Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Hjulvinklar...detta aber | 6 besök senaste veckan (660 totalt) |
Hej
Har en S3 8L som behöver ställas vinklar på. Skall åka gata/bana typ 70/30 fördelning. Sitter bilstein och h&r fjädrar lågt o relativt hårt Grövre krängare bak o fram så går som en Gokart kränger inte mycket. Körde tidigare en BMW 123D med -1,5 camber fram och noll toe samt -2,5 och noll toe bak denna kändes "perfekt" men alla bilar e ju olika och denna nya e ju dessutom quattro. Funderar på -1,7 fram och liiite toe in och 1,0 bak med liiite toe in. Eller e jag helt fuckedúp i tänket? Toe out e väl att rekommendera på bana vad jag har hört men det e ju inte så "bekvämt" i vardagstrafiken. VAD ÄR DEN ULTIMATA KOMBON? _________________ Jonaz Eriksson Audi S3 -00 lätt trimmad ;-) BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD* instagram: janoshki |
||||||
Synd du inte är närmare Stockholm. Danne på Bandhagens däck ställer hjulvinklar på gat-trackdaybilar dagarna i ända och har haft väldigt många olika trackdaybilar själv inklusive en S3 (eller RS3, lite osäker) som han körde bana med och jobbade en del med för att få till. Men det känns ju väldigt fel att ringa o ta tid från honom för tips med tanke på att det är hans arbete och inkomst. Men om du har vägarna förbi Stockholm så boka hjulinställning hos honom
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Så himla svårt att säga.. Det är ju dessutom ganska så personligt när det kommer till banbiten. Kör själv fyrhjulsdrivet (Subaru) och trivs med mycket framvagn. Kör runt -2.5 grader camber fram och typ 1.0 mm total toe out. Bak ligger jag på -1.5 grader camber och 0mm total toe. Dessutom några millimeter rake (lite högre bak än fram). Men det är ju inte alls en rolig setup på gatan..
Tycker du skall testa med en rak setup initialt och eventuellt introducera lite rake alternativt styva upp den bak om du upplever den understyrd. Sedan behöver du ta ut den på bana och försöka göra småjusteringar åt det håll du vill ha utan att göra den orolig på gatan och introducera förryckte däckslitage. Cambern kan du ju sätta på typ -1.0 eller -1.5 och kolla på däckslitaget efter några varv på banan. Jämnt och bra däckslitage på banan burkar ju betyda lite sämre däckslitage på vägen, så är en kompromiss där också. EDIT: Insåg att det är en AUDI och de brukar vara framtunga, så rake är nog inte rätt väg på den bilen _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||||
Borås, Audi/VW...
Det finns ju de som pillat med såna i den stan, men osäker på om ACE Competition håller på fortfarande. |
||||||
Hej har kollat med ACE och han rekkomenderade MB Motorsport som bilen skall till på fredag.
Men tänkte mer om någon härinne hade ett recept som var utprovat. _________________ Jonaz Eriksson Audi S3 -00 lätt trimmad ;-) BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD* instagram: janoshki |
||||||
Jag har ingen erfarenhet av Audi, men min generella rekommendation på en bil som ska användas till gata och bana är ungefär som du tänkt. Ordentligt med negativ camber fram och minimalt med toe in. Jag brukar säga till hjulinställaren att han ska göra så lite toe in som han bara kan (men ändå toe in) alltså så lite som han ändå kan mäta upp som toe in. Den typen av setup funkar på bana, blir riktningsstabil och äter inte däck. Så om du kör 1,7 fram och 1,0 bak sikta på typ 0,01 toe in både fram och bak _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Som David skriver, bara en pytte gnutta toe in och dra på med lite mer camber fram.
Sen kan du leka med krängarna om de är justerbara. Hårdaste bak och mjukare fram så styr den in fint. alternativt gå tillbaka till orginal krängare fram, _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Tack då har jag lite mer kött på benen och att mitt tänk inte var helt åt skogen.
Tusen tack för svar...Så liiiite toe IN som möjligt... _________________ Jonaz Eriksson Audi S3 -00 lätt trimmad ;-) BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD* instagram: janoshki |
||||||
Håller med till 100%, så fort du börjar blanda in mycket camber och toe in/ut så ökar däckslitaget dramatiskt.
Att det skulle finnas någon optimal inställning tror jag inte på, det är så många faktorer som påverkar hur däckens anläggningsyta hamnar mot asfalten, jag tror helt enkelt att du får se detta som en början och utifrån körkänsla/varvtider/däckslitage justera inställningarna allt eftersom. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Hej Janne
Ja det blir så som du säger ..det får bli en grund och sedan bygga på o utvärdera tills man hittar sweetspot. _________________ Jonaz Eriksson Audi S3 -00 lätt trimmad ;-) BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD* instagram: janoshki |
||||||
Tänker jag fel nu, men visst borde framvagnen på en AWD ställas lika som en FWD? Det jag lärt mig är att FWD har toe out eftersom de hjulen driver bilen framåt och beroende på hur styva bussningar man har så kan man ligga olika nära gränsen för noll toe - man vill inte ha så lite toe out att det går över till toe in vid acceleration.
https://help.summitracing.com/knowle _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
ja lite uppdatering e ju inte fel..hehe
Blev lite av en pannkaka då justerbara stagen i bakvagnen satt fast,hjälpte inte med induktionsvärmare ens en gång..så nya är beställda. Likaså beställde jag camberplattor att montera fram. Så kanske lagom till sista maj är vinklarna i sin ordning. Just nu åker jag FRAM 0,01 TOE IN och -1,15 camber BAK 00,12 TOE IN och -1,20 camber Med nya stag så borde man kunna hamna på ca -1,7 camber bak och ca -1,5 fram vilket borde bli rätt OK standard setup att utgå ifrån. _________________ Jonaz Eriksson Audi S3 -00 lätt trimmad ;-) BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD* instagram: janoshki |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Hjulvinklar...detta aber | 6 besök senaste veckan (660 totalt) |