En idé kan ju vara att göra det justerbart, för det är ju klart enklare att prova sig fram till vad man vill ha på bana än att "teorioptimera" hemma och hoppas på det bästa.
Ja men precis jag tror att jag kan göra en ny "gaffel" på upright som kan ha schims i sig för att justera punkten upp eller ner
_________________ Karel Silha
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
20 Jun 2024 17:47
Äntligen har broms temps sensorerna kommit på plats
_________________ Karel Silha
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233
20 Jun 2024 20:21
karel021 skrev:
För att starta lite diskussion i tråden, Finns de några frågor ?
Ingen fråga är för dum men skulle va skoj att höra lite vad ni har för funderingar kring bilen och vissa lösningar osv
Shoot..
Har du gjort nån varvtidssimulering för att välja df/drag för effekten och tänkta banor, eller har du satsat all in på df?
För att starta lite diskussion i tråden, Finns de några frågor ?
Ingen fråga är för dum men skulle va skoj att höra lite vad ni har för funderingar kring bilen och vissa lösningar osv
Shoot..
Har du gjort nån varvtidssimulering för att välja df/drag för effekten och tänkta banor, eller har du satsat all in på df?
Lite men inte direkt något man kan förlita sig på.
jag har mera tittat på loggar på hastigheter på olika banor som vi vill köra och så har vi designat efter de.
För sverige blir de rätt enkelt då dom flesta banor är rätt så "långsamma" så då är de bara att försöka ta ut så mycket som de går på -lift
men de som har varit viktigast av allt är att ha en aero som har en väldigt bra -lift/drag Coefficient
_________________ Karel Silha
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
29 Jun 2024 23:05
Första ban testet avklarat inte helt skit men finns lite små saker att lösa
Drivaxel och splitter måste lösas
_________________ Karel Silha
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084
30 Jun 2024 02:26
Yrkes!
Vad knäckte drivaxeln? Vrid eller en fet smäll?
_________________ Magnus Falk
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 613
30 Jun 2024 09:28
Är det ett självbärande hjullager? För då kan man ju teoretiskt åka med lös skruv i axeln. Då kanske ni dragit för hårt eller som du skrev på insta, sätta i längre skruv.
Men är det inte självbärande lager krävs nog en annan drivaxeltapp. Solid tapp med mutter utanför.
_________________ Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51
BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
30 Jun 2024 12:51
stilldouble skrev:
Yrkes!
Vad knäckte drivaxeln? Vrid eller en fet smäll?
De va tappen på knuten som gick av. Tror helt klart att skruven är för kort och därför de går sönder.
Fredin skrev:
Är det ett självbärande hjullager? För då kan man ju teoretiskt åka med lös skruv i axeln. Då kanske ni dragit för hårt eller som du skrev på insta, sätta i längre skruv.
Men är det inte självbärande lager krävs nog en annan drivaxeltapp. Solid tapp med mutter utanför.
De va en sjuuuk jäkla bra fråga, jag är faktiskt osäker.
Hur ser man skillnaden ? lagret bygger på att de måste dras ihop annars så åker de isär.
_________________ Karel Silha
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
01 Jul 2024 07:23
_________________ Karel Silha
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42261
Forumägare
01 Jul 2024 12:31
Grym på bild
_________________ Magnus Thomé
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
04 Jul 2024 04:38
Magnus Thomé skrev:
Grym på bild
nu är de bara farten kvar
_________________ Karel Silha
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
22 Jul 2024 09:41
Postade dessa på instagram så tänker att jag delar med mig av dessa här också
_________________ Karel Silha
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084
22 Jul 2024 10:06
Hur känns balansen i bilen, typ in i kurvan, ut ur kurvan? Av bilderna på beräknad tryckfördelning, så ser det hyfsat jämnt ut?
_________________ Magnus Falk
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
22 Jul 2024 11:18
Har inte hunnit pressa jätte hårt ännu men hittills är jag sjukt imponerad av hur balanserad bilen är.
har försökt att få den att överstyra och understyra för att förstå hur den beter sig då men de är fasiken inte lätt, Däcken är 6 år gamla men att bygga temp i dom efter några varm är absolut inga problem( tror kw setupen gjorde sitt)
vikten på bilen är 50/50 och aero kan vara 60/40 -> 50/50 just nu åker jag med minsta AOA både på fram vingarna och stora bak vingen, Även rake på bilen är baseline just nu.
ska ordna splittern då den behöver förstärkas sen ska vi ut igen och testa.
_________________ Karel Silha
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
28 Aug 2024 12:40
Äntligen har alla små fel blivit åtgärdade och nu kan vi börja köra bilen.
mer kommer.
detta är bara på 0.4bars laddtryck och 5 år gamla däck
_________________ Karel Silha
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011
28 Aug 2024 21:26
Såg rapp ut 😁
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
29 Aug 2024 13:25
erikjakan skrev:
Såg rapp ut 😁
Ja men de piska på rätt bra ändå.
är ändå minsta laddtryck 0.4 bar ca så max 600hk på hjulen.
dock så åkte vi också minsta aero setupen här så de borde nog skicka på ändå
_________________ Karel Silha
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
02 Sep 2024 09:00
Ett uppvärmningsvarv på Gälleråsen [/fbvideo]
_________________ Karel Silha
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 536
Trådstartare
25 Dec 2024 15:28
Små uppgraderingar pågår.
gör om fästen för splitter men ska även göra för vingen bak.
Även provat en ny 3d skrivare för lite prototyp prylar.
Även en vlog på när jag började med splitter rören