Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63
51 besök senaste veckan (326048 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Har gnetat på med kylproblematiken/symtomen sedan sist.
Har googlat som en tok och hört mig för i jänkerace kretsar. Smallblock v8an har ju några feltänk ( för att kunna raca i 20 min på fullgas iaf) inbyggt i konstruktionen...

Rev av insuget för att få ut flöde i bak på topparna, normalt går allt vatten ut i framkant. De flesta ovalbilarna monterar i nipplar i insuget och tar även ut vatten i bakkant på topparna. ( toppana är liksidiga och passar både höger/vänster) riktiga racegubbarna matar även in vatten mellan avgasportarna på de mittre cylindrarna, (varmast där) så långt har jag inte gått dock.



Fräsa, borra, gänga 3/8 npt.



Nipplar i, bara 10mm nu men provar..

Sedan ville jag ta bort kylarlockshalsen som jag kört med, den har varit monterad direkt på insuget, ovanför termostaten. Tror inte det är en vettig placering, högsta punkten förvisso, men trycker locket ut gaser/ luft följer vatten med. Sett att många banracebilar i usa på 80-90 talet körde med en variant av expansionskärl/ swirl pot monterad på slangen från insuget till kylaren, med kylarlock monterad på den.
Byggde mig en egen sådan burk på några kvällar, snabbt och grovt bara, se om det gör nån skillnad. Blev i tunnplåt, ihoplödd med hårdlod, tät och fint dock😁

Lite fräsning, fixa rörstosar med radie



ser ut så här i bilen nu (rörig bild kanske...) monterat ett vanligt termostathuslock på insuget, en kort slang till burken. Sen ca 1,4 liters volym för vatten, som sen går till toppen av kylaren ( kylarn ligger lägre) En slang på andra sidan toppen på kylaren avluftar den, och går till toppen på burken ( syns dåligt)
Kylarlocket sitter sedan på en egen rörstos på sidan burken, högts upp. Fick inte plats uppepå burken ,tight mot huven.



Inte snyggt men...


Sedan har jag monterat 2 st vanliga biltema elektriska tempgivare, en precis bredvid den mekanska tempgivare jag kört med, och en i ena toppen, mellan de två bakre cylindrarna. ( originalplacering) . Kokade båda givare/ mätare hemma för att kolla de visade lika.



Tillfällig montering av mätare ( såklart)


Jag har även strypt av returflödet mellan insug/ intag vattenpump. Egentligen kretsen som går till bilens värmeelement. Jag har ju inget element så här har jag nog gjort en tabbe med att bara ha en slang emellan dessa nipplar. Tror det flödat alldelles för mycket varmt vatten tillbaks till pumpen. monterade en strypning i slangen med ett 3mm hål i, vill fortfarade ha lite cirkulation så länge termostaten är stängd.
Köpte även på mig en sån high flow termostat, provade koka både den och den gamla, båda funkade bra men tror att den high flow varianten öppnar för mycket area.. Har satt tillbaka dem gamla..



gamla till vänster, high flow höger, öppna på bilden, är en sån variant som öppnar en hylsa/ sleeve istället. Många kör med bricka ist för termostat men vet inte...Läst på lite och det krävs high flow vattenpump oxå med den termostaten. Dock skall den ha fördelen att vara okänslig för vattentrycket från pumpen som kan hålla igen en vanlig design.. jag vet inte..


Provstartat och varmkört bilen några gånger i veckan här nu och det verkade tätt, givarna funkade och det gick inte varmt.

Så, för att knyta ihop inlägget lastade jag cirkusen och åkte till 5100s körning i fredags på Mantorp.
Lite grått på himlen men torrt! Lastade av, besiktade bilen och väl tillbaka o depån såg jag att det läckte vatten! Efter lite sökande upptäcktes ett litet hål vid den lilla nippeln till avluftningen på burken. helt galet, hade både provtryckt burken, sen varmkört bilen flera ggr utan läck, nu sprutade det ut vatten! jag var nära att brinna av här...

Men, för att vara på säkra sidan ( nåt skit kommer ju läcka) hade jag faktisk köpt på mig en minisvets! syrgas och brännargas, 1100 spänn på hornbach! går ju inte svetsa med men hårdlöda, det gick utmärkt!! Hade med flusspinnar, så skruvade loss burken och löde ihop skiten!
SÅ JÄVLA NÖJD!



Burkarn är som fogskum burkar!

Nu var det tätt!

Hann bara 2 stinter innan driftingen och lunchen, men fick 6 varv på båda. Temp låg bra men det skaka i ratten vid bromsning. Ett styrstag glappade men gick att dra åt. Servot skriker och går tungt vid sväng. Kom på jag startade bilen första gången utan olja i behållaren, tvungen ta bort den när jag höll på med kyleriet. sög ur den då och slangen ner till pumpen. det var ju inte torrt men, undra om den tog stryk?



Farsan får sitta hålla bilen här, tur det med hans knän...
Fläskfile med sås och potatis var kanongott på möllers denna gång, det har man inte varit bortskämd med.
Efter lunch var allt fixat och nu jävlar.
Blev min tur och ställde mig först. Laddade på hårt i och körde 12 varv med lite trafik. Tempmätarna i insuget följde varandra och gick aldrig över 95 grader / 190 F (matchar inte riktigt) mätarn i toppen låg på 100- 110 grader hela tiden. Lite mer men är som sagt varmaste stället.. Har fattigloggat allt så får sätta ihop ett diagram..

Väl i depån har inget vatten tryckts ut heller!.
Valde att inte köra mer här, kändes bra och skönt komma hem tidigt fredag kväll.
Det hanns med lite fika och prat med depågrannarna oxå!

Men, iden att kunna åka SSM på knutan lever fortfarande!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4156



Jag håller alla tummar som finns för att du har hittat en lösning på kylproblemen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 333



Bra jobbat Björn! Både med att studera andras erfarenheter vad gäller kylningsproblem och sen omsätta det i praktiken med egen tillverkning.
thumbs up
Håller med Janne - hoppas problemet är ur världen för dig nu. Verkar ju onekligen som det!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6083



är har du problemet Björn, att du har missat det

Motorn är ju olycklig, den vill bara köra 402m åt gången


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
J.Schuman skrev:
är har du problemet Björn, att du har missat det

Motorn är ju olycklig, den vill bara köra 402m åt gången

Bild på " strip dominator " insug



Hehe! tänk om det vore så enkelt...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63
51 besök senaste veckan (326048 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande