| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
|
<< 1, 2, 3 ... 136, 137, 138, 139, 140, 141 >> 190 besök idag (1093351 totalt) |
|
Re:
Ja inte ge han dumma ideer bu . Han ska bygga capri .......😁 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
|
Re:
Ja inte ge han dumma ideer bu . Han ska bygga capri .......😁 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
|
Justering av nya motorn 20240326
Till sist blev det min tur i bänken. Effekten kom lite lägre i registret än jag hade hoppats, och vridmomentskurvan är flack från ca 3800-6800 så den är väldigt lättkörd. Det är egentligen bara att trampa på gasen oavsett vilken växel som ligger i. Spikbenägen på 98 oktan och den gillade inte alls att få tändning. Tony pratade om E85 som lösning. Det jag har upptäckt redan tidigare är ju att motorn har väldigt mycket dynamisk? kompression. Så nu får jag väl se hur motorn beter sig under sommaren och om det kanske måste göras några förändringar....
_________________ Ricky Schneberger |
||||||||
|
Du har inte möjlighet att avancera avgaskammarna lite (öka överlapp och putta momentet uppåt i varvtalet)?
Det var längesedan jag joxade så jag kan ha vänt på trippelnegationerna i logiken, men jag har för mig att mer överlapp bör putta upp kurvans topp, och så får du ner cylindertrycket och kanske kan öka tändningen lite Kommer detta ger "mer"? Förmodligen inte, men det kan ju upplevas bättre att få liv och känsla än en död fisk som är snabbare
|
||||||||
|
Re:
Exakt. Du tänker som jag, dvs det är livligheten som jag vill komma åt. Jag sitter just nu och rotar i mina anteckningar för att se hur mycket jag kan flytta kammarna, eller om jag ska strunta i det och provköra lite först. Men jag tror som sagt att det är för lite överlapp nu. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||||
|
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Jag har för mig jag läst de tidigare i tråden men var förhoppningen i närheten av 100hk/l beräknat på veven eller? Över 300 bör du väl i alla fall ha kommit?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
100 hk/l är inga större problem i en 24v Alfa 6:a. Jag har en 3,2 24v med snälla kammar och 6 st 50 mm spjäll i min gamla "sleeper" GTV. Gav 303,3 hk på hjulen hos PPF. Motsvarande BMW 3,2 ger 250-270 hk på hjulen i samma rullar enligt Ärtan. Kunde ge betydligt mer men drog den bara till 7300 rpm pga std tryckare. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||
|
Re:
Det lär ha varit utan kattar och med racemap såklart? Låter skumt om en så "simpel" motor skulle slå en S maskin på fingrarna 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Re: Justering av nya motorn 20240326
Den där bilen förtjänar ju 550whp, V6 är ju nice att tvångsmata 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Re: Justering av nya motorn 20240326
Hahaha
_________________ Ricky Schneberger |
||||||||
|
Nä behåll sugis-3.0, jag gillar referensmotorer!
Blir alltmer fascinerad av hur "strypta" dessa var från fabrik. |
||||||||
|
Re:
Jo utan kattar, men någon "racemapp" är det inte. MaxxEcu mappad på 98 med rätt snälla kammar. Vrid som en fiskebåt. Det var Ärtans ord så jag ska inte uttala mig om det stämmer eller ej. S50 runt 240-250 whp och s54 runt 270 whp enligt honom. Men den går fasen så mycket bättre än en standard s54 iaf. De känns rejält tomma i mellanregistret tycker jag. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||
|
Jag röstar för E85! På en sugis är det väldigt enkelt ingrepp: 50% större spridare, kolla på lambdan vid full last och montera större bränslepump om den går snålt. Tändningnen är generellt inget problem utan turbo. Öka kallstartsanrikning och sen kan du labba med tändningen.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Re:
Då kan du inte ha kört en S54 med frisk Vanos. Min gamla M5:a är helt död i mellanregistret men ingen av S54:orna.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||||
|
Re:
Tyvärr innebär det mer ombyggnad än jag har lust med. Det är inte bara att byta spridare på mina ITB då utbudet verkar vara begränsat.
Jag kommer istället att backa insugskammarna 2-4 grader och se vad det ger. Det borde flytta effekten 5-600 varv uppåt iallafall och få ner kompressionstrycket. Målet är runt 12 bar i kompressionstryck på startmotorn. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||||
|
Re:
Du kan ha rätt, men alla BMW har väl strul med Vanos tills motsatsen är bevisad =) Har bara kört gamla M3:or med S50, M5 S38, en Z3M S50 samt en S54 (E46 M3). Grymt fina motorer även om jag tycker mellanregistret är måttligt. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||
|
Re:
Vad är duty-cycle på dina nuvarande spridare som mest? Om det är bara lite som saknas kan man höja bränsletrycket istället... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
|
<< 1, 2, 3 ... 136, 137, 138, 139, 140, 141 >> 190 besök idag (1093351 totalt) |
