Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 27 besök senaste veckan (22820 totalt) |
Undersidan på gamla hederliga bilar bidrar med rätt mycket luftmotstånd. När avgasrör och ljuddämpare försvann så lämnades en ojämn undersida som jag nu täcker för att se om jag får en halare bil. Spännande att se om det har nån påverkan i verkliga livet och inte bara i förhoppningarnas land.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Klart trevligt.. hur kommer denna aluplåten behandlas... eller är det en kvalitet som är mer korrisions beständig?? fast kanske nollproblem med sommarbil??
låååånga sickor att rulla...visa gärna vad du har för utrustning för det.. typ motormatad sickofals och stort bord?? _________________ Michael Thulesius |
||||
Man får ju ha en jäkligt djup maskin för en sån plåt, jag gissar på två plankor med mellanrum imellan och en avtrubbad huggmejsel?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Gnida med Autosol om lördagarna? Nä, räknar kallt med att den står sig bra utan ytbehandling så länge den slipper salt och sån skit. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
På Fiat-nivå blir det allt. Dvs diffust. Och du kan ju spegla dig när du i ligger där under. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Lite expansion är det allt. Ca 2.5 ggr högre i bak än mot plangolvet. Dock är markfrigången så pass hög att det sannolikt inte blir annat än ett reducerat luftmotstånd.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Du kan väl bygga in en sugande fläkt och släppa ut i baksätet? El har du så det räcker.
Jag tror nog du får ner förbrukningen 2-3 % pga avgassystem försvann. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Alltså om det är mera downforce du är ute efter, och så tolkar jag inte behovet, så borde du gjort en tunnel av den där plåtbiten i mitten som täcker det f.d. avgasröret osv....
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Bensinförbrukningen sjönk med 100% i samband med att avgassystemet försvann. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Samma fenomen inträffade när jag uppgraderade till två ton Jaag. Märkligt det där. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Ett väldigt sympatiskt verktyg att ha i lådan när man ska göra nåt som ska passa mot skumt formade befintliga geometrier är 3D-scannern. En snabb scan som den nedan tar ca 10 minuter att göra och det är fan så mycket enklare att rita nåt i CAD som passar direkt istället för att försöka göra pappmallar, svära med för stora plåtar som man inte ens får in för att se hur mycket de ska klippas och sen svära igen när man klippte för mycket och har genererat mer spill till soptunnan.
Det var mycket ojämnheter runt bakaxeln som knappast bidrog till gott luftflöde under bilen innan. Lite halare i luften borde den bli. Det är mycket hål i ytorna, men här har jag bara fokuserat på att scanna in de ytor som utgör gränssnitt mot mitt plangolv. Ska man göra en komplett scan så tar det betydligt längre tid. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Einstar. Tycker den är supersmidig. Magiskt bra på att hålla ordning på var den är utan att tappa tracking och när man kontrollmäter scannade geometrier mot verkligheten så är det inom nån enstaka tiondels mm på saker upp till några 100mm. På långa avstånd är det inom nån mm. Jag har nästan helt slutat mäta manuellt utan viftar med scannern istället och kollar mått och vinklar i caden.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Värmaren jag använder är från cheva volt/opel ampera. Ca 5kW och framförallt så hade jag dokumentation på can-protokollet så den går att använda. Finns på bild här för några sidor sedan.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 27 besök senaste veckan (22820 totalt) |