Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Cornerweight, hur skall man tänka?
740 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Cornerweight, hur skall man tänka?

Håller på med 944an och efter lite skruvande har jag nu följande värden som är klart bätte än utgångspunkten där jag hade 62kg diff mellan framhjulen..:

Vf 317
Hf 301
Vb 315
Hb 285

Tutti 1218

Vf + Hb = 602 = 49,4%

Höja lite höger bak så att den tar lite mer vikt så att diagonalerna blir 50/50? 🤔
Eller prioritera mindre diff mellan framhjulen (åker med välfungerande ABS)

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3260



1218 med dig i? Rätt bra jobbat!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Nja, det är faktiskt inte sant då hubstandsen är betydligt lättare än hjulen som väger 21 kg/st så riktig vikt är klart högre men påverkar inte diffarna i cw.
Väntar svar på vad hubstandsen väger.. 😊

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3260



Med tanke på att dom flesta banor går i högervarv känns det lite sådär att flytta vikt till vä fram, vf blir ju alltid plågat.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare


Pillat lite till..

Om man släpper ner fjädern liiite v bak för att minska diffen mellan bakhjulen, kommer då diffen mellan framhjulen att öka? 🤔

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20208



Re:

Rikard Ahlin skrev:
Om man släpper ner fjädern liiite v bak för att minska diffen mellan bakhjulen, kommer då diffen mellan framhjulen att öka? 🤔
Om du inte flyttar runt vikter i bilen så finns det inget gratis, det blir att välja kompromiss som går fortast/stabilast/känns bäst.
Dvs välj en startpunkt i garaget, och välj en justering som du kommer åt i depån för finjustering.
När det sen är det du vill så väger du upp den inställningen hemma i garaget och bokför den (som startpunkt för nästa besök på den banan).
Sen gör du samma procedur för nästa bana för att hitta en startpunkt där.

Perfekta diagonaler i garaget är bara perfekta just där, verkligheten är ju dynamisk och olika

Detta kräver dock att du vågar testa att skruva i depån och lära dig känna av när det är snett och vilken justering som ger vad. Det kan krävas rejäla steg för att känna av tendenser, om du bara har klockan och rumpan att tillgå.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Efter att ha sovit lite på det så tror jag att jag låter det vara som det är just nu, ser ändå rätt bra ut. Har nån idéer om hur jag skall flytta tyngdpunkt också så det kan nog bli ännu lite bättre.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 230



Har du vägt med dig själv i bilen?

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Re:

Aris skrev:
Har du vägt med dig själv i bilen?


Yes.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5921



Har du vägt med krängarna urkopplade?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Har du vägt med krängarna urkopplade?


Nope. Tänkte att jag väger med dem på plats då jag inte har justerbara länkage så ev förspänning som ändå uppstår är med i vägningen nu.

Right or wrong?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5921



Re:

Rikard Ahlin skrev:
Patrik Skoog skrev:
Har du vägt med krängarna urkopplade?


Nope. Tänkte att jag väger med dem på plats då jag inte har justerbara länkage så ev förspänning som ändå uppstår är med i vägningen nu.

Right or wrong?


Har du krängarna på vid vägning riskerar du att få fel värde på vågarna. Har du riktigt flyt är de i ett perfekt olastat läge kopplade. Men visst, skall du ha länkagen som de är så.

_________________
Patrik Skoog
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13251



Det räcker att du har ett justerbart länkage på ena sidan bara. Kan inte vara svårt att mecka ihop... thumbs up
Citera
Skruva banåkabil
Cornerweight, hur skall man tänka?
740 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande