Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2623 besök totalt |
Porsche 914 i PCSR
Var det inte någon som körde en 914 i PCSR för några år sedan, var har den tagit vägen är den till salu eller såld? Måste man ha Porsche motor i bilen för att tävla i PCSR? Har blivit inspirerad av Goran Begicevic, hur många hk kan man besikta en 914/4 med? _________________ Christian Eriksson |
||||
Re: Porsche 914 i PCSR
Knut Rönnblom tror jag att han hette som körde den bilen. Det satt en 2,7-liters motor i den om jag inte minns helt fel. Jag var själv sugen på den en gång i tiden. Tror inte den är till salu längre, men du kan ju alltid kolla. Här har du en förvisso gammal - men ändå - sida med alla Svenska 914: http://w1.411.comhem.se/~u41114718/9 Vad gäller tävling i PCSR med annan motor än Porsche (eller VW?) tror jag Anders Jonsson här på forumet kan svara på om det är okej eller inte. _________________ -- |
||||
![]() ![]() När det gäller besitning så kommer du antagligen bli tvungen att besiktiga den som ombyggt fordon. Då är det SFRo's regler som gäller, dvs. vikt/effekt förhållande på 15kW/100kg tjänstevikt. Detta blir ungef. 204hk per 1000kg tjänstevikt...och tjänstevikt betyder full tank + förare + reservdäck och lite verktyg. ![]() ombyggt fordon betyder också att du är tvungen att byta drivlina och bromsar, vilket jag utgår att man gör om man monterar något starkare i 914. Men jag råder att du väljer motor som ligger under (denna vältilltagna) effekt/vikt förhållandet. T.ex. SAAB B204 lättryckare har 150hk och samma innanmått som betydligt starkare modeller. Sen är det där med laddtrycket ![]() Gustav Uhlander jobbar som jag minns som SFRo besiktningsman och är stammis här på forumet...han det där med besiktningsfrågor mkt. bättre än jag. Det finns också mycket information på http://www.sfro.com/besinfo.html Lycka till och säg till om du behöver hjälp! Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Låter intressant, kör SAAB 9-5 2,3t 185 hk som familjebil så jag vet vad BSR kan göra med den Motorn 260 Hk steg 3
![]() Sen gäller det att hitta någon bra 914 att bygga på och någon klass som den skulle platsa i PCSR och roadsport går nog inte kanske Modsport? Vill helst köra av mig på bana, har blivit för gammal för att tok köra på allmänväg. _________________ Christian Eriksson |
||||
Jag tror det är en replika på en 914/6 GT (?). Skärmbreddare bak och en 3.0 litersmaskin från 911. Går fint :-). Tror det finns två som körs i regelbundet på banmöten och/eller funktionärskörning med PCSR. Pratade ägaren till den ene en del förra året, minns tyvärr inte namnet. Den ena är gul och andra andra röd, inte säkert dom är likadana i övrigt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken färg (! ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Tror att det är två bröder som kör 914 i PCS. En av dom kan ev. vara Erik Brisenheim. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2623 besök totalt |