| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rör till grenrör ?
|
<< 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (22917 totalt) |
|
på yatzy e d en brud som skrivit om det här... http://forum.zatzy.com/showthread.ph
_________________ David Ålind |
||||||
|
Jag har ett par polare här på hemmaplan som bromsat bra med effekt ur BMW-maskiner och de har också vanlihga tubkärlsböjar i sina rör, vilket har funkat problemfritt. Men då ska man som sagt komma ihåg att det rör sig om 402 m i stöten. Bygger man en ban/gatbil så tycker jag att man kan kosta på sig lite stöddigare material av ett par skäl.
1. Det är snyggare, mycket snyggare till och med. 2. Som föregående postare nämde, materialkostnaden är inte så jättetung. Varför inte ta i lite extra där och vara helt säker på att det håller ihop och verkligen inte bildar glödskal när man ska lägga ner så pass mycket tid på röret. _________________ Martin Öling |
||||||
"bruden" råkar jobba på Damstahl som jag köpte mina bitar på. Hon kan en hel del om rostfritt ska du se... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
misstänkte nån skulle hugga på det :P ... jag hade skrivit snubbe om det varit en kille... har läst texten och hon verkar mkt kompetent. inget som helst nervärderande över huvudtaget om nu någon tog det så. MVH _________________ David Ålind |
||||||
Hehe...ingen fara men jag är typ extra noggran med detta sedan jag blev (felaktigt) beskylld för att inte ta order från kvinnor när jag jobbade inom FM...himla tjabbel blev det. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
ok, det är ju inte så bra. Hittade en sida där de rekommenderade att man inte skulle använda titan, men de angav ingen konkret anledning till detta. http://burnsstainless.com/TechArticl Titan har ju fördelen att vara lätt och styvt, men inconel verkar ha ungefär samma egenskaper. Något tyngre, men antagligen ännu styvare. Man borde kunna använda tunnare gods med inconel. Ungefär vad kan inconelrör kosta ? (Mellan tummen och pekfingret). Kanske skulle ringa och kolla med Örnalp i Ö-vik och höra ... /henrik _________________ Henrik Andersson |
||||||
|
Iconel är dyrt som bara den. Där jag jobbar finns en blankglödgningsugn där vi har en del inconel i rörsystemet för gasen och efter ett haveri inhandlades en bit på 1 meter (3" visserligen men det ger en fingervisning om priset) för en ombyggnation. Jag vill minnas att notan slutade på nära 10k och då var det säkerligen med massiva rabatter.
Titan är inte bra till grenrör, det gillar inte värme nåt vidare. Jag har för mig att jag läst att det bildas nåt som kan jämställas vid glödskal om man utsätter sitt titan för höga temperaturer under längre en tid. _________________ Martin Öling |
||||||
|
Kommer med ett dumt inpass:
ofta väntar man sig en hållfasthetsvinst med rostfritt stål, men eftersom man samtidigt får större temperaturutvidgning, jämfört med kolstål, så blir resultatet ofta istället en förämrad hållfasthet. _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||
Läste just genom tråden på Zatzy som det fanns en länk till. Den tråden sammanfattade olika material och dess för och nackdelar på ett bra sätt. Titan har hög smältpunkt, men oxiderar redan vid 500° i normal atmosfär. Vilket kan resultera i att man får en vit hög med Tio på backen, inte kul ! Nu gäller bara att få tag i billiga inconelrör, vilket inte lär bli det lättaste ...
/henrik _________________ Henrik Andersson |
||||||
|
Det är ett varumärke ja, kika in på www.specialmetals.com
Inconel är en nickelbaserad superlegering, en av de tidigare sådana, började väl komma 1940-1950 någongång för användning i tidiga jetmotorer. Brukar normalt också användas i turbinhjulen i turboaggregaten, då ofta Inconel 713. Ska man ha tag på Inconel så är det väl Inconel 600 man får försöka få tag på. Rör i dimensioner för grenrör ligger kring 1500 kr/m och uppåt. Problemet är att hitta rör med tunnt gods, i de inconelrör som används inom motorsporten brukar ha väldigt tunna väggar vilket inte är industristandard. Dessa superlegeringar har dålig värmeledningsförmåga, de har hög hållfasthet och bra korrosionsmotstånd under höga temperaturer men också vanligen under lägre temperaturer. Densiteten ligger vanligen kring 8 g/cm^3, e-modulen är vanligen hög. Titan har ett högt styrka/vikt förhållande och ett bra korrosionsmotstånd under lägre temperaturer. I övrigt så är inte titan så imponerande, men det har en värmeutvidgning liknande kolfiberarmerad plast vilket gör att dessa är lämpliga att kombinera. Styvhet/vikt är som för de flesta material. Hör inte hemma i grenrör, kan dock användas som avgassystem om temperaturerna är lägre. Om man kunde få tag på rör i TiAl så skulle det dock vara mycket intressant. Att rostfritt utvidgar sig mera i värme försämrar inte hållfasteheten vilken är mycket bättre för rostfritt än simpla stållegeringar. Det som kan försämra hållbarheten hos ett grenrör i rostfritt är däremot en dum konstruktör som inte tar hänsyn till utvidgningen, men dumma konstruktörer brukar vara en vanlig källa till problem! |
||||||
|
Ny fråga!
Jag ska bygga ett grenrör till en Urquattro och har flänsar i ss2353 liggandes. Mitt problem är att det inte finns rör/rörböjar i de dimensioner jag söker. Jag vill ha i 42,4? i 2mm-gods men det finns inte =( Det finns i 1,6mm-gods och jag anar att det är för tunt??? Det finns rör/rörböjar i ss2333 i det jag söker och är dessutom billigare =) men hur funkar det att ha "olika" material i grenrör? kommer det att spricka eller kommer det inte bli nån skillnad? Tacksam för svar! / Micke _________________ Mikael Olofsson |
||||||
|
Re: Ny fråga!
Det går att svetsa närbesläktade rostfria material utan större problem. Det vore värre om du blandade svartstål och rostfritt osv. Vi har gjort hela grenröret i SS2333 och jag tror inte att vi kommer att ha större problem. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re: Ny fråga!
1,6mm borde gå, dock så kortas ju grenrörets livslängd ju mera man går ned i dimension. Grenröret bör då inte heller belastas utav tex turbons tyngd utan den bör tas upp av någon form av stag. |
||||||
|
Hej igen =)
Letar för fullt på hemsidorna som har postats här men hittar inga rör/rörböjar i "svartstål" som är 38mm invändigt! var hittar man sånt, någon som köpt det någonstans till rimligt pris? Sen när det gäller rostfritt så chansar jag o köper 2333 i rör/rörböjar när jag har 2353 i flänsar... Tacksam för svar! / Micke _________________ Mikael Olofsson |
||||||
Kan du tänka dig att gå ned 1 mm så har ahlsells böjar som är 37 mm invändigt, när jag köppte mina böjar från dom fick jag dom för 13 kr st, men då köppte jag 35 st på en gång och via en svetsfirma som jag jobbade på då. |
||||||
|
Det är tyvärr alldeles för tunt och vill inte gå ner i dimension på röret... har också hittat med 37 i innerdiameter och med 2,5mm vägg. Men vill ha 38o inte 37...
Edit: har sagt fel hela tiden! söker rör med 40mm som innermått! vart hittar man det? finns inte heller på sidorna som har länkats till... _________________ Mikael Olofsson |
||||||
|
Söker svartstålsböjar och raka rör
I dimensionen Yd 42 mm, dvs 1 5/8" med 1,5 mm godstjocklek Hittar inte detta någonstans på nätet. Vet någon om någon bra länk eller företag som håller detta? Har snart fått ihop grenrören, behöver bara komplettera lite. Mvh Larse _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rör till grenrör ?
|
<< 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (22917 totalt) |