Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ska jag koppla in dubbla kylare?
3 besök senaste veckan (3695 totalt)
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Hur ska jag koppla in dubbla kylare?

Jag har lite problem med kylningen på min super seven. Och det lär som sagt inte bli bättre när jag lägger i T5-motorn i vinter. Jag har skaffat mig 2 Volvo 440 kylare (elementen är 380x380) som jag tänkte montera ihop (bygga egna gavlar) och på så sätt få en tjockare kylare. Jag kan inte ha större kylarelement pga platsbrist.
Enligt mina tankar kan jag bara koppla dem på två sätt:

1. Parallellkoppling så att vattnet går genom båda kylarna parallellt (som om det vore ett element).

2. Seriekoppling där den inloppet är i bakre kylaren och utlopp i främre. Denna metod borde ge kallare vatten eftersom vattnet förkyls i den bakre för att kylas ännu mer i främre (kallare luft). Däremot blir det mer tryckförluster som borde påverka flödet negativt.

Hur hade ni gjort? Andra åsikter?

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Är du säker på att kylproblemet beror främst på för liten kylararea?

Moderna kylare är förmodligen mycket effektivare än gamla, kanske det är värt att söka efter någon sådan?

och att du ser till att luftflödet till och från kylaren fungerar.

och så måste du se till att slangarna går rakt så att det inte kan fastna luftfickor och sådant på vägen.


Motorcyklar brukar ju klara sig med rätt små kylare trots högt effektuttag. Är inte värmen som genereras i en motor proportionell till effektuttaget grovt sett?

_________________
William Ekström
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
William Ekström skrev:
Är du säker på att kylproblemet beror främst på för liten kylararea?

Moderna kylare är förmodligen mycket effektivare än gamla, kanske det är värt att söka efter någon sådan?

och att du ser till att luftflödet till och från kylaren fungerar.

och så måste du se till att slangarna går rakt så att det inte kan fastna luftfickor och sådant på vägen.

Motorcyklar brukar ju klara sig med rätt små kylare trots högt effektuttag. Är inte värmen som genereras i en motor proportionell till effektuttaget grovt sett?


Jag har inte hittat någon tillräckligt liten modern kylare. Oftast är de för stora.....

Luftflödet förbättras iom bytet nu.... kylaren kommer hamna längst fram. Bättre frånflöde får jag tänka igenom.

Raka slangar brukar jag vara noga med, eller åtminstone se till att luftslangar finns där ev. luftfickor kan bildas.

Tänker jag fel nu eller borde inte det gå åt mer energi (samma effekt under en längre tid) för att accelerera en bil och därmed blir det mer värme att föra bort. En bil drar ju mer bränsle och eftersom verkningsgraden är i grovt sett samma på hojen som på bilmotorn så borde mer effekt behöva kylas bort.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Staffan Lindén skrev:

Jag har inte hittat någon tillräckligt liten modern kylare. Oftast är de för stora.....

Luftflödet förbättras iom bytet nu.... kylaren kommer hamna längst fram. Bättre frånflöde får jag tänka igenom.

Tänker jag fel nu eller borde inte det gå åt mer energi (samma effekt under en längre tid) för att accelerera en bil och därmed blir det mer värme att föra bort. En bil drar ju mer bränsle och eftersom verkningsgraden är i grovt sett samma på hojen som på bilmotorn så borde mer effekt behöva kylas bort.


Jag tänkte att eftersom du tänkte bygga egna gavlar, så kanske du borde utgå ifrån modernare celler än volvo 440.

om man vill optimera flödet genom en kylare ska man egentligen ha en diffusor före kylarn, alltså en luftkanal som är liten i fronten men blir större ju närmare kylarn man kommer. Detta gör att luften saktas ner tills den ska in i kylarn. Diffusorn kanske kan vara tex runt en halvmeter lång.
Sen ska man ha en motsvarande luftkanal efter kylaren som komprimerar luften en aning igen innan den ska ut i fria luften.
Men i praktiken brukar det va svårt att få plats med sådana konstruktioner... Men man kan ju ha det i tanken när man bygger.


Nån annan kanske som har annat än teoretiska kundskaper i ämnet kanske kan komma med fler tips..

EDIT: Du har en poäng med värmeutvecklingen bil kontra MC.

_________________
William Ekström
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Den där diffusorn låter spännande men det är helt omöjligt att få plats med något sådant....

Jag håller på och lär mig tig-svetsa aluminium på hobbybasis just nu så gavlarna blir nog schysst övning.

Nu har jag ändå inhandlat cellpaketen så nu kan jag likagärna bygga gavlar på dem och se om det fungerar.... Det borde iallafall fungera bättre än vad det gör nu.

Vad tror du om inkopplingen? ska jag koppla som 1 eller som 2?

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Koppla som två (serie) precis som du själv beskrev, då får du bort mest värme ut ur kylpaketet, med en framför den andra så blir det ingen höjdare att paralellkoppla då hälften av vattenflödet isåfall kommer att kylas mindre än den andra hälften.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Re: Hur ska jag koppla in dubbla kylare?

Staffan Lindén skrev:
Jag har lite problem med kylningen på min super seven. Och det lär som sagt inte bli bättre när jag lägger i T5-motorn i vinter. Jag har skaffat mig 2 Volvo 440 kylare (elementen är 380x380) som jag tänkte montera ihop (bygga egna gavlar) och på så sätt få en tjockare kylare. Jag kan inte ha större kylarelement pga platsbrist.
Enligt mina tankar kan jag bara koppla dem på två sätt:

1. Parallellkoppling så att vattnet går genom båda kylarna parallellt (som om det vore ett element).

2. Seriekoppling där den inloppet är i bakre kylaren och utlopp i främre. Denna metod borde ge kallare vatten eftersom vattnet förkyls i den bakre för att kylas ännu mer i främre (kallare luft). Däremot blir det mer tryckförluster som borde påverka flödet negativt.

Hur hade ni gjort? Andra åsikter?


Jag håller just nu på att svetsa ihop en kylare av de båda cellpaketen. Det blir enligt princip 2.

Däremot har jag upptäckt att det inte blir tätt, och det är i svetsen det läcker thumbs down . Självklart rengjorde jag fogarna innan jag svetsade (TIG), men lite skit blir ju alltid kvar. Denna skit verkar gärna ansamla sig vid små punkter som bildar porer. Vi snackar alltså inga stora hål här, utan väldigt små porer. Jag har en tanke att man kanske skulle sluta försöka svetsa igen porerna (för att oftast göra nya) och koppla svag vakuum på kylaren då den är klar och pensla svetsarna med epoxi (som då sugs in i porerna och tätar). Kanske räcker det med sån där kylartätning.... ? (har hört att det inte är bra för kyleffekten pga beläggningar, någon som vet?).

Har någon något bra förslag på hur jag ska göra? eller är det svetsning som gäller.....

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Svetsa du när du ändå håller på..

_________________
William Ekström
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
William Ekström skrev:
Svetsa du när du ändå håller på..


Det jobbiga är att skiten som bildar porerna är ju kvar och vill bilda nya porer. Samt att det är jäääädrigt tajt till cellpaketet.... Och svetsen vill ju gärna krypa just ditåt.... Jag är rädd att jag blåser ett hål som inte går att laga (var väldigt nära det igår... )
Det läcker alltså inte mycket, känns mer som om det är kapilärkraften som drar ut vattnet. Jag kör nog med epoxiprincipen.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Kanske det går att löda annars om du har tillgång till gassvets?

Fast epoxyfixen funkar säkert också iofs.

_________________
William Ekström
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
William Ekström skrev:
Kanske det går att löda annars om du har tillgång till gassvets?

Fast epoxyfixen funkar säkert också iofs.


Kylarna (och därmed mina nya gavlar) är av aluminium och det går väl inte att löda..... (förrutom med "mirakelmedlen" som säljs på bilmässor och är svindyra......)

om man värmer epoxin/kylaren under härdningen och vakuumsugningen så blir epoxin mer lättflytande och bör enkelt tränga in i porerna. Man får så klart hålla koll på processen så att man inte suger in för mycket epoxi.......

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Skruva banåkabil
Hur ska jag koppla in dubbla kylare?
3 besök senaste veckan (3695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande