| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Bilen klar från bautaservice :-)
|
<< 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 37, 38, 39 >> 239 besök senaste veckan (84082 totalt) |
|
Det är mer än bra att du söker ut optimal däckskombination med r-däck till GT3 om jag skulle komma på iden att köra 996 med R-däck i PCSR. Kan köra klass 8D även om jag hamnar lite snett. I klass 8 är däck helt fritt till skillnad mot klass 5 där det är Michelin krav.
Keep up the good work! Jag läser varje däcksrapport _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
|
Hankook TD-Z221, Direzza DZ03G och Kumho V70A är ju snabba grejor också, speciellt Hankook. Kumho finns nog iof inte i lämpliga storlekar bak (har inte kollat). Vore kul o testa Hankook nån gång.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Några frågor som besvarades på Porscheklubbslalom på Lunda idag:
- är Nankang CR-S konkurrenskraftiga i slalom? (på en 996 GT3) Jag undrade ju lite men svaret är jajamensan! Med besök i värmadäckslingan och "bromsauppvärme" på taxibanan först så var de fantastiskt trevliga att köra i banan. Bilen har en kalaskul balans och jag var näst snabbast ekipage av alla! Bara slagen av (helt överjävligt snabba som vanligt) Lars i hans GT4 RS. Så man får konstatera att däcken funkar bra
- är det kul att prova en 991 GT3 PDK i slalom? Eeeehhh, vad tror du? Jääävlar vilken fin motor! Finfin instyrning och en härlig balans man kan arbeta med. PDK i slalom Både för att det går fortare, man kan växla precis exakt där det är bäst och bonus att man snabbt varsomhelst kan byta vilken balans man har o jobba med, lite lugnare med lägre effekt på högre växel eller yvigare på lägre växel. Upplevde bilen som aningens större och klumpigare och snällt mjukare än min GT3, men helt utan att det påverkade prestationsmöjligheterna negativt. Styrkänslan tycker jag var dämpad men fullt funktionsduglig. Tack för att jag fick prova!
- finns det kul kringelikrokiga vägar till o från Lunda om man kommer från Stockholm? Nu tog jag inte de allra allra kurvigaste Miatavägarna idag, men svar ja
- är slalom kul? Jupp! - hur ser en repa ut då om man inte lyckas få i tvåan i starten? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
|
Re:
https://www.total911.com/technology-explained-rear-axle-steering/ _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
|
Re:
Det förklarar kanske varför rumpan var så snäll just i zickzackandet, baken liksom "rann runt" konerna på ett väldigt effektivt o snällt men nästan lite märkligt sätt. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Lite nyfiken på vilka hjälpsystem som kan ha varit igång i 991an, Dan, vad för knappar hade du tryckt på och inte?
Edit: Kom på att tankarna kring 991 GT3 är baserade på exakt 75 sekunders körning totalt
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Det blev mycket tankar som snurrade runt efter senaste slalomen. Det verkar finnas en hel del tid att vinna med modernare bil, PDK, bakhjulsstyrning och mer effekt ut ur vändningar o start, allt hjälper till.
Min bästa tid i egna bilen blev 1.15,2 (1.14,9 med en konträff ). Om man då tänker att tiden i den nyare GT3an antagligen var långt från optimal pga en ordentligt miss i en vändning, passagerare, helt okänd bil jag känner mig fram i bara en enda repa osv... ändå blev 1.15,7. Den tiden finns det ju troligen en hel del tid att kapa på. Så vore jag tävlingsinriktad så vore ju en nyare bil en tanke.
Men... sen var det det där med "skoj". Att köra med paddlar i slalom gillar jag benhårt. Skitkul. Det är sen gammalt (sen CSLen ) Men den nyare GT3an kändes märkligt lättkörd. Det kändes som att man bara behövde hålla rätt fart o styra så fixade bilen resten och flöt mellan konerna. Den verkade inte reagera speciellt på hur man placerade vikten eller på lastväxel utan gick som tåget dit jag pekade. Jag sticker ut hakan och tycker nog det var lite tråkigt enkelt att inte få jobba ihop med bilen. Men det kan absolut bero på att jag inte körde tillräckligt snabbt, inte tillräckligt nära greppgränsen. Och jag vet inte vilka hjälpsystem som var på eller av heller iof. Vad säger ni? Kom igen o skriv lite vad ni tror eller tycker och så
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Jag tror du tänker rätt. För mig som kör gammel-elva så påminner din beskrivning om känslan jag fick första gången jag körde en 996 GT3 i slalom
991/992 generartionen med PDK och bakhjulsstyrning det är ytterligare ett par nivåer upp. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Jamen precis, 996 GT3 är ju överlag snäll o lättkörd även när man kör med lite däckssläpp. Till och med lätt att köra på breställ. Men fortfarande känslig för viktplacering och lastväxel när man ligger på gränsen. Det är det som är så ball med elvor, de är steg för steg mer förlåtande körmässigt, från en SWB sextiotalare till senaste modellen. Och alla kan utifrån sina egna önskemål hitta en sweetspot. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Verkligen! Tog en bunt slalombesök för att hitta farten i slalom. Attan va kul den är att köra på gränsen
Kommunikativ som tusan. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jag hade bra fart i slalomen idag på Malmby men jag var ännu bättre på att plocka koner
så det gick väl sådär resultatmässigt, minst sagt
Ps: Det är grus/sandväg in till Malmby flygfält, därav ledtråden med sand på märket på bakluckan
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Kul dag, även fast jag inte hade nån bil, alltid skoj att sparka däck å fota lite istället
Ska kika igenom bilderna senare, men lägger upp en på lite lagom perfekt smygöverstyrning, pendlingen mellan konerna såg rätt bra ut från sidan iaf
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Bilen klar från bautaservice :-)
|
<< 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 37, 38, 39 >> 239 besök senaste veckan (84082 totalt) |
