Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 40 besök senaste veckan (291865 totalt) |
Instyrningen har varit OK, det jag framför allt ville förbättra var understyrning ut ur långa, svepande kurvor vilket jag tycker blivit bättre. Behöver nog även labba lite mer med stötdämparinställningarna.
Skulle vara intressant att se om ökat undertryck under bilen med hjälp av sidokjolar gör någon skillnad. Nu är man ju inne på avdelningen där teori och praktik förmodligen skiljer sig en hel del dock...Finns färdiga sidosplitters och på dessa skulle man kunna addera en gummiläpp. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
Re:
Men gardinmaterial och lämplig fastsättning går ju att klura på. Det kankse inte ska vara alltför styvt längst ner mot marken, om fastsättningen inte ska behöva vara extrem. ![]() |
||||||
Bra tråd fick många bra ider nu när jag ska byta min styrväxel.
Otroligt fin bil också och bra finish på grejorna, en nivå man aspirerar på! _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Re:
Som gardin eller kjol tänkte jag gummiduk. Infästning mot kaross eller plasttröskel med hjälp av aluminium vinkelprofil. Men, eftersom den måste klara reglementet (läs Bilprovningen ![]()
Kul att höra ![]() _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
Annars finns det PVC på rulle. https://www.lagerexperten.se/92/pvc-gardiner-pvc-plastrid%C3%A5-svart-2x300mmmeter-t1773
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
Re:
Smidigt! Där fanns ju lite olika tjocklekar att välja på också. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
Re:
![]() Den saknas på min returslang vilket nog är orsaken till att jag får lite överströmningsläckage från behållaren vid konbanekörning. Tänkte fixa till det nu i vinter och svarva till en strypning. Hade ju varit smutt om du hade måtten.... ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||
Renoverad och uppdaterad diff.
Dåligt med uppdateringar här ![]() Under vintern har diffen renoverats och uppgraderas. Den gamla 3,23-utväxlingen har bytts mot en lite rappare 3,64. Lamellpaketet byttes ut och två extra lameller sattes in vilket höjer bromsverkan till 40% på diffen. Renoveringen är gjord av Mobimech. Den "nya" 3,64-utäxlingen. ![]() Delar som bytts ut inkl den gamla utväxlingen. ![]() ![]() Färdig att monteras ![]() ![]() Hur känns den att köra då? Jo den är rappare i accelerationen. Ingen jätteskillnad men det märks. En annan fördel är att bilen går att göra mer överstyrd i kurvor nu vilket är trevligt. Den har ju alltid varit lite understyrd i utgången på kurvor men nu känns det som om man kan styra med gasen på ett annat sätt. Har kört både Kinnekulle och Knutstorp med den nya utväxlingen och det tar ett tag att vänja sig vid nya växlingspunkter. Men det sitter nog snart ![]() _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
Har nu äntligen fått fixat oljeläckaget som gäckat mig ett tag. Först som lite fuktande, sen som droppande och senare som rinnande. Och allt som oftast bara vid bankörning när oljetemp går upp och bilen mestadels går på höga varv. Lägre viskositet och högre oljetryck har då tryck ut olja mellan topplock och kamaxelhus, topplocket är ju en tvådelad historia på denna motorn. Oljeläckaget kom från samma ställe där vevhusventilationen går ut så jag testade först själv att byta o-ringen där men det hjälpte föga.
Eftersom läckaget kom mellan de två topplockshalvorna behövs den övre delen tas bort inklusive vanos, kamaxlar mm. Ett jobb som jag inte riktigt kände för att göra själv. Bilen kördes därför ner till JMB som utan längre förklaring förstod vart felet låg. Skönt med folk som kan S50B32-motorn ![]() Topplock och kamaxelhus (ej mina på bild). ![]() ![]() Vid tidigare tillfälle har det konstaterats att kamaxlarna har högre lyft än original (11,8 istf 11,3). Man kan skymta någon slags nummer instanstat i bakändarna på kammarna när de sitter i motorn. När kammarna nu var ute kollade vi närmre på vad som stod. Camko 284 osv. Hade aldrig hört talas om Camko förut men lite googlande visade att det nog rör sig om omslipade originalkammar eller slipade från BMW råämne, det är samma gjutmärken som originalkamar har (BMW, 321 etc). Kamaxlar från Camko säljs bla av Schmiedmann mfl. Så nu var det mysteriet löst ![]() Märkning på kamaxlarna. ![]() ![]() _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
Re:
Japp, känns skönt att kunna fokusera på körningen och inte på eventuella oljeläckage. Nu har jag iofs inte hårdkört bilen men hoppas det håller tätt även då. Ang kammarna, det finns 20 år gamla forumtrådar som nämner trimkammar i denna bilen men man vet ju hur fakta kan fara iväg ibland..Kul att få det bekräftat iaf ![]()
Ja, hoppas hinna med både Kullen och Knutan med BMWSC. Eventuellt Knutan med SVKG men det är lite osäkert. Själv? _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
Blir inget för mig i år.
Tanken är att lägga ut den på blocket, men nu är pojkens moped prio, byter vev och cylinder. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
Ah, så du går i säljartankar för den röde.
Här har vi något år kvar till äldsta sonens 15-årsdag, sen kan det hända att det blir moppemek här med. Det har ju bytts några cylindrar när man själv var i den åldern ![]() _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
Det är nu 10 år sedan jag köpte denna bilen. Tankarna på att testa något nytt har funnits där ett tag och nu kommer den faktiskt bli till salu.
Det mesta är ju nytt, bytt eller renoverat med bankörning i åtanke, dvs inget för originalfantasten. Det mesta finns dokumenterat i denna tråden. Bilen är besiktad som den står och reggad med halvbur. AC finns och fungerar (ny kompressor för några år sedan).Entusiastförsäkrad 1500 kr/år för helförsäkring. Nuvarande spec står i första inlägget. Har tänkt att köra med BMWSC på Knutstorp 10 Augusti och Kinnekulle 22 September så är det någon som vill kika och eventuellt provköra så är det bara att höra av sig. Pris för en sådan här bil är ju alltid svårt men runt 300000 kr någonstans har jag tänkt mig. Många dyra delar och många, många timmar nerlagda men också några skavanker som fanns redan när jag köpte den så inget som kommit från avåkningar eller dylikt. ![]() _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
Lycka till.
Då får vi se vad vi hamnar i för bil nästa gång. Hade din inte varit lite utanför min budget nu så hade jag gärna köpt bil av dig. Kanske byta bilar med varandra? ![]() _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
Ja det hade varit intressant att köra Porsche
![]() Nästa bil blir lite bekvämare, inte fullt så ombyggd som M3an är. Lite mer fokus på glassätarturer alltså! Men den ska fortfarande gå att rasta på bana utan problem ![]() _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
Precis så tänker jag också om min nästa bil.
Porsche har många sådana att välja på. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 40 besök senaste veckan (291865 totalt) |