Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 1208 besök totalt |
Re:
Det är stora kretsen som styr bromstrycket såvida ingen av kretsarna läcker, den stegade cylindern är mer en säkerhetsgrej vid bromsbortfall. Jag har iaf inte sett något som tyder på annat. Magnus En 931 har ju rätt bra pedalkänsla med orginalsetup, iaf dom som jag kört, men det blev bättre med boxsteroken fram iaf, glidok har väl lite begränsningar när det kommer till styvhet, dock har ju orginaloken rätt många kg gjutjärn som håller emot. GT86an har ju också glidok, men sådana moderna med pinnar. Med DS2500 måste jag säga att jag är helnöjd med bromsarna, så känslan tycker jag borde gå att få hyffsat iaf. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Bromsok flexar mer eller mindre mycket. Det har det pratas om för länge sedan på forumet. 0.3mm på ett ok oket blir ju klart mer på pedalen, går ju att räkna baklänges på utväxlingsförhållandet. Jag får ditt utväxlingsförhållande på ok till HBC till 6.81 och sen har du en pedalställsutväxling på kanske 5? Flex i oket blir snabbt mycket pedalväg om totalutväxlingen är 34 gånger vilket isf blir 10.2mm flex på pedalen med 0.3mm flex i oket. Är dock inte helt säker på om man kan räkna så men man brukar kunna räkna på bara ett ok, dock tillkommer ju flexet i bakoken och då kan det ju snabbt bli destå mer.
Gamla Wilwood Superlite var ökända för att flexa massor trots att de är fyrkolvsok. Sen sägs delade fyrkolvsok flexa mer än "monoblock ok" även om jag tror att det beror på då stålskruvarna borde vara styvare än mostvarande mängd aluminium. Enkolvsok flexar generellt sett mer än ok med kolvar på båda sidor. Delvis pga att oket inte omsluter lika mycket av skivan då glidpinnarna ska sitta där, sen blir det lätt glapp i glidpinnarna eller att de har nån form av bussning som är mjuk eller slits. Sen blir det också olika känsla i pedalen med olika utväxling från pedal till ok, stor utväxling dvs relativt sett stor HBC och liten kolvarea i oken blir väldigt stum känsla men det kommer att krävas stor pedalkraft för att få stopp på bilen. Vissa älskar det och andra tycker det är jobbigt. Sen påverkar beläggen ganska mycket, kan vara dubbla friktionskoefficienten på ett sportigare gatbelägg mot ett standardbelägg vilket kan halvera pedalkraften och minska flexet som uppstår innan däcken låser. Idealet är väl styva flerkolvsok både fram och bra som på tex Porsche 996, men sen kan ju verkligheten komma ikapp och det inte alltid går att få till flerkolvsok bak med inbyggd handbroms om man inte har separat handbroms i centrum på skivan eller separat handbromsok. Är mycket som påverkar känslan i pedalen men det är väl lite så verkligheten ser ut. Tycker du har gjort en bra utredning med mätning och det är nog som du säger att flexet i oken är problemet. Möjligen att det skulle kunna bli lite bättre med lite större huvudbromscylinder om det finns nån som passar. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Volvo V70 verkar ha 2 olika storlekar på huvudcylinder:
Storlek 1: 23,8mm Storlek 2: 20,6mm Tror det är beroende på vika ok man har, gissar att de som har mina ok använder 23.8mm. Jag kanske borde ha större huvudcylinder då i alla fall. Det är dessa ok: https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-0 De är ganska biffiga, alltså mycket material. Dock så är de inte mono-ok då de är i två halvor där "kolvdelen" är i aluminium. Fantastiskt att man kan köpa nya ok för 1200 kr... Man är van från Porsche att bromsok kostar en månadslön.... Har inte gått in på bakoken än, de är typ VW golf 3 glidok med integrerad handbroms. De har säkert ett flex också. Ännu billigare, typ 6-700 kr (pirat då). Det som var trevligt här är att jag bara kunde häkta på mina handbroms vajrar utan modifiering. Känslan kanske blir bättre, eller flexet mindre påtagligt, när klossarna fått sätta sig lite. Billiga gatbelägg med väldigt lite bromsning på än så länge. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Det är ju helt klart värt att testa med riktiga belägg innan slutdomen kommer.
Snabbdata från mitt exceldokument: en 931 med 23mm cylinder har 15.92 i ratio mellan huvud cyl och total kolvarea. Din bil har 19, min gt86a har 15.19. Med 23,8 istället för 23 (om det stämmer att 931ans är 23 exakt) blir det 17,8 för din bil. Men kanske en 25,4 som GT86an har skulle passa bättre, någorlunda samma kolvarea som din uppsättning, bara lite mindre. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Ja, 25-26mm, hade nog varit bra. Föredrar en "tung" pedal och bilen har ju servo (lyx!). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 1208 besök totalt |