Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
380 besök totalt |
För mycket Caster på BMW
Hej panelen vad säger vi om för mycket Caster? När blir det för mycket på en BMW med Mcpherson? ☺️ Självklart är den mer tungstyrd just nu. Brukar sikta på 9 annars men kan nu få ut +11 på en 1M/E82 med ställbara och korrigerade armar. Samma grund som M3 /E92 Bara en första hjulinställning för att få lite mil på chassit innan cornerweight och slutgiltig inställning, så bry dig inte om övriga siffror. 🔧🔩 ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
Baserat på gammal hörsägen om tävlingsbilar på E30/36/46, så är väl 25 grader lite i överkant, men under det (10-15) verkar vanligt.
Scrub och belastning på styrservot är ju nåt att fundera på. Så max utan ombyggnad är nog inget att fundera över. |
Mycket caster ger ju mer cambergain vilket ju låter bra på papperet iaf i mina öron. Vad är nackdelarna att gå upp i caster (inom någorlunda rimliga men högre vinklar). Förutom tungstyrt möjligtvis då.
_________________ ![]() |
För mycket Caster påverkar nog bump och roll också.
Jag har korrigerat dem innan, så bilen kändes inte nervös i svängarna det lilla jag körde. Kanske backar lite grann. Learning by doing. ☺️ _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
380 besök totalt |