Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Le Mans 24HR 2024
<<   1, 2, 3
18 besök senaste veckan (1350 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kolja skrev:
Cédric skrev:
Snabbgooglade BOP inför Lemans

Tack, litet som i golf...
Snårigt regelverk minst sagt. Men jämnt vart det för publiken.

Skickligt (?) av Ferrari att gå i mål med 2% kvar av virtuell energi.

Ja helsnurrigt, tror att dom kan ändra BOP ända fram till racedagen dessutom, blev ju lite omdiskuterat förra året när Toyota fick en uppjustering av vikten i sista stund jämför med Ferrari, och sen vann. Sen gör dom en ny uppsättning BOP för varje bana i WEC, så man vet aldrig riktigt vad som är vad.

Ja det var ett elegant avslut av Ferrari, rulla in precis på ångorna för att knipa förstaplatsen !

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Cédric skrev:
Kolja skrev:
Cédric skrev:
Snabbgooglade BOP inför Lemans

Tack, litet som i golf...
Snårigt regelverk minst sagt. Men jämnt vart det för publiken.

Skickligt (?) av Ferrari att gå i mål med 2% kvar av virtuell energi.

Ja helsnurrigt, tror att dom kan ändra BOP ända fram till racedagen dessutom, blev ju lite omdiskuterat förra året när Toyota fick en uppjustering av vikten i sista stund jämför med Ferrari, och sen vann. Sen gör dom en ny uppsättning BOP för varje bana i WEC, så man vet aldrig riktigt vad som är vad.

Ja det var ett elegant avslut av Ferrari, rulla in precis på ångorna för att knipa förstaplatsen !

Förra året var det första gången en Ferrari vann på Le Mans sedan 1965 och idag ännu en seger. Trippelsegern 1965, då med 2 st 250 LM och en 275 GTB som 3:a. Alla bilar i fabriksteamet bröt så segrare var Luigi Chinetti's team NART. Förarna var Masten Gregory, Jochen Rindt och Ed Hugus, som körde 348 varv. Banan var annorlunda då, med färre kurvor och inga chikaner på Mulsanne. Enzo Ferrari åkte aldrig själv till tävlingar utomlands efter att han startade företaget, utom en gång till Monaco's F1 1955.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Jag känner att de två 24h loppen jag sett på i år är väldigt tråkiga.

Le mans, gulflagg i 4h? Å både förare å kommentatorer säger att de är körbart... men nej.
Sen var de en gulflagg vid 6 i morse, 8a! Kurvor innan avåkningen!! Samt säkert 2km efter olyckan innnan de blev grönt?!

Adac 24, förlåt 7h racing... de var tät dimma, men de var inte första gången

För 10 eller 20 år sen var det just 24h rejs. Må bästa förare vinna.

Visst, bilarna är nu mer väldigt snabba, men det kanske där felet ligger, de är för mycket avancerade hjälpmedel som gör att förarna ej vet när de skall släppa av?

Tror de flesta vill se fighter mellan förare varv efter varv å hålla tummarna på underdog teamet?

Nu är allt kirurgisk, som F1 (som jag inte ser på mer) mer analogt och upp till föraren att avgöra däckbyte, tankning mm.
De vore spännnde skulle jag säga!

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Jovani skrev:
Jag känner att de två 24h loppen jag sett på i år är väldigt tråkiga.

Le mans, gulflagg i 4h? Å både förare å kommentatorer säger att de är körbart... men nej.
Sen var de en gulflagg vid 6 i morse, 8a! Kurvor innan avåkningen!! Samt säkert 2km efter olyckan innnan de blev grönt?!

Adac 24, förlåt 7h racing... de var tät dimma, men de var inte första gången

För 10 eller 20 år sen var det just 24h rejs. Må bästa förare vinna.

Visst, bilarna är nu mer väldigt snabba, men det kanske där felet ligger, de är för mycket avancerade hjälpmedel som gör att förarna ej vet när de skall släppa av?

Tror de flesta vill se fighter mellan förare varv efter varv å hålla tummarna på underdog teamet?

Nu är allt kirurgisk, som F1 (som jag inte ser på mer) mer analogt och upp till föraren att avgöra däckbyte, tankning mm.
De vore spännnde skulle jag säga!

Det stämmer. De nya förarna utbildas med simulatorer och några nya som Kimi Räikkönen släpps inte fram. Det vore en anomali idag. Begränsad mängd bränsle har de hållit på med i 40 år. Som Ferrari's motorgeni under turbo åren, Nicola Materazzi sa: segraren är den sista av alla deltagare som får slut på bränsle.

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Satan vad bra Le Mans var i år!
Riktigt bra fighter och en hel del händelser.

Stort grattis till Ferrari.
Mustang måste ju också gratuleras till för bra prestation.

Som stort Lamborghini fan så skulle det vara kul och veta vad som behövs där för komma högre i startfältet.

Det är det här som får en tro på Racing och bilsport igen.

Längtar redan till nästa år med Aston Martin Valkyrie!

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Sevärd dokumentär från 2023 års Le Mans https://www.youtube.com/watch?v=b0wJCo07opQ

Elitracing (åskådarracing)
Le Mans 24HR 2024
<<   1, 2, 3
18 besök senaste veckan (1350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande