Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändspolar inkoppling vag
6 besök senaste veckan (559 totalt)
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare

Jag har VAG spolar på min motor , kopplingsschema säger att det ska vara 2st jord på olika ställe.
I min kabelstam fram är det bara 3st stift i kontakten (plats för 4)
Så antagligen så behövs inte den jord på pin 4 ?
Och frågade en hur han kopplat sin fungerande bil å han har kopplat ihop de 2 jord på samma ställe( byglat)
Men andra säger att det måste kopplas på olika jordpunkter..
Så är det någon som vet hur det bör bara då folk verkar göra på olika sätt

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det beror säkert på känsligheten hos den ECU som används (och kanske spolarna) om den direkta jorden till motorn kan kopplas till ECUn eller lämnas okopplad.
Jag köpte en härva till nån VAGbil för mina kommande spolar och där är motorjorden (pin4) ihopkopplade till en ringterminal (för koppling till toppen) och pin 2 (också brun) går hela vägen till ECU (ish).

Jordkabeln för pin4 är rejäl om det säger nåt, så den är nog inte oviktig för spolarna.

emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Det är det jag tycker är konstigt att den inte fanns i min och folk bevisligen byglar 2 de 2 jord när det ska vara olika punkter , varför det nu ska vara olika punkter , det är väl samma jord överallt lärde man sej när man gick på el på gymnasiet.
På mototron spolar är det 5st stift och där 3 st stift som.ska till jord och då olika jord sägs det , går det isf koppla alla de till samma?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

emelie skrev:
Det är det jag tycker är konstigt att den inte fanns i min och folk bevisligen byglar 2 de 2 jord när det ska vara olika punkter , varför det nu ska vara olika punkter , det är väl samma jord överallt lärde man sej när man gick på el på gymnasiet.
På mototron spolar är det 5st stift och där 3 st stift som.ska till jord och då olika jord sägs det , går det isf koppla alla de till samma?

Jorden har du vid batteriets minuspol typ

Är det draget en jordkabel från en terminal bredvid säkringsbox till en givare så har du kanske en meter kabel, då kan spänningen glida iväg från jord lite. Vid väldigt låg ström som till givare etc så är detta normalt aldrig ett problem, men tex spolar, spridare, bränslepumpar, fläktar som drar rejält med ström kan få att jordspänningen glider iväg 0.1 eller 0.2V och då kommer tex din tempgivare eller map-givare ge lite fel signal till motorstyrningen.

Separerar man givare med en egen jord och sedan större förbrukare med egen jord minskar du risken för att det blir fel.

På en 105 hästar surmotor kanske det inte är så farligt om du ligger en läsning högre eller lägre för belastning, men vid 970 hästar ur samma grundmotor är en felläsning totalhaveri.

jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Ja på min kabelstam är det en grov separat jord till just tändspolar så det är nog som du skrev, men vissa säger att det ska vara flera olika jord till till olika ställe typ här på dessa andra jag har
3st på de mototron som.är ganska vanliga.
Och 2st på VAG
Kan alla jord gå till samma punkt? Alltså koppla ihop de 2på VAG eller ihop de 3 på Mototron så att säga

6 besök senaste veckan (559 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande