Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton?
<<   1, 2
20 besök senaste veckan (1103 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1511



Hittade en intressant lista från continental om deras däck.

2.2 fram och 2.3 bak för min cayman med en tjänstevikt på 1350 kg, enligt "kalkylen" skulle jag landa på 2 bar blankt.......

https://www.conti.ee/images/failid/Conti_Fitments.pdf

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7159

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton?

Som alla tumregler är det en tumregel, det vill säga inte någon absolut sanning och kanske någonting att utgå från för att hitta sitt eget optimum.

Magnus Thomé skrev:
Men... höja trycket för mer grepp? Skarpare respons måhända, men bättre grepp? Vad säger ni?


Ökat tryck borde leda till mindre däckavtryck mot asfalten. Högre egenfrekvens i däckets fjäderkonstant. Finns det interferenser och resonanser med andra egenfrekvenser kan det bli dåligt, och då kan en ändring i däckstrycket spela roll. Men det gäller nog mest ganska vridveka chassin, styva fjäderkonstanter och mjuka däcksstommar i kombination, i alla fall om jag minns rätt från de chassimodeller jag räknade på en gång i tiden.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Däck för banåka
Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton?
<<   1, 2
20 besök senaste veckan (1103 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande