Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Bilen klar från bautaservice :-)
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 37, 38, 39   >>
64 besök senaste veckan (83309 totalt)
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003

Den trimmade har dock knappt halva toppfarten jämfört din röda

Jönköping
Här sen Sep 2004

Det är mer än bra att du söker ut optimal däckskombination med r-däck till GT3 om jag skulle komma på iden att köra 996 med R-däck i PCSR. Kan köra klass 8D även om jag hamnar lite snett. I klass 8 är däck helt fritt till skillnad mot klass 5 där det är Michelin krav.

Keep up the good work! Jag läser varje däcksrapport thumbs up

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hankook TD-Z221, Direzza DZ03G och Kumho V70A är ju snabba grejor också, speciellt Hankook. Kumho finns nog iof inte i lämpliga storlekar bak (har inte kollat). Vore kul o testa Hankook nån gång.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Finns många gamla klipp om 996 GT3 på youtube men den här är sprillans gjord, släppt idag faktiskt

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nybes. u.a.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Några frågor som besvarades på Porscheklubbslalom på Lunda idag:

- är Nankang CR-S konkurrenskraftiga i slalom? (på en 996 GT3)

Jag undrade ju lite men svaret är jajamensan! Med besök i värmadäckslingan och "bromsauppvärme" på taxibanan först så var de fantastiskt trevliga att köra i banan. Bilen har en kalaskul balans och jag var näst snabbast ekipage av alla! Bara slagen av (helt överjävligt snabba som vanligt) Lars i hans GT4 RS. Så man får konstatera att däcken funkar bra

- är det kul att prova en 991 GT3 PDK i slalom?

Eeeehhh, vad tror du? Jääävlar vilken fin motor! Finfin instyrning och en härlig balans man kan arbeta med. PDK i slalom Både för att det går fortare, man kan växla precis exakt där det är bäst och bonus att man snabbt varsomhelst kan byta vilken balans man har o jobba med, lite lugnare med lägre effekt på högre växel eller yvigare på lägre växel. Upplevde bilen som aningens större och klumpigare och snällt mjukare än min GT3, men helt utan att det påverkade prestationsmöjligheterna negativt. Styrkänslan tycker jag var dämpad men fullt funktionsduglig. Tack för att jag fick prova!

- finns det kul kringelikrokiga vägar till o från Lunda om man kommer från Stockholm?

Nu tog jag inte de allra allra kurvigaste Miatavägarna idag, men svar ja

- är slalom kul?

Jupp!

- hur ser en repa ut då om man inte lyckas få i tvåan i starten?

Göteborg
Här sen Jul 2008

Re:

Magnus Thomé skrev:
Några frågor som besvarades på Porscheklubbslalom på Lunda idag:

- är Nankang CR-S konkurrenskraftiga i slalom? (på en 996 GT3)

Jajamensan! Med besök i värmadäckslingan och "bromsauppvärme" på taxibanan först så var de fantastiskt trevliga att köra i banan. Bilen har en kalaskul balans och jag var näst snabbast ekipage av alla! Bara slagen av (helt överjävligt snabba som vanligt) Lars i hans GT4 RS.

- är det kul att prova en 991 GT3 PDK i slalom?

Eeeehhh, vad tror du? Jääävlar vilken fin motor! Finfin instyrning och en härlig balans man kan arbeta med. PDK i slalom Både för att det går fortare, man kan växla precis exakt där det är bäst och bonus att man snabbt varsomhelst kan byta vilken balans man har o jobba med, med lite lugnare med lägre effekt på högre växel eller yvigare på lägre växel. Upplevde bilen som aningens större och klumpigare och snällt mjukare än min GT3, men helt utan att det påverkade prestationsmöjligheterna negativt. Styrkänslan tycker jag var dämpad men fullt funktionsduglig. Tack för att jag fick prova!

- finns det kul kringelikrokiga vägar till o från Lunda om man kommer från Stockholm?

Nu tog jag inte de allra allra kurvigaste Miatavägarna idag, men svar ja

- är slalom kul?

Jupp!

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008

Det ser väldigt odramatiskt ut, men samtidigt vet jag att slutprodukten blir väldigt bra

Bra kört idag Magnus, kul att bilvalet blev en Porsche och att du är och kör med oss

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nån som vet, har 991 GT3 bakhjulstyrning?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bonus med Dan i passagerarstolen och jag klantar mig inte när jag ska få i tvåan

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Magnus Thomé skrev:

https://www.total911.com/technology-explained-rear-axle-steering/

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Bamsefar skrev:
Magnus Thomé skrev:

https://www.total911.com/technology-explained-rear-axle-steering/

Det förklarar kanske varför rumpan var så snäll just i zickzackandet, baken liksom "rann runt" konerna på ett väldigt effektivt o snällt men nästan lite märkligt sätt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite nyfiken på vilka hjälpsystem som kan ha varit igång i 991an, Dan, vad för knappar hade du tryckt på och inte?

Edit:
Kom på att tankarna kring 991 GT3 är baserade på exakt 75 sekunders körning totalt

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det blev mycket tankar som snurrade runt efter senaste slalomen. Det verkar finnas en hel del tid att vinna med modernare bil, PDK, bakhjulsstyrning och mer effekt ut ur vändningar o start, allt hjälper till.

Min bästa tid i egna bilen blev 1.15,2 (1.14,9 med en konträff ). Om man då tänker att tiden i den nyare GT3an antagligen var långt från optimal pga en ordentligt miss i en vändning, passagerare, helt okänd bil jag känner mig fram i bara en enda repa osv... ändå blev 1.15,7. Den tiden finns det ju troligen en hel del tid att kapa på. Så vore jag tävlingsinriktad så vore ju en nyare bil en tanke.

Men... sen var det det där med "skoj". Att köra med paddlar i slalom gillar jag benhårt. Skitkul. Det är sen gammalt (sen CSLen ) Men den nyare GT3an kändes märkligt lättkörd. Det kändes som att man bara behövde hålla rätt fart o styra så fixade bilen resten och flöt mellan konerna. Den verkade inte reagera speciellt på hur man placerade vikten eller på lastväxel utan gick som tåget dit jag pekade. Jag sticker ut hakan och tycker nog det var lite tråkigt enkelt att inte få jobba ihop med bilen. Men det kan absolut bero på att jag inte körde tillräckligt snabbt, inte tillräckligt nära greppgränsen. Och jag vet inte vilka hjälpsystem som var på eller av heller iof. Vad säger ni? Kom igen o skriv lite vad ni tror eller tycker och så

Malmö
Här sen Feb 2010

Re:

Magnus Thomé skrev:

- hur ser en repa ut då om man inte lyckas få i tvåan i starten?

Kul att se Magnus, ni verkar trivas ihop :-)

Porsche 964
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Det blev mycket tankar som snurrade runt efter senaste slalomen. Det verkar finnas en hel del tid att vinna med modernare bil, PDK, bakhjulsstyrning och mer effekt ut ur vändningar o start, allt hjälper till.

Min bästa tid i egna bilen blev 1.15,2 (1.14,9 med en konträff ). Om man då tänker att tiden i den nyare GT3an antagligen var långt från optimal pga en ordentligt miss i en vändning, passagerare, helt okänd bil jag känner mig fram i bara en enda repa osv... ändå blev 1.15,7. Den tiden finns det ju troligen en hel del tid att kapa på. Så vore jag tävlingsinriktad så vore ju en nyare bil en tanke.

Men... sen var det det där med "skoj". Att köra med paddlar i slalom gillar jag benhårt. Skitkul. Det är sen gammalt (sen CSLen ) Men den nyare GT3an kändes märkligt lättkörd. Det kändes som att man bara behövde hålla rätt fart o styra så fixade bilen resten och flöt mellan konerna. Den verkade inte reagera speciellt på hur man placerade vikten eller på lastväxel utan gick som tåget dit jag pekade. Jag sticker ut hakan och tycker nog det var lite tråkigt enkelt att inte få jobba ihop med bilen. Men det kan absolut bero på att jag inte körde tillräckligt snabbt, inte tillräckligt nära greppgränsen. Och jag vet inte vilka hjälpsystem som var på eller av heller iof. Vad säger ni? Kom igen o skriv lite vad ni tror eller tycker och så

Jag tror du tänker rätt.
För mig som kör gammel-elva så påminner din beskrivning om känslan jag fick första gången jag körde en 996 GT3 i slalom
991/992 generartionen med PDK och bakhjulsstyrning det är ytterligare ett par nivåer upp.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

safe skrev:

Jag tror du tänker rätt.
För mig som kör gammel-elva så påminner din beskrivning om känslan jag fick första gången jag körde en 996 GT3 i slalom
991/992 generartionen med PDK och bakhjulsstyrning det är ytterligare ett par nivåer upp.

Jamen precis, 996 GT3 är ju överlag snäll o lättkörd även när man kör med lite däckssläpp. Till och med lätt att köra på breställ. Men fortfarande känslig för viktplacering och lastväxel när man ligger på gränsen. Det är det som är så ball med elvor, de är steg för steg mer förlåtande körmässigt, från en SWB sextiotalare till senaste modellen. Och alla kan utifrån sina egna önskemål hitta en sweetspot.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

förra ägaren skrev:
Kul att se Magnus, ni verkar trivas ihop :-)

Verkligen! Tog en bunt slalombesök för att hitta farten i slalom. Attan va kul den är att köra på gränsen
Kommunikativ som tusan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var är jag idag?

Ledtråd nr 1:

Ledtråd nr 2:

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag hade bra fart i slalomen idag på Malmby men jag var ännu bättre på att plocka koner så det gick väl sådär resultatmässigt, minst sagt

Ps:
Det är grus/sandväg in till Malmby flygfält, därav ledtråden med sand på märket på bakluckan

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kul dag, även fast jag inte hade nån bil, alltid skoj att sparka däck å fota lite istället

Ska kika igenom bilderna senare, men lägger upp en på lite lagom perfekt smygöverstyrning, pendlingen mellan konerna såg rätt bra ut från sidan iaf

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Bilen klar från bautaservice :-)
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 37, 38, 39   >>
64 besök senaste veckan (83309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande