Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 914 i PCSR
2623 besök totalt
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Porsche 914 i PCSR

Var det inte någon som körde en 914 i PCSR för några år sedan, var har den tagit vägen är den till salu eller såld?

Måste man ha Porsche motor i bilen för att tävla i PCSR?

Har blivit inspirerad av Goran Begicevic, hur många hk kan man besikta en 914/4 med?

Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Porsche 914 i PCSR

Martini Racing skrev:
Var det inte någon som körde en 914 i PCSR för några år sedan, var har den tagit vägen är den till salu eller såld?

Måste man ha Porsche motor i bilen för att tävla i PCSR?

Knut Rönnblom tror jag att han hette som körde den bilen. Det satt en 2,7-liters motor i den om jag inte minns helt fel.

Jag var själv sugen på den en gång i tiden. Tror inte den är till salu längre, men du kan ju alltid kolla.

Här har du en förvisso gammal - men ändå - sida med alla Svenska 914:
http://w1.411.comhem.se/~u41114718/914/regist/regist.htm

Vad gäller tävling i PCSR med annan motor än Porsche (eller VW?) tror jag Anders Jonsson här på forumet kan svara på
om det är okej eller inte.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Man tackar och buggar! Kul att man har lyckats inspirera någon!

När det gäller besitning så kommer du antagligen bli tvungen att besiktiga den som ombyggt fordon. Då är det SFRo's regler som gäller, dvs. vikt/effekt förhållande på 15kW/100kg tjänstevikt. Detta blir ungef. 204hk per 1000kg tjänstevikt...och tjänstevikt betyder full tank + förare + reservdäck och lite verktyg.

ombyggt fordon betyder också att du är tvungen att byta drivlina och bromsar, vilket jag utgår att man gör om man monterar något starkare i 914. Men jag råder att du väljer motor som ligger under (denna vältilltagna) effekt/vikt förhållandet. T.ex. SAAB B204 lättryckare har 150hk och samma innanmått som betydligt starkare modeller. Sen är det där med laddtrycket

Gustav Uhlander jobbar som jag minns som SFRo besiktningsman och är stammis här på forumet...han det där med besiktningsfrågor mkt. bättre än jag.

Det finns också mycket information på http://www.sfro.com/besinfo.html

Lycka till och säg till om du behöver hjälp!

Mvh.

Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Låter intressant, kör SAAB 9-5 2,3t 185 hk som familjebil så jag vet vad BSR kan göra med den Motorn 260 Hk steg 3

Sen gäller det att hitta någon bra 914 att bygga på och någon klass som den skulle platsa i PCSR och roadsport går nog inte kanske Modsport?

Vill helst köra av mig på bana, har blivit för gammal för att tok köra på allmänväg.

Solna
Här sen Jan 2003

Vad var det för 914 jag såg i Solna utan för Råsunda med rejäl PCSR logga i framrutan och allmänt trevligt utseende som såg ut att trivas på en bana

Laholm
Här sen Nov 2002

HOOPoo skrev:
Vad var det för 914 jag såg i Solna utan för Råsunda med rejäl PCSR logga i framrutan och allmänt trevligt utseende som såg ut att trivas på en bana

Jag tror det är en replika på en 914/6 GT (?). Skärmbreddare bak och en 3.0 litersmaskin från 911. Går fint :-). Tror det finns två som körs i regelbundet på banmöten och/eller funktionärskörning med PCSR. Pratade ägaren till den ene en del förra året, minns tyvärr inte namnet. Den ena är gul och andra andra röd, inte säkert dom är likadana i övrigt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken färg (! ) det var på den bilen vars ägare jag pratade med.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
HOOPoo skrev:

Jag tror det är en replika på en 914/6 GT (?). Skärmbreddare bak och en 3.0 litersmaskin från 911. Går fint :-). Tror det finns två som körs i regelbundet på banmöten och/eller funktionärskörning med PCSR. Pratade ägaren till den ene en del förra året, minns tyvärr inte namnet. Den ena är gul och andra andra röd, inte säkert dom är likadana i övrigt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken färg (! ) det var på den bilen vars ägare jag pratade med.

Tror att det är två bröder som kör 914 i PCS. En av dom kan ev. vara Erik Brisenheim.

Skåne
Här sen Nov 2002

Ja, troligen var det väl någon av dessa bröder du såg:

Erik Brisenheim:

Lars Brisenheim:
[/quote]

Solna
Här sen Jan 2003

Det var den gula jag såg och det gjorde att man insåg att även en 914 kunde bli riktigt grym. Ser ju inte riktigt ut som en vardagsbil men den kanske funkar som det oxo.

Porsche 914 i PCSR
2623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande