Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - Nu funkar de mesta
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
30 besök senaste veckan (163392 totalt)
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
MaZ skrev:
En idé kan ju vara att göra det justerbart, för det är ju klart enklare att prova sig fram till vad man vill ha på bana än att "teorioptimera" hemma och hoppas på det bästa. thumbs up


Ja men precis jag tror att jag kan göra en ny "gaffel" på upright som kan ha schims i sig för att justera punkten upp eller ner

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
Äntligen har broms temps sensorerna kommit på plats



_________________
Karel Silha
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233



karel021 skrev:
För att starta lite diskussion i tråden, Finns de några frågor ?

Ingen fråga är för dum men skulle va skoj att höra lite vad ni har för funderingar kring bilen och vissa lösningar osv

Shoot..


Har du gjort nån varvtidssimulering för att välja df/drag för effekten och tänkta banor, eller har du satsat all in på df?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
Cédric skrev:
karel021 skrev:
För att starta lite diskussion i tråden, Finns de några frågor ?

Ingen fråga är för dum men skulle va skoj att höra lite vad ni har för funderingar kring bilen och vissa lösningar osv

Shoot..


Har du gjort nån varvtidssimulering för att välja df/drag för effekten och tänkta banor, eller har du satsat all in på df?


Lite men inte direkt något man kan förlita sig på.

jag har mera tittat på loggar på hastigheter på olika banor som vi vill köra och så har vi designat efter de.

För sverige blir de rätt enkelt då dom flesta banor är rätt så "långsamma" så då är de bara att försöka ta ut så mycket som de går på -lift


men de som har varit viktigast av allt är att ha en aero som har en väldigt bra -lift/drag Coefficient

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
Första ban testet avklarat inte helt skit men finns lite små saker att lösa

Drivaxel och splitter måste lösas







_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Yrkes!

Vad knäckte drivaxeln? Vrid eller en fet smäll?

_________________
Magnus Falk
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 613



Är det ett självbärande hjullager? För då kan man ju teoretiskt åka med lös skruv i axeln. Då kanske ni dragit för hårt eller som du skrev på insta, sätta i längre skruv.
Men är det inte självbärande lager krävs nog en annan drivaxeltapp. Solid tapp med mutter utanför.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
stilldouble skrev:
Yrkes!

Vad knäckte drivaxeln? Vrid eller en fet smäll?


De va tappen på knuten som gick av. Tror helt klart att skruven är för kort och därför de går sönder.


Fredin skrev:
Är det ett självbärande hjullager? För då kan man ju teoretiskt åka med lös skruv i axeln. Då kanske ni dragit för hårt eller som du skrev på insta, sätta i längre skruv.
Men är det inte självbärande lager krävs nog en annan drivaxeltapp. Solid tapp med mutter utanför.



De va en sjuuuk jäkla bra fråga, jag är faktiskt osäker.

Hur ser man skillnaden ? lagret bygger på att de måste dras ihop annars så åker de isär.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare

_________________
Karel Silha
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42261

Forumägare
Forumägare

Grym på bild

_________________
Magnus Thomé
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Grym på bild


nu är de bara farten kvar

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
Postade dessa på instagram så tänker att jag delar med mig av dessa här också




_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Hur känns balansen i bilen, typ in i kurvan, ut ur kurvan? Av bilderna på beräknad tryckfördelning, så ser det hyfsat jämnt ut?

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
Har inte hunnit pressa jätte hårt ännu men hittills är jag sjukt imponerad av hur balanserad bilen är.

har försökt att få den att överstyra och understyra för att förstå hur den beter sig då men de är fasiken inte lätt, Däcken är 6 år gamla men att bygga temp i dom efter några varm är absolut inga problem( tror kw setupen gjorde sitt)

vikten på bilen är 50/50 och aero kan vara 60/40 -> 50/50 just nu åker jag med minsta AOA både på fram vingarna och stora bak vingen, Även rake på bilen är baseline just nu.

ska ordna splittern då den behöver förstärkas sen ska vi ut igen och testa.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare



Äntligen har alla små fel blivit åtgärdade och nu kan vi börja köra bilen.

mer kommer.

detta är bara på 0.4bars laddtryck och 5 år gamla däck

_________________
Karel Silha
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



Såg rapp ut 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
erikjakan skrev:
Såg rapp ut 😁


Ja men de piska på rätt bra ändå.
är ändå minsta laddtryck 0.4 bar ca så max 600hk på hjulen.

dock så åkte vi också minsta aero setupen här så de borde nog skicka på ändå

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare



Ett uppvärmningsvarv på Gälleråsen [/fbvideo]

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536


Trådstartare
Små uppgraderingar pågår.

gör om fästen för splitter men ska även göra för vingen bak.




Även provat en ny 3d skrivare för lite prototyp prylar.



Även en vlog på när jag började med splitter rören


_________________
Karel Silha
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - Nu funkar de mesta
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
30 besök senaste veckan (163392 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande