Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sätta kåpa på biltransportsläp?
7 besök senaste veckan (629 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Släpet jag använder för att köra runt banbilen med är öppet med 4,85 m långt flak och bilen är under 4 m.

Jag skulle egentligen vilja ha kåpa över, eller ett bra kapell. Eftersom jag är nöjd med släpet undrar jag om något känner till firma som kan bygga på kåpa på befintligt släp?

Alternativet är annars att byta till ett annat släp men jag undrar om inte det drar iväg mer i kostnad.

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Re: Sätta kåpa på biltransportsläp?

sweanders skrev:
Släpet jag använder för att köra runt banbilen med är öppet med 4,85 m långt flak och bilen ärnunder 4 m.

Jag skulle egentligen vilja ha kåpa över, eller ett bra kapell. Eftersom jag är nöjd med släpet undrar jag om något känner till firma som kan bygga på kåpa på befintligt släp?

Alternativet är annars att byta till ett annat släp men jag undrar om inte det drar iväg mer i kostnad.

Jag har funderat på samma sak men måste nog kolla om man måste göra en ny regbesiktning. Jag vill inte att bilen på släpet ska vara synlig i trafiken. Tror det blir enklare och billigare med kapell på en ställning av 20x20 profilrör och lite trallvirke så inte kapellet slår mot bilen. Det ska gå att öppna på sidorna då dörren ska öppnas och att spänna fast bilen. Mitt släp är 4x2,1 meter och bilen som ska backas upp på släpet är 4,23x1,85x1,12 meter, så det får bli en liten utbuktning framåt.

Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag hade ett släp med eftermonterad kåpa tills nyligen. Var en ram som låg uppepå släpets "låda" och sen vilade kåpan på ramen. Kan vara svårt att hitta exakta rätt längd. Min kåpa var för lång så den stack ut framåt typ 25cm.

Ska leta om jag har någon bild på leverantören till kåpan i mobilen. Jag tyckte det fungerade bra så men har aldrig provat med originalmonterad kåpa som jämförelse

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Kåpan räknas normalt sett som last skulle jag säga.

Häruppe i norr vet jag att både 3S och LG Aluprodukter kan göra anpassade kåpor. Troligen finns det påbyggare och släpfirmor i söder som också kan ordna sånt.

Gustaf

Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

En vanlig flakvagn med lämmar (02) eller utan (01) som man monterar en kåpa på är det knappast något problem. Jag har en vagn med karosserikod 14 (för transport av fordon) men det verkar inte finnas någon skillnad om den är täckt eller öppen. Troligen fritt fram.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/Ko . . . .

Gör man en påbyggnad är det snyggt med folierad plåt på en stomme av profilrör, men smakar det så kostar det.

Skruva banåkabil
7 besök senaste veckan (629 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande