Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (760 totalt) |
Re:
Dom finns ju inte fysiskt kvar, men om du tar kontakt med "proffessorn" i Umeå, så kan han hjälpa dig! (tillverkar profilerna för f.d ENEM) Gunnar Lundström Mek. AB 0706-531418 _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Ultramortor
https://ultramotors.se/om-ultra/ _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Deras hemsida fungerar fortfarande, och dom levererade en kam till mig i slutet av förra året. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Re:
Dom har nog inte kvar nån utrustning då det är många år sedan Gunnar köpte kamslipen därifrån. Däremot så säljer dom kammar som Gunnar slipar. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Jag hade det på tungan... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Re:
Det går absolut, men det blir lätt fel då vinkel och lyft mätningarna inte är i synk då kamaxeln kan flytta sig. Med fjädrar monterade är det ganska svårt att få till då kamaxeln inte är stabil i alla lägen på varvet heller beroende på att vissa ventiler öppnar och stänger. Man minskar iofs det felet om man filmar när man drar runt kammen och sen kan pausa filmen och ta ut båda mätvärdena samtidigt. Bättre att mäta på lös kamaxel. Därför är det att föredra en utrustning som har en digital vinkelmätare och lyftmätare kopplade till ett mätinsamlingssystem så att resultatet blir en fil med vinkel och lyft med hög precision på både vinkel och lyft. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
För att strula till det så _kan_ kammar vara rejält felslipade.
Om man lyckas mäta samtliga loger så kan man få en uppfattning om det är samma duration och timing på samtliga lober. Det är rejält dumt om det är olika och ska inte vara det, men det har förekommit i fall då manuella "processer" varit inblandade (lunch eller kaffe mellan loberna). Att mäta på en belastad kam bör väl vara nära omöjligt. |
||||||
Re:
Man måste inte ha fjädrarna monterade. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Tack för erbjudandet, men det blir inte tillräcklig upplösning tyvärr. Måste logga konstant med ganska ok samplingsfrekvens av grader och lyft för att få användbar data till motorsimulering samt beräkning av ventiltåget. /Tomas _________________ Tomas Kling |
||||||
Re:
Med en mätning per kamaxelgrad så borde du kunna interpolera fram det du vill ha. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (760 totalt) |