Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -75 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 32484 besök totalt |
Har införskaffat en Opel Manta A så att man inte ska behöva använda bruksbilen för banåka. Bilen är i fint skick och väldigt förskonad från rost. Det är ett par rosthål i motorrummet, men i övrigt inget allvarligt.
Har skaffat en 2.2-liters rekord-motor som ska ha en 2.0-topp och dellorto 40:or på sig, och en femväxlad låda med ny standardkoppling ska också i. För stunden står den utan motor och inredning, men vi ska väl försöka trycka i den "nya" motorn och lådan så snart som möjligt. Fjädrarna är slut på den också så det letas just nu efter en lösning som ska ge den bra race-fjädring, vi får se hur det går. I övrigt ska det nog köpas in 2 st Sabelt Racer-stolar så man sitter bra. Det här är mitt första bilbygge så jag är stundtals pinsamt okunnig och får massor med ovärderlig hjälp av William Ekström som figurerar här på forumet. _________________ Stefan Stjernelund Tesla Model 3 Performance 2020 Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish) |
||
Klistrar in ett par bilder som jag hade liggande.
Här är lyxinredningen i bilen. All inredning var original och i ok skick faktiskt förutom baksätet som var lite malätet. Men det ska ju ändå i race-stolar och baksäten väger bara en massa så det måste bort. Notera att värsta race-ratten följde med! Gamla motorn ska bort (till mitt uppenbart stora nöje)! "Nya" motorn... Den blir nog lite snabbare med ny lack. Tråget på bilden kommer inte användas. _________________ Stefan Stjernelund Tesla Model 3 Performance 2020 Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish) |
||
Schysst med fler gamla oplar på racerbanorna, åkte faktiskt Manta A på OSC:s vårträff i våras... det var riktigt skoj!
En Manta med den motorn du håller på med och lite uppdaterad väghållning lär ju bli riktigt skoj faktiskt! Lycka till med bygget! Du får iaf en bra vägledning iom att du köper den hopmonterad... jag gjorde inte det, det tog mycket längre tid... Hoppas du känner tillOpel Sport Club... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Grymmt Själv kör jag en våldtagen A-Ascona från -73
_________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||
Gött med ännu en gammel-Opel!
Fråga: varför ska du köra med 2,0 toppen på 2,2ans bottendel? Det är större ventiler och bättre utformade kanaler i 2,2 toppen, och iom att den ändå är avplockad så kan du plana den till högre komp. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Suckar fortfarande över min kompis misslyckade projekt , motor och vxl fanns och en massa rost , motorn var en liten 2,7 L med en 5 petat dogleg låda 1=1 på 5an , men av projektet blev det intet
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Det var några orsaker. Det är svårare/dyrare att få tag på weber-insug till 2.2:an. Slipper plana för att få högre komp. Mindre risk att ventilerna kommer för nära kolvar med vass kamaxel. Motorn plockas ihop där nyckelordet är budget.. Brukar vara ett rätt vanligt folkrace-recept att köra 2.0-toppen på en 2.2-botten. _________________ William Ekström |
||
Fin bil .
Snickrar också Opel Manta A -75. För bus/201m/konbana/bana. Dessutom är jag numer bosatt i Linköping. Ovven du har på bilden måste nästan vara en D-overall? (Vem fan skulle färga en overall skit-brun annars?) Pluggar du/har pluggat D tom? Pluggar själv på D. Kör(de) med 2.2i med dito 5vxl Getrag. Använde orginal sprut. Lite tråkig karaktär på motorn, allt i botten och inget över 5krpm. Den gjorde i alla fall 10.37 på 201m utan grepp på 1:an och halva 2:an (Opelbakvagnen är ju tokkass till rattlåsracing). Blir 3:e motorn jag monterar i denna bil. Var 1.6s med atomat från början. 2.2:an har dock fått vev eller staklagerras nu, men ny motor var endå redan på gång (en mycket större, som vanligt), dock inte klar än. http://motor.holy.se Lite som inspiration . _________________ Markus Ålind |
||
Det stämmer att det är en D-overall (man är en gammal D93 ). Tänkte att nu när man inte varit student på ett antal år så borde den komma till nytta igen.
Roligt med en till Manta A. Eftersom jag har fokus på det just nu så måste jag passa på och fråga vad du kör på för fjädring. Lycka till med V8-bygget! ps. Du råkar inte sitta på ett par fästen för främre stötfångare? ds. _________________ Stefan Stjernelund Tesla Model 3 Performance 2020 Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish) |
||
Tyvär, inga fästen.
Jag har inte gjort något åt fjädrar och stötdämpare än. Dämparna är slut, fjädrarna är mjuka och krängen är mjuk. Båt. Har bara hunnit kolla lite på det med det verkar som att fjädrar till Ascona/Manta B passar. Annars vet jag inte vad som funkar, vad som är bra och vad man kan betala för. Så dela gjärna med dig om du kommer på något. Försöker få tag i en rallykräng och ev rallyfjädrar nu, vet inte hur pass passande det är. Vill ju har rätt hårda fjädrar för att kunna sänka den ordentligt. _________________ Markus Ålind |
||
Vad jag har hört ska inte Ascona/Manta B-fjädrar passa. Uppenbarligen finns det inte heller att få tag på banracingfjädrar till Manta A. Rallyfjädrar finns, men dom torde vara för mjuka och höga. Det finns sänkfjädrar att köpa men enligt många källor är det mer en stylingåtgärd än för banåkningssyften.
Det är lite av denna anledning som William och jag har påbörjat en undersökning där vi gått igenom och mätt på (nästan) samtliga fjädrar i Biltemas sortiment för att få ut K-värden, antal varv, diameter etc. för dessa. Nästa steg är nu att räkna ut vad man vill ha för egenskaper på fjädrarna och se om man kapa till någon Biltema-fjäder så att den passar . Nästan lika bra som custom-order hoppas vi! Resultat från Biltema kommer nog tids nog på någon URL så fort jag orkar mosa in värdena i min databas och göra ett gränssnitt mot den. Min bil ska bli stenhård, jätteobekväm och krossa på banan (i svängarna iallafall)! (om vi räknar rätt) _________________ Stefan Stjernelund Tesla Model 3 Performance 2020 Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish) |
||
oj, här blev det intressant . Har också funderat över fjädrar till andra bilar från tex biltema, men då jag inte har en aning om vad jag sysslar med när det kommer till avancerad väghållning så hade jag tänkt försöka köra på vad nån annan räknat ut .
ok. Lite kostigt att det inte finns massa kunskap om det med tanke på hur mycket ascona/manta A har används till fortåka. Mest rally iof, men de kör väl också på asfalt ibland :\. Jag la nyss en förfrågan hos stötdämparexperten på gula koni (och sänkfjädrar) till manta/ascona A. Får se vad svaret blir. Naturligtvis ska det vara stenhårt och obekvämt, vill man ha båt kan man ju sätta sig i närmaste jänk (eller min rackiga escort). _________________ Markus Ålind |
||
Själv kör jag med RallyElitfjädrar och DeCarbon-dämpare på a-ascona.
Nackdelen med fjädrarna är höjden Men hoppas kunna ordna nått på den fronten under vitern _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||
Ska vara ärlig med priset, har inte en ANING satt på bilen när jag köpte den.
Väghålliningen finns det överskott av tycker jag iallafall, inte ställbara (svårt i framvagnen) dom är relativt hårda, synd att du bor så långt iväg annars skulle du kunnat testköra bilen. Dom få som kört bilen tycker oxå om den _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||
Vissst passar 2.0 insugen på 2.2 om man borrar om hålen för styrstiften?
Vet att vi hade några sånna insug på mitt förra jobb men jag kommer inte ihåg om det var någe mer gjort åt dom... Jag tillverkade iaf ett par billet insug till en 2.4 för 44mm dcnf spjällhus, dom passar otroligt mycket bättre mot toppen än vad dco/dcoe gör.. c/c mellan 1-2 och 3-4 är ju rätt tight, precis som dcnf-insugen, dco/dcoe däremot är ju rätt breda vilket gör insugen lite skumt formade... Men men, kämpa på! Riktigt fint projekt du har |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -75 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 32484 besök totalt |