Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Besiktning i maj? (Äntligen!?)
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41
363 besök senaste veckan (61684 totalt)
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231



Den hade Cityn på alla marknader. Dessutom så är den ingen Opel från början, det var Vauxhall som tog fram den och Opel hakade på lite senare när de behövde något att sätta emot nya Golfen. Och då Chevette sedanen hade skylten under stötfångaren så fortsatte man med det på HatchBacken. Och Opel behöll av någon anledning(snålhet) pressningen på sandplåten fast skylten på Cityn skulle sitta på bakstammen mellan bakljusen.

_________________
Kai Anttila
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 463



Jag har haft bl.a. en City 1.2L och en Chevette 1.3L för 45 år sedan. Motor, instrumentpanel och frontpartiet skiljer. Hade senare 2 st Manta B GSi. Den sista hade en plastpanel mellan bakljusen och skylten längre ned.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231



Har också en Chevette HB sedan fem - sex år tillbaka.


_________________
Kai Anttila
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 463



Lyxmodellen, bakre sidorutorna är öppningsbara.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754


Trådstartare
Ventilerade bakre sidorutor har min med

Med formen på plåten under kofångaren bak har jag aldrig gillat på Cityn.. Sen man blev förälder har jag insett att formen påminner starkt om en blöja

Den rök ju i vintern uppgraderingar och rostlagningar så numer är det en av få Citys utan den utbuktningen.

Ska se om jag får ihop den så pass att jag kan ställa ner den på backen igen imorgon. Så får jag grubbla över bästa skylt placering där sen Målet för morgondagen är att få på avgassystemet igen och sätta ner den på backen samt klura ut tankröret. Det blir en slangskarv mellan stål och alurör men slangen är rejält styv så jag behöver få rören så dom möter varandra bra. Och jag vill ju gärna ha tankröret sittande högt upp på sidan av tanken, kanske t.o.m så det går på lite på ovansidan. Med den böj som är på stålröret idag hamnar jag ett par cm ner på sidan med ök anslutningsrör. Samtidigt vill man ju inte ha för flackt rör heller..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 463



Nu har du redan gjort påfyllningen till tanken, men jag såg hur det är draget till tanken på en 3-serie E30. Om det har funkat på den så kan man dra det nästan hur som helst så länge det rinner nedåt, inte är för tvära böjar och har en avluftning från tanken.

Lyxversionen hade kromade lister runt dörr- och sidofönstren och längs med karossidorna. Postbilarna hade runda framljus och en ratt som var platt i nederkant.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754


Trådstartare



Ca 35cm från uk bakstam till marken. Har inte testat positionera nått dock. Nu är nästa steg att svetsa tankröret sen börjar de vara nära provstart

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Värt att tänka på när man har tankrör rakt bakåt (eller framåt för den delen) är att det gärna vill skvalpa upp bränsle i röret, kanske under längre tid än normal sväng.

Det blir alltså lite viktigare kanske att locket är tätt och det är smart att göra avluftningen så det inte rinner ut så mycket soppa den vägen. En bra lösning kan vara att låta luftningen i påfyllningsröret gå via en liten catchtank som har en anslutning i botten tillbaka till tankens topp (så rinner vätskan tillbaka om den trycks upp i avlufningen). Catchanken är i sin tur förstås avluftad utanför bilen.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



therealpinto skrev:
Värt att tänka på när man har tankrör rakt bakåt (eller framåt för den delen) är att det gärna vill skvalpa upp bränsle i röret, kanske under längre tid än normal sväng.

Det blir alltså lite viktigare kanske att locket är tätt och det är smart att göra avluftningen så det inte rinner ut så mycket soppa den vägen. En bra lösning kan vara att låta luftningen i påfyllningsröret gå via en liten catchtank som har en anslutning i botten tillbaka till tankens topp (så rinner vätskan tillbaka om den trycks upp i avlufningen). Catchanken är i sin tur förstås avluftad utanför bilen.


Om man kan få dit ett V i tanken med breda sidan mot påfyllningsröret och spetsen frammåt i bilen så får man ju en vågbrytare som bör bryta det mesta accelerationsskalpet.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 267



Tror det hade sett rätt bra ut att (efter besiktning ) sätta skylten under stötfångaren, men styra upp den så några mm av den hamnar bakom(framför?) stötfångaren.

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754


Trådstartare
Nej! Sluta! inte fler bra saker att tänka på som är smidigt att bygga in nu men besvärligt senare nu när jag är dagar från att starta upp igen! Jag hör den där... "lika bra att göra detta nu också" tanken som är så jävla bra på att övertala mig komma på lång väg nu!

Det sitter ett ventilerat lock där, som är nytt. Dom går ju "täta". Sen har jag två hydraulkopplingar för 10mm slang som jag slaktat och satt den ena på tanken och den andra blev de en specialare med gängad M10 invändigt och en hålborrad m10 skruv för att kunna montera den i tankröret efter att tankröret är inträtt genom karossplåten. Det är knöligt att trä det bakvägen nu jämfört med tidigare. M10an har ett 5.5mm hål, borde räcka tycker jag?

Tanken är att mellan dessa sätta ett T kors till slangen som går till kolkanistern som i sin tur är 8mm vill jag minnas.. kolkanistern ventilerar ju sen till atmosfär.

Detta borde väl ska räcka eller? :s

Jag är dock lite nojig för spill då jag har en ambition om att sätta slutrören på avgaseriet centrerat senare.. kanske får dra isär dom lite så dom inte ligger rakt nedanför tanklocket i alla fall..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Om kolkanistern är rätt kopplad så öppnar väl magnetventilen mot insuget "ibland" men det ska ju räcka för den avluftning av tanken som krävs.

Ska kolkanisteravluftningen fungera korrekt krävs dock förstås tätt lock till tanken, annars smiter ju ångorna ut där.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754


Trådstartare
Jag har för mig min burk både öppnar mot insuget ibland och är öppen mot atmosfär i övrigt, dock ska ångorna först genom kolfiltret. De är en gammal vacumstyrd burk.

Men ja, tätt lock för korrekt funktion. Allt sitter kopplat som det ska i övrigt för tre vägsreningens skull.

Jag behöver lösa lite E85 tålig slang så småningom bara, tomt på den hyllan i garaget just nu

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1761



Nu ska jag ge er ett makalöst bra tips angående påfyllningröret rakt bakåt.
Låt det röret fylla/ansluta tanken framtill i 'taket' på tanken..

Så,, låt det sjunka in lite =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Nu ska jag ge er ett makalöst bra tips angående påfyllningröret rakt bakåt.
Låt det röret fylla/ansluta tanken framtill i 'taket' på tanken..

Så,, låt det sjunka in lite =)


De hade självklart varit smart. Men jag tycker det sabbar för mycke bruksvärde. :/ då försvinner poängen med ett lock över tanken att ha som bagage helt.

Hål i sidan och påfyllning bak övervägde jag men det blir ett snirkligt tankrör som jag är osäker på kommer fungera tillfredsställande:/

Går också dra in tankröret in i tanken en bit och låta den delen vara "plan". Borde också minimera skvalprisk med nivån 5cm från fullt.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754


Trådstartare
Bära eller brista, tankröret är nu svetsat till tanken! :S Jag borde verkligen träna mer på TIG'en.. snyggt blir det Inte men förhoppningsvis "pepparpeppar" tätt.

Hittar givetvis inte de saker jag har för mig ska finnas i gömmorna så E85 tålig slang, T kors etc är på väg hem. Ikväll är det garagekväll så då ska det städas ur i bagaget, läggas på lite färg, städas ur tank och kopplas el etc så tanken blir "klar" och monterad. Sen får jag kika på i alla fall en provisorisk skyltlösning till en start.

Flyter allt fint kanske jag t.o.m hinner kika på de där bakre fästet för 4-p bältena.. Hoppas kan man ju

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754


Trådstartare


Det blev en seg kväll.. natt... morgon? Vid 03 gav jag upp och gick till sängs istället..

De var en sån där kväll när det tar 30min att få på 1st kabelstift till en kontakt... *suck*

Men nu är bagaget målat, tankgivare och armatur monterat och tanken ställd i bilen. Jag kan dock inte för mitt liv komma ihåg vilken position jag satte vilken kabel på för bränslepumpen! Får hoppas det går se med en lång vinklingsbar spegel..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Besiktning i maj? (Äntligen!?)
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41
363 besök senaste veckan (61684 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande