Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 35498 besök totalt |
såhär såg det ut efter jag klev mellan sthlm och nyköping...
min ventil gav upp precis innan nyköping det resulterade i att jag inte hade någon som hellst komp på 3ans cylinder... motorn är en helt orginal volvo B234F alltså en 740 med GLT 16V spis ![]() _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Det är inte så att M3 mäter luften på ett ställe och har en gummislang senare i insuget? På tidiga M5 E34 ser det ut så och när gummit spricker får man in o-mätt luft i motorn. Eftersom bilen inte vet att den luften är på väg in kompenserar den inte med mer soppa. Vid normal körning märks det inte, men enligt en tidigare kollega märks det när man försöker köra ifrån motorcyklar på maxfart. Då smälter kolvar och förbränningsutrymmet i toppen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Lennart: Det är inte riktigt samma konstruktion på M5:ans insug som på M3:ans. På m5:an sitter det en slang mellan plenumet och spjällhuset. På M3:an sitter trattarna bultade i både spjällhusen och plenumkammaren.
Du kan dock ha en bra tanke angående tjuvluften. Det kan vara så att insugspackningen torkat och att motorn tar lite tjuvluft där. Insugspackningen är ca 1cm tjock och i gummi. Gummi har tyvärr en tendens till att åldras. Micke: Har du öppnat din gamblingtjänst än? Vi är ju nyfikna som bara den dessutom ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
Jag är själv väldigt nyfiken, men vi får väl kolla av Daniels först? Då blir den här såpan i två delar. (För tyvärr har jag inte tid förrän i november/december ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
om man följer tipsen i de engelska tidningarna (TotalBMW, Performance BMW mfl) så påstås det där att kamkedjan skall bytas efter 100000 miles dvs cirka 16000 mil just pga att kedjan töjs och kolvar/ventiler börjas umgås. På höga varv är ju dessutom marginalerna så små att det inte behövs mkt för att det skall bli katastrofalt. Annars har jag vid mina besök på ringen legat på fullgas med min egen bil i ganska långa etapper, var ju tvungen och se hur fort eländet gick enligt GPS'en
![]() S14 motorn är mycket stryktålig men väldigt beroende av oljebyte, precis som alla motorer. |
||||
När det gäller tjuvluft så finns två ställen till att kolla förutom de berömda insugspackningarna.
Vevhusventilationens anslutning (själva vinkeln) i plenumkammaren och anslutningen från servot på insuget. Den sistnämnda tror jag det är rätt ovanligt/sällsynt att den lossnar men varför inte kolla. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Njo, ventiler blev det inte några. Jag väntar tills jag rivit (sker den 13-14/11).
Men jag kallduschade ändå lite på BMW igår. Lite exempel: Sotningssats 2800:- ![]() Rotor 660:- ![]() Tändkablar 2430:- ![]() Det är väl bara att betala och se glad ut. Men så var vi några som började diskutera delar till S14. Den första del som avhandlades var tändkablarna till S14. Tydligen är det så att det är ofördelaktigt att leda ström i en 90 gradig vinkel så som originalkablarna gör? Det skulle eventuellt finnas en redogörelse för det hela på http://e30m3performance.com/ men jag kan ingen hitta? Med hänsyn till den ansenliga kostnaden för kablarna så kan ju alla alternativ övervägas. Är det någon som känner till andra alternativ? Del nummer två som avhandlades var fördelarlocket. Det skulle enligt uppgift vara exakt samma som till Volvo 940? Med betydlesen att det kostar 300:- inte 1300:- Är det någon som kan bekräfta dementera? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
http://www.magnecor.com/ tillverkar GRYMMA kablar till ruskigt bra priser!
Gå till bildelsspecialisten och kolla på delar istället för BMW... Man måste inte vara trogen sitt märke när det kommer till reservdelar ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Micke:
länk # 1 : http://e30m3performance.com/installs länk # 2 : http://www.autopower.se/forum/topic. ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Måste ju drälla av fördelarlock till 940.. köp ett på skroten och kolla om du inte hittar nått begat.. Du kan ju köpa ett och spara kvittot om inte annat ![]() Tändkablar för 2400:- är ungefär vad orginalkablarna kostar till Opels 2l 16v... Några från Opelsportclub.com gjorde en sambeställning från magnecor istället. |
||||
På mekonomen kostar ett fördelarlock till S14 1014:- och rotor 229:- Till Volvo 940 kostar det 298:- och rotor 69:- Jag har också hört att 940 ska passa men att det är samma har jag svårt att tro då mekonomen har olika artikelnr och olika priser. Möjligtvis kanske det passar, men isåfall har det säkert sämre kvalitet eller nåt. Jag är godtrogen nog att tro att det som är dyrare är bättre. Oavsett hur det är vill jag helst inte ha några volvodelar på min BMW. ![]() ![]() |
||||
På Bildels specialisten kostar locket 429:- (Vill du ha många ? ![]() När jag tittar på bilder på locken så ser dom likadana ut förutom skruvarna som är kortare till volvon. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jag kan leva med att ha volvoprylar i min BMW. Den skall köras, inte ställas ut.
Det tror jag också. Mao blir det ett originalfördelarlock. Tack för tipsen om tändkablarna! Det där skall jag undersöka. (Någon mer S14-innehavare som är intresserad - gruppköp?) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag betalade ca 920kr för Magnecor 8.5mm till min 4cylinder Zetec.
Bild: http://www1.tripnet.se/~topcat/Pa130004.jpg _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Det kan jag iofs också leva med, speciellt när det ändå är bosch som bosch. Men det är ju just det att min bil ska också köras och inte ställas ut. Så då gäller det att ha grejer som tål stryk. Jonas, va det inte du som sa att du haft någon volvodel till din BMW som va exakt samma fast det va bara dom som gått sönder senare. BMW- delarna hade hållt! Det är ju isåfall ett exempel på att olika bilmärken ställer olika krav på kvaliteten även om det är samma fabrik som tillverkar grejerna. (däreav olika artikelnr.) Vi är 2st M3E30 som bara i år har eldat upp varsit fördelarlock och rotor på anderstorp. Vid sånna tillfällen betalar man gärna lite extra för att det inte ska hända igen. Sen att man bli lurad på en tusenlapp kanske kan va sant. Men det känns iallafall bra att ha riktiga grejer. ![]() Så micke du gör nog rätt att köpa original, jag tänkte först snåla och bara köpa rotorn men köpte sedan locket ändå. Tur va väl det för dom gamla och nya grejerna hade inte passat ihop. |
||||
Ja, vi är nog elever i samma skola Samuel.
![]() Att det sedan skiljer sig åt i toleranskrav och kvalité bilmärkena emellan råder det ingen tvekan om, även då BOSCH tillverkar allt. (Jag åker V70 till vardags. Den har div. utrustning som jag även hade i min BMW från -98 (dvs en fem år äldre bil). Medan finesserna fungerade precis så bra man kan kräva i BMWn, dvs att man inte ens märkte att man hade dem, är det omvänt i V70:n. Där är det holabola ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Köpte dom i Sverige av TG Racing, han säljer dock bara till Ford så vitt jag vet. Du kan ju titta på denna listan vilka som är återförsäljare i europa:
http://www.magnecor.co.uk/stockists. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
När vi ändå snackar S14 erfarenheter så måste jag berätta en grej. Förra veckan bytte jag kamkedjespännaren till en bättre från M3E36 3.2 (ingen nyhet iofs) Jag va mest ute efter att kedjan inte skulle rassla så mycket vid uppstart. Och vilken skillnad det blev.
![]() ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 35498 besök totalt |