veckan (17788 totalt) |
Inredningen är nu riven och hoppades att jag skulle slippa ta ur värmepaketet men det rök också. Tung och stor rackare det där!
Facit efter 1-0 till vinkelslipen är: 31 avkapade kablar av 38 möjliga. Funderar på att rensa bort ljudisoleringen när jag ändå är här och river. Jag är känslig mot ljud och vill absolut inte ha en högre ljudnivå i bilen men känns som att 37 år gammal isolering inte är så bra ändå.. Tänker isåfall sätta in dynamat-kopia och eventuellt en 10 mm skumgummidämpning. Har någon gjort något liknande? _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Tappade rätt mycket motivation efter kabelincidenten. Snackade en del med Richard Ahlin och han fick mig taggad att ge mig på bilen igen! Men sparar kabelhärvan till annat tillfälle, nu är fokus på att få i motorn i bilen!
Svetsade till lådan i torpedväggen så att motorn går i. Gjorde även klart nedre fästet till intercoolern, den har tidigare bara hängt i övre fästet. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Nu börjar jag gå mot slutspurten av karosseriarbetet. Inte så raceigt med spackel men hoppas någon tycker det är kul ändå Tänkte på det förut att för fem år sedan hade jag inte en aning om vad spackel till en bil var, än mindre hur man rostlagade eller plockade ut en motor. Kul hur livet ändå tar nya vändningar!
Först rostlagning av tröskeln. Var mer arbete än jag trodde från början men blev rätt schyst efter ett tag. Lite ca-primer på det. Sedan kommer spacklingen. Haha vad dålig jag är på att spackla! Lär bli mycket slipning och många lager men skam den som ger sig. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Igår lackade jag äntligen bilen! En stor sten som lättat från mina axlar. Har faktiskt varit roligare att fixa med lack än jag trott, även om det tar extremt mycket tid.. är väl inte överdrivet nöjd med sista momentet (den röda färgen). Missbedömde hur brett sprayburken skulle spruta så snålade alldeles för mycket med maskeringen, och då blev det lacklinjer..
Men men, hela bilen måste lackas om vid något tillfälle så får leva med dessa skavanker ett tag. Bilen är åtminstone röd. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Det gör fasen ont i hela kroppen när jag läser detta Fy så jobbigt och känslan när du insåg vad som hänt vill jag inte ens försöka mig på att försöka förstå. Hoppas du kan lägga det bakom dig och jobba vidare. Superkul projekt !!! _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||||
Bra attityd och rejält arbete. Ang kablar så har Porsche iaf kostat på sig att ha färgkodade elkablar.
Jaguar kör svarta kablar rakt av i gammal god engelsk tradition. Jag skarvade 5 stycken till bakluckans el i går och det tog sin tid att para ihop rätt funktioner. Idioti... _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Fransoser gillar enfärgade kabelstammar också. Ett par Cittror jag haft hade bara grå kablar.... Tydligen samma sak med Peugeot enligt en gammal kollega som jobbat med dom. Till råga på allt så har franska bilar urursla kablar som gillar att gå av. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Hehe, kände ju inte direkt att det var mitt stoltaste ögonblick.. har hittills prokrastinerat kablarna men blir nog att ta tag i dem snart.
Ja, himla tur det att kablarna är färgkodade! Nu är jag en gnutta färgblind så blir nog att ta hjälp av min fru som får sitta bredvid och para ihop kablarna medan jag löder _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Löd inte kablarna.
Krimpa bara ihop dom med Duraseal skarvar. Bra kontakt, vattentäta och böjskyddade. Vi använder det i båtarna vi bygger. https://www.google.com/search?q=Dura |
||||||
Hm, vad blir fördelen med krympskarv kontra lödning? Har lött en hel del så inte speciellt orolig över lödningarna, tänker att det är lättare att få brott i en krympskarv än en lödd kabel. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Snarare tvärtom. En lödad skarv går gärna av precis bredvid lödningen. Duraseal är flexibla skarvar. |
||||||
Kul meta-diskussion. Jag har provat båda metoderna. Duraseal är bra i fuktig miljö. Oldschool-lödning funkar bra om man lämnar någon mm med lödfri kabelkardel i varje skarvad ände - och så på med krympslang. Då blir det inte så stelt / kan böjas litet. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Å fasen, detta visste jag inte! Tack för svar. Kanske får ta mig en funderare på duraseal ändå, även om ditt tips Kolja med att lämna en bit låter som ett bra alternativ.
Har i stort sett bara lött musikprylar innan, framförallt pedaler till gitarrer och där har skarvning aldrig varit ett problem. Men den miljön utsätter ju inte skarven för riktigt lika mycket skakningar. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Sympatiserar med känslan av kabelbrott...
Sen till partyt, men jag slår också ett slag för Duraseal (eller liknande produkter). Körde med såna när råttjävlarna käkat upp mina kablar. I mitt fall saknades en bit på varje som de tagit och gosat till sitt bo med, för dig är det ju ännu enklare som kan skarva direkt. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Har lödit varenda stift och skarv på motorhärvan till min 911a när jag gjorde den. Funkat bra i alla fall 15 år.
De enda skarvar som svikit mig är de som är krimpade. Antagligen för att jag krimpat dåligt eller med fel grejer. Men det är det jag har emot krimpning, det är så stor chans att det blir dåligt. Det är mycket trial end error med att få till det. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Jäklar, råttor i motorutrymmet.. det är nog snäppet värre än det här, trots att jag nog måste skarva på lite extrakabel trots allt.
Vad konfunderad jag blir.. det får liksom inte bli fel (eller då måste jag ju riva hela instrumentbrädan igen) och då jag aldrig använt duraseal känns lödning mer safe. Är duraseals skarvar bättre än andra likadana skarvhylsor? _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Bästa sätten att misslyckas med krimpning Använd den i diverse satser medföljande två plåtbitar med gult handtag på... eller valfri tång Köp krimphylsor på swedol, bilbutteriks etc Använd fel hylsa till fel diameter på kabel Bästa sätten att lyckas med krimpning Köp en bra tång med klickspärr så du måste trycka tillräckligt för att kunna släppa Köp bra krimphylsor på tex wurth Använd rätt hylsa till rätt diameter _________________ Roland Johansson |
||||||
Så det , när jag gick gymnasiet så hade vi en Löd och kontakteringskurs på 30 timmar. Och våran lärare var jäkligt bra. Sportfiskare , så han la jäkligt mycket tid på att testa styrka i sina knutar . Första dagen på kursen så körde han en liten förevisning . Uppgift ett . Pressa en kabelsko som ni brukar göra det hemma. Det blev polygrip . Nästa var pressa en kabelsko med den medföljande tången som är med i diverse satser Nästa var en riktig abico-tång men då skulle vi göra så som man gör å tvistar kardelerna för att få in dom i hylsan Sista var abico-tång och otvistade kardeller. Sen gjorde ham ett dragprov på alla . Jag kommer inte ihåg exakta siffror Men resultatet var ungefär Polygrip : 1,5 kg Skittång : 3 kg Abico tvistade : 9 kg Abico otvistat : 15 kg Som sagt siffrorna är inte exakta men fördelningen är relativt spot on . Den satte sig rätt bra och det där har jag predikat till mina lärlingar å annat folk på jobbet som man ser inte har koll på vad dom gör . Bästa sätten att lyckas med krimpning Köp en bra tång med klickspärr så du måste trycka tillräckligt för att kunna släppa Köp bra krimphylsor på tex wurth Använd rätt hylsa till rätt diameter _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
På jobbet provkrimps våra tänger regelbundet dvs man krimper stift i alla dim sen provas kablarna... många tänger som går i skroten... men så används dom ju flitigt... Vet inte om rätt men när jag gjorde kabelhärv an till min buggy tog jag kontaktfett på alla kabeländar sen rull press som avslutades med lim krymp slang. . Givetvis tog jag kontaktfett på alla kabelsko innan sakerna sattes ihop.. allt funkar fortfarande 24 år senare.. tog och fettade in alla kontakter på mitt nya släp känns trevligt några år senare ... även i handsken som kablarna notoriskt ärgar annars... man blir lite skadad när man jobbar med dylikt iofs jobbar jag inte som elektriker... men vi gör ju dylikt i fordonen vi bygger.. typ många meter per bil..huvudstammen i en bil kan vara 5 cm i diameter. _________________ Michael Thulesius |
||||||
Tack för allt fin information, verkligen toppen!
Jag har bestämt mig för att löda trots allt, känner mig säker på det och kanske inte är rätt men borde förhoppningsvis hålla. Ska dock ta och skaffa skarvhylsor framöver, och med det en riktig crimptång. Inget man ska snåla på. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Har går det segt. Skadade axeln innan jul och har haft spänningshuvudvärk sedan dess. Det har tyvärr gjort att motivationen inte varit på topp. Ovanpå det har det känts som att det som kan krångla har krånglat med bilen.
Fick i motorn i bilen men när jag skulle dra fast sprängkåpan i motorn blev det ett glapp på 15 mm ungefär. Efter mycket snack med Jack som jag köpte sprängkåpan av så kom vi fram till att tryckplattan jag har inte passar, den är helt enkelt för djup. Köper en annan begagnad som är bättre men saknas fortfarande 7 mm. Köper en ny som inte passar alls.. så just nu står jag utan en fungerande tryckplatta och början på Nordeuropas största samling av vag-tryckplattor. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 14 besök senaste veckan (17788 totalt) |