Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fingängat med låg skalle?
861 besök totalt
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Söker M10x1.25 med låg skalle. Finns i USA men borde rimligen finnas i Europa också. Någon som har tips?
Kan också finnas som OEM bult i bilsammanhang. Minns inte exakt längd jag behöver men ca 30-40 mm.

Hittat dessa i USA:
https://belmetric.com/m10x1-25-fine-allen-button-head-12-9-10-9-iso-73 . . . .

Kolja
08
Här sen Apr 2005

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Svarva ner en skalle om du bara behöver några stycken?
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

hittar alu 7075 i Europa :

https://www.alu-schrauben.shop/m10x125-aluminium-bolts-black-button-he . . . .

Men i övrigt, på cyklar finns det ofta fina skruvar i udda dimensioner.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005

Re: Fingängat med låg skalle?

-fel

Fixhult
Här sen Apr 2004

Insexskuv
MK6S ISO7380 - Kullrig skalle
MLC6S DIN7984 - Låg skalle

Sök tillsammans med "M10x1,25" eller"M10x1.25" så går det att hitta några, men garanterat ingen som är perfekt och har hemma i närheten.

Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Sifvert i västberga borde ha på hyllan

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Edit det är M12x1.25x30 jag behöver (4 st).
Det går inte att svarva ner en vanlig FMC6S då den skallen är ca 12 mm hög med 7 mm djup för bits, och en låg som jag söker är ca 7,2 mm hög med ca 5,9 mm djup för bit.

Finns inte plats för hylsa för 6-kant heller. Maxhöjd på skallen är ca 7,8 mm.
Behöver 10.9 kvalitet.

Kanske får köpa från USA trots allt.
(har inte sett att Sifvers har)

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

GustafB skrev:
Edit det är M12x1.25x30 jag behöver (4 st).
Det går inte att svarva ner en vanlig FMC6S då den skallen är ca 12 mm hög med 7 mm djup för bits, och en låg som jag söker är ca 7,2 mm hög med ca 5,9 mm djup för bit.

Finns inte plats för hylsa för 6-kant heller. Maxhöjd på skallen är ca 7,8 mm.
Behöver 10.9 kvalitet.

Kanske får köpa från USA trots allt.
(har inte sett att Sifvers har)

Här är en som ser lovande ut https://norelem.se/sv/Produkt%C3%B6versikt/Flexibelt-standarddelsystem . . . .

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hittade inga alternativ i Europa. Kombinatinen låg skalle och fingängat M12x1.25 är tydligen inte del av någon ISO-standard. Tog upp hålen med ursvarvningsbom i fräsen istället och kan köra vanlig 6-kantsskalle.

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

GustafB skrev:
Hittade inga alternativ i Europa. Kombinatinen låg skalle och fingängat M12x1.25 är tydligen inte del av någon ISO-standard.

Låter helt osannolikt eftersom italienska tillverkare använt fingängat 1.25 sedan Jesus gick i kortbyxor.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
GustafB skrev:
Hittade inga alternativ i Europa. Kombinatinen låg skalle och fingängat M12x1.25 är tydligen inte del av någon ISO-standard.

Låter helt osannolikt eftersom italienska tillverkare använt fingängat 1.25 sedan Jesus gick i kortbyxor.

När jag letar en exakt specifikation på skruv så är hörsägen och vad man tycker inte särskilt intressant. Att det inte är en standard är ju inget som hindrar biltillverkare att använda det. Vem som helst kan ju designa vilken skruv som helst och beställa i större antal. Men kombinationen kullrig skalle med insex i M12x1.25 är inte en del av en standard och finns därför inte i normala sortiment. Om det nu var en standard så hade ju rimligen skruven funnits att köpa hos distributörer av skruv.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Med större uttag för hylsa (om det nu fungerar) så närmar du dig svänghjulsskruv och liknande.
Att det inte är en (lättillgänglig) standard gör ju att det blir att gräva efter olika speciallösningar som kan råka vara kända och tillgängliga. Sen får man bryta ihop och bygga om (eller köpa från belmetric)

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

GustafB skrev:
Kolja skrev:
GustafB skrev:

När jag letar en exakt specifikation på skruv så är hörsägen och vad man tycker inte särskilt intressant. Att det inte är en standard är ju inget som hindrar biltillverkare att använda det. Vem som helst kan ju designa vilken skruv som helst och beställa i större antal. Men kombinationen kullrig skalle med insex i M12x1.25 är inte en del av en standard och finns därför inte i normala sortiment. Om det nu var en standard så hade ju rimligen skruven funnits att köpa hos distributörer av skruv.

Det kan naturligtvis finnas intern standard hos större tillverkare men har du varit i kontakt med Siefverts?

Skruva banåkabil
861 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande