| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Budgetbygge BMW+SAAB.
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (6961 totalt) |
|
Budgetbygge BMW+SAAB.
www.lowbudgetrides.com Vad tror ni om konceptet till detta budgetbygge? Byte till ett chassi/transmission som gör Saab B234 motor med Trionic 5 rättvisa är i sig ingen nyhet. Men med en begränsad budget och ett "bolt on" paket med detaljerad information om allt så är det kanske intressant? Mvh Marko _________________ Marko Räisänen |
||||||||
|
Precis det konceptet jag funderat på idag ju
Jag tror att det skulle bli en väldigt bra kombination. Vet att det finns en som byggt en sierra med saabmotor och M3-låda. Så det kan ju inte vara omöjligt att få till det
2003 i bilsport läste jag om en som byggde en bmw+volvo variant. Körde 1,25 nånting i superstage
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
|
Ha ha ha... tur att jag redan har min motor för de börjar bli eftertraktade nu!
Finns ganska många som bygger Locost med B204E nu så idén finns redan fast i en annan skepnad
Det enklaste "bolt-on" är nog detta:
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
B234L måste ju vara ett bra utgångsmaterial. 170hk lättrycksturbo... Men en B2x4 är ju rätt hög. Får den plats under huven? B202 har ju ett vinklat block som inte tar så mycket plats... Mats vad är det för växellåda på bilden? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
|
Jag o Beepbeep gör ett likadant budgetkoncept men i en bil som är en aning dyrare än en Volvo 240.
http://project911.luminasweden.com _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
Det enda problemet jag kan se med B234E (E=lättryck, L=fulltryck) är att vridmomentet troligen skiljer för mycket från BMW-motorn... Gör man motorbytet på en 325:a borde de inte ha något emot att man hinkar ner en 2,0ltt (150hk/217Nm) eftersom den har mindre effekt än originalmotorn. Fast iofs hänger detta mycket på personen som skall godkänna bygget eftersom Sierran bara har 148hk från början men ändå godkändes med 170hk. Jo, B2X4 är hög - jag kommer att få ha en riktigt manlig bula på huven för att få plats med ventilkåpan Probemet med B202 är att man måste fixa en egen adapterplatta till växellådan eftersom den har ett annat bultmönster mot växellådan och att man inte får Trionic på köpet.
Växellådan på bilden är från en Opel omega 2,5 V6 - 96 - sitter som en smäck! Enligt ryktena är det bara att flytta slavcylindern 15mm för att den skall nå fram till tryckplattan... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
|
Hej,
Tack för det trevliga bemötandet. Ang väghållning - vilken är den "rätta" vägen att gå om man har en väldigt begränsad budget? Tips emottages tacksamt - kompetensen på detta forum finns ju utan tvekan. Mvh Marko
_________________ Marko Räisänen |
||||||||
Rätt hjulvinklar är ett grundkrav. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Jo att det är 15kW/100kg på amatörbyggda fordon vet jag, men jag har för mig att Tony (Sierra Aero) skrev något om detta med effekten i nya motorn kontra originalmotorn... Skulle gissa att det har med originalbromsarna att göra! Får väl vänta tills therealpinto hittar tråden
||||||||
eller snarare drygt 200hk i 1000kg bil alt 240hk i 1200kg bil
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Du cyklar 180 kW får man ha, dvs 244,8 hk Edit: massor med minuter för slö.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
oj räknade jag fel
||||||||
|
Hej
om vi ska ge några korta råd om gatreggningsbiten, kan det se ut så här: 1. Välj en E30 utan kat 2. Välj en Saabmotor komplett med original (utanpå i alla fall) styrsystem och i övrigt originalutförande med katalysator 1+2 gör att avgasbiten i reggningen är enkelt löst (så kallat "katalysatorundantag" när man "uppgraderar" en bil utan kat). Den saken är VIKTIG, om E30:n har kat blir reggningen enormt mycket knöligare då avgasintyg från Saab kommer att krävas. När det gäller effekt/vrid kan man gå två vägar. Antingen försöker man klara sig på enklast möjliga sätt, och försöker hålla sig inom 20% effektökning och 10% vridökning i förhållande till E30:ns originalmotor. Då är det troligen 323/325 och Saab Ltt som gäller. Alternativet är att regga som ombyggt fordon, och som tidigare sagts gäller då 15kW/100kg tjänstevikt, och ingen fast begränsning på vrid. Men, för att FÅ regga som ombyggt fordon räcker det inte att byta motor. Även växellåda, slutväxel och HELA bromssystemet måste bytas. I detta fall är det kanske lika bra att utgå från 318/316 eftersom man ändå måste byta "allt". Då kan man också kanske använda en Saabmotor med lite mer effekt och vrid i papperen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
>>therealpinto
Det gjorde att det klarnade en hel del! BTW: Söker du efter ditt nick för att hitta alla nya trådar där vi söker dina expertkunskaper eller har du bara en känsla för var du kommer att behövas?
||||||||
|
Hur mycket vrid är det standard i SAABmotorerna? original i en 325:a är det väl 230nm om jag inte minns fel. Det skulle då innebära att man får ha 204hk resp 253nm om man ökar effekt och vrid med 20 resp 10%.
Bästa vore väl att få tag på papper från en alpina B6 3,5 som original har 261hk resp 346nm. Då skulle man mao kunna regga med 313hk resp 380nm. De siffrorna kommer väl ingen SAAB motor i närheten av i originalskick fast å andra sidan är det inte helt lätt att få tag på en B6:a heller...
Kul med annorlunda projekt men varför inte "bara" turbokonvertera en 325 motor? (Bara nyfiken, klagar inte) _________________ Jonas Edling |
||||||||
Då kan man inte åka lagligt med bilen. Kan ju vara trevligt att inte behöva ta bort en massa saker på bilen inför varje besiktning.
||||||||
om man reggar som amatörbyggt, så går det utmärkt _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Men om jag bara slänger på en turbo kan jag regga som amatörbygge då? och vad kostar det då? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Nä, såvitt jag vet så måste man ändra drivlina, bromsar och hjulupphängningar....lite osäker på alla delarna men det krävs en mer radikal ombyggnad iaf. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Budgetbygge BMW+SAAB.
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (6961 totalt) |