Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
Såld: Lotus Europa S2 - 68
1 besök senaste veckan (1144 totalt)
Forsmark
Vallentuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Nu såld!

- Utan navkapslar, radio och ljuddämpande mattor.
- Med skärmbreddare, luftintag, störtbur och Weber45:or

En enastående sportbil letar efter ny ägare.

På 70-talet byggdes den om för banracing för att senare renoveras till gatbil igen. Sedan tiden på bana har karossen skärmbreddare, senare har den fått luftintag på sidorna och tankpåfyllning inspirerat från Lotus47 och ett luftutsläpp i framluckan för den centrerade aluminiumkylaren. Karossen är en tidig S2:a med dörrhandtag från S1. Även framskärmarna med de lågt placerade framljusen är S1 vilket ger bilen en låg profil.

Motorn är Renault crossflow, preppad av Arne Berg. "189hkr vid 8500varv". Den är balanserad, smidda kolvar, lättade lyftare, stötstänger och vipparmar. Portad topp med trippeltändning. Gordini hade det. Bra, men dyrt. Vass kamaxel från Kent Cams. 5 växlad låda.
För att kunna köra på gata är den nedhalsad, med original utväxling på generator och vattenpump. Ger idag ca 160hkr vid 6200varv. Vill du ha mer? Halsa upp, växla ner vattenpumpen och undvik köer.

Bakvagnen är från Banks, förfinad med Uniballs så att övre och nedre länkarmar är fullt ställbara, vilket avlastar drivaxlarna och ger stabilare bakparti. Fram ställbara övre länkarmar. Hårdare och lägre coilover-stötdämpare runt om ger ännu bättre väghållning. Skumfylld aluminiumtank.

I kupén finns utöver störtburen, ett par aluminiumstolar i originaldesign lågt monterade i ramen, istället för stålplåt monterade på skenor i golvet.

Bilen har varit i vår ägo sedan 1996 och har genomgått modifieringar och förbättringar enligt principen att den skall rulla varje sommar.

Med den här bilens historia var det aldrig aktuellt med originalrenovering. Vi har vägletts av tanken på hur man skulle kunna ha gjort om man ville vässa på 60-talet. Aluminium, plast och bortmontering av onödiga detaljer.

98 cm hög slår den GT40 som världens lägsta serieproducerade bil med tak. 680 kg till en av de lättaste. Ett för tiden rekordlågt Cw-värde på 0.29 ger en toppfart över det hälsosamma.

För intresseanmälan och frågor, hör av er till någon av oss delägare Stefan Eriksson eller Per Forsmark.






_________________
Per Forsmark
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
Såld: Lotus Europa S2 - 68
1 besök senaste veckan (1144 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande