Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E31 850 - 91 -> 854tt? | << 1, 2, 3, 4 >> 96 besök senaste veckan (9767 totalt) |
Hej!
Kul att det framskrider! Några funderingar/erfarenheter: -Grenrör hade jag nog gjort som en enklare variant idag, med tanke på all tid det tog att göra med längre rör, och framförallt platsbristen i motorrummet. Ska man ha massa effekt så kan det väl vara fördel med 'riktiga' rör, men tror en enkla 'limpor' skulle funka rätt bra med 3-cyl per limpa. -Koppling: Var inte lätt att hitta något bolt-on, men moddar man dit något annat så går det ju att lösa. Jag köpte bolt-on Spec (dyr), och den var sintrad och jobbig att parkera eller ligga i trafikljus med. Original klarade inget moment alls, kanske 500Nm, spec'en var även den lite på gränsen 700-750Nm tror jag. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||||
Helt klart så. Mina funderingar på enkla grenrrör om platsen inte räkte var antingen att köra orginal limporna och helt enkelt svetsa ihop de två rören som går från dem till någon turbofläns. Eller bygga limpa ett t-rör och två 90 gradare på varje 3-cyl. Som du säger räcker det också ganska långt vet folk som kört väl över 600 kusar på limpor så det funkar helt klart. Men väldigt mycket i det här bygget drivs inte av några praktiska överväganden. Sådant gav jag upp på för länge sedan
Fuskar lite med kopplingen har en konverteringsats från PMC motorsport, då orginal manuella lådan börjar bli löjligt dyr (och mer eller mindre omöjlig att reparera). Så jag får på en GS6-53DZ HGU, sexväxlad disellåda. Kommer med en sach motorsport koppling god för 800nm då jag tänkte att den på 1200nm var lite overkill. Nackdelen med detta är nog att första växeln blir löjligt kort och vete tusan om den blir bra till att ens starta och att det är sinter lameller. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Sådär nu tog svetsgasen slut på punktning av sista röret, tajming.
Sommar målet klart förutom lite finputsning på cyl 7-8 samt 12 som har stora glapp som måste bort innan helsvetsningen, men det är snart löst. Cylinder 8 den näst längst till höger på bilden kanske till och med blir helt ombyggd...får fundera på det. Lärt sig en del, borde antagligen börja med svåraste cylindern som helt klart är den längst fram inte längst bak. Man behöver väl heller inte riktigt gissa sig till vilken cylinder som fick rör sist så det blev ju klart bättre och bättre på vägen. Lyckades också med målet att hålla mig iaf inom amerikanska toleranser sådär en halvtum från mål _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Får plocka loss ett rör i taget och svetsa, två är helsvetsade men bara ett i kollektorn. Blir lite krångligt vid kollektorn men där får man göra det i rätt ordning så skall det funka.
Möjligen på höger sidan om man bytte flänsarna. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Skulle gissa att kamran luras, det är löjligt dyra metallbitar i gissningsvis 10mm stål om inte tjockare. Inte riktigt lika jobbiga att svetsa i som orginal grenrörsflänsen som nog är 15mm men väldigt rejäl.
_________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
En liten uppdatering men bygget fortsätter i långsamare takt nu när jobb och annat kommer ivägen.
9 av 12 rör klara. TIG svetsandet är helt klart kul! Kunde äntligen montera båda turbo's som liggat på hyllan några år. Känns klart skumt att plocka ut mer ur "kommer nog behövas någon gång i framtiden" hyllorna än man fyller på. Grymt att kunna börja spåna på värmeskydd, vart IC's och annat kommer hamna och rördragning som tidigare mest varit spekulation tidigare. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Efter ett långt vinteruppehåll med slut på entusiasm sannolikt pga. allt för mycket jobb så började projektet långsamt rulla igång innan påsk.
Först så svetsades grenrören klart nu är det bara att coata rören så är den delen klar och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet även om svetsarna är av varierande skönhet. Sedan med motorn ur så förbereds det för målning av motorrumet vilket är nästa steg innan semestern. Svetsning av diverse hål jag inte behöver och förstärkning av infästning för styrväxeln. Lite till att göra men det börjar ta sig. Lite test montering av trevliga eftermarknadsgrunkor där dom förhoppningsvis blir gömda då tanken är ett så minimalistiskt motorrum som möjligt. Planen är att start motorn i år så vi får se än så länge ser det ut att vara möjligt _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Japp allt bling är motivationshöjare. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Ibland går saker snabbare än tänkt, efter strul med två dragbilar så fick tredje bilen iväg 850:n till lackbox någon kilometer från garaget. Nu blir det färg i motorrummet. Primer och grundfärg lagd och imorgon blir det lite faktiskt färg. Klart hypad för att se hur det blir!
_________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Motorrummet blev lackat efter lite om och men. Färgen blev efter en jävla massa velande BMW Fire Red. Tanken är väl att få till något som liknar M8 prototyp bilen som BMW byggde, i alla fall på utsidan får se hur långt man går. Även om färgen blir lite annorlunda med kopiösa mängder klarlack på de viktiga ställerna som synts.
Ser lite annorlunda ut i solen på bild, ser helt annorlunda ut i verkligheten ganska mycket rödare. Så efter lite bättring och montering av små saker så är motorrumet redo för att börja montera värmeskydd, broms och kopplingsrör och annat strunt som är lättast att göra när motorn förhoppningsvis är ur för sista gången Fick också tummen ur och slipade ner min N47 jesus bult till rätt omkrets och monterade de sista remhjulen och alla grenrörs muttrarna går äntligen ditt fick modifera lite . Så nu skall det väl snart bli coating. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Fick lite tid över i veckan och har antagligen dömt ut mitt stående pedalstäl, dags att börja om där och hitta ett bra hängande ställ. Hur brukar folk fästa ett hängande pedalställ?
Men vissa saker gick bra i alla fall, fixade i ordning lite torpedväggs beklädnad genom den traditionella metoden tejp och papp mall. Från mall till material. En sida monterad. Båda sidorna fixade och lite annat krimskrams på plats, jag börjar nog bli nöjd. Nu är bara frågan var borde man ha värmeskydd, bara där grenrören är 2-5cm från något eller är det bättre att täcka allt som vetter mot grenrör och turbo? Har sådan där guldfärgad klister väv och bubbligt aluminimum några bästa lösningar? _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Så nu närmar de sig semester så massor med stuff som skall göras.
Senaste månaden har huvudsakligen varit väntan på diverse stuff som nu huvudsakligen anlänt. Men motorn är tillbaka, vattenpumps rem på plats och så är grenrören coatad blev ju ganska bra till slut. Nästa steg är upp på lyften och bygga om växellådsfästet för att sedan slutföra monteringen i motorrummet. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Så med bilen på lyften igen för första gången på ett bra tag gick det att ta tag i mängder med stuff och med målsättningen att få motorinstallation minus styrsystem och gasvajer klar under de närmaste veckorna.
Men först anlände en CSI kardan och därmed är drivlinan mer eller mindre fullständig, lite fästen och muttarar som behöver fixas men nu är hela bakänden av bilen uppgraderad. Så börjar lite saker hända i motorrumet, ett grenrör på plats i slutmonterat då detta är den "enkla" sidan. Bara att få lite värmeskydd på plats, laddluft kylen och oljereturen så är den sidan klar. Andra sidan har lite mer kvar att göra men det börjar ta sig. Också gisses va svårt det är att inte gör märken i ett lackat motorrum... _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E31 850 - 91 -> 854tt? | << 1, 2, 3, 4 >> 96 besök senaste veckan (9767 totalt) |