Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 3253 besök totalt |
Det är ett tag sedan nu, så det är väl på tiden...
Den 22 augusti 2021, var jag och min pappa och tittade på en BMW ![]() ![]() Det roliga med detta är att jag känner igen bilen, AUY 797 sedan tidigare. Första gången jag såg den stod den hos en lokal bilhandlare utanför Kristianstad. Som BMW-entusiast med förkärlek till E36-sedaner stannade jag och tittade på den. Minns att den hade blå plyschklädsel, en udda variant. Hade själv ägt en E36 med tygklädsel, och läderklädsel var också bekant, men plysch var en ny bekantskap. Nåväl, det var inte läge för bilbyte så det fick vara men regnumret blev kvar i huvudet. Döm om min förvåning och glädje när den dök upp i en biltråd här på rejsa. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lagom modifierad för att passa en nybörjare om den skulle bli till salu, tänkte jag när jag såg den. Tiden gick och jag hade väl inte full koll på rejsa och plötsligt var den såld... Nå ja, tänkte jag nu dröjer det säkert flera år tills den blir tillsalu igen. Men icke, i sensommaren 2020 annonserades den ut igen och denna gången var jag mer med och ringde på annonsen, men den var redan såld. Sedan annonserades den ut på rejsa i början av augusti 2021 och nu fick jag napp. Några veckor senare hämtades den hem, en låg pjäs i jämförelse med följebilen. ![]() Dagen efter körde jag den till jobbet där min arbetskamrat Hasse Larsson ville besiktiga den. Han har besiktigat bilar vid BMW Club Schwedens banträffar, så det var i den egenskapen han ville hårdgranska den, så här fick jag en gratis genomgång precis efter köp. Perfekt! ![]() Sägas ska att jag var lagom nervös när han med större och större iver for i, ur, runt och under bilen. Tillslut tittade han upp med ett leende och sa att den är godkänd. Skönt! Första testet avklarat med godkänt resultat. Fortsättning följer. _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
Ja det var ju ett tag sedan jag skrev något här...
Min tanke var att skriva klart historien i höstas och komma fram till nutid så snart som möjligt, men så blev det inte. Dock hoppar jag direkt till nutid för jag har problem med ett klonkande ljud som jag behöver har löst innan helgen helst... Undersökte bilen för en dryg vecka sedan och trodde vi löst problemet då det ända vi hittade som kunde ge metalliskt ljud var bromssköldarna som slog i skivan, så dessa fästets upp bättre och på väg hem hörde jag inga klonkanden. Hade bråttom hem så jag upplevde inte några missljud mer. Sedan fick bilen stå en dryck vecka till idag. För jag hade mina farhågor att problemet inte var löst ändå. Så jag rullade i väg och blev gladare och gladare för varje kilometer jag tillryggalade utan problem. Efter c:a 20 km kom klonkandet tillbaka lite försiktigt till en början och sedan mer bestämt. Vet att jag har dåliga handbomsbackar bak så jag drog i handbromsen för att se om det tystnade. Det som hände var att bilen gick långsammare och dunkandet avtog med hastigheten men det försvann inte. La jag ett lätt lätt tryck på fotbromsen däremot tystnar missljudet helt. Behöver inte mycket alls bara en lätt lätt fot så blir det tyst. Släpper jag foten börjar klonkandet omedelbart. ![]() Känns som det är något som expanderar när det blir varmt och startar klonka/slå/vibrera. ![]() Har en film: https://www.youtube.com/watch?v=Pbux Hoppas någon kan ge mig ett tips på vägen. ![]() Med vänliga hälsningar Lars Johansson _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
Har du hjulbultar kvar eller sitter det pinnbult med mutter?
Om man har hjulbultar som är lite för långa så tar de i handbromsmekanismen och då låter det som det gör i din bil. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
Jag hade liknande problem/ljud när jag hade e46 M3. Då var det som skrevs ovan att hjulbultarna tog i. Håller tummarna att du löser det och att vi ses på Knutstorp. 👍👍
Jag har massor av hjulbultar om du behöver. 😎 _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
Tack för engagemanget i tråden.
Ja det här har inte fått en slutlig lösning ännu tyvärr... Det började att det ryckets i framhjul i onsdags på kors och tvärs och att ett visst kluckande gick att spåra främst till vänster framhjul. Bilen hissades och framhjul plockades av, ryckte i bromsskivor som tycktes svikta för mycket. Bromsoken plockades av, lika så skivorna. Mellan skiva och nav har något form av pasta hamnat, troligt vid en tidigare montering av skivorna. Med hjälp av finare sandpapper och en träkloss slipades skivornas anläggningsytor ner tills de var rena från "pastan". En fintandand rasp användes på anläggningsytan på navet. Sedan monterades allt igen. Misstänkte även att det kunde vara en handbromsback bak som strular så tog bort bromsok och skivor bak för att inspektera handbromsbackar, tittade även efter märken från hjulbultarna men kan inte hitta några, allt satt fast och inget verkade skadat. Med bilen upphissad snurrades alla hjul och något ljud från hjulbultar gick inte att få fram. Dags för provkörning och allt är tyst och lungt tills efter några kilometer när kluckandet kommer tillbaka.... Hem igen hissa framvagn för det är därifrån jag tycker ljudet kommer. River och sliter i vänsterframhjul, det kluckar som en led är trasig. Nu gav vi upp. Hinner inte få fram en styrled i tid. Trött och sliten efter en hel dag i solen vände jag nosen hemåt med kluckandet som ackompanjemang. Vaknade på torsdagen, skulle det inte gå att få fram en styrled i alla fall? Surfade runt och hittade att Meknomen har rätt märke Meyle. Rinde dem när de öppnat 07:00, jo det var nog snabbare om de beställde delarna än om jag gjorde det, de skulle ha delarna dagen efter. Så styrled beställdes och jag får SMS när det plockat upp delarna. Till min förvåning fick jag ett SMS 07:01 idag att min beställning är redo för avhämtning. Blev tagen på sängen av den snabba leveransen så i med frukost, och iväg. Som vanligt när man har med äldre bilar att göra så ska det strula på något sätt, kulleden satt så hårt att vi lyckades dra söner bulten avdragaren... Mot Biltema för inköp av ett set mer kraftfulla avdragare och vipps var leden demonterad. En lång historia kort så monterades ny styrled och eftersom jag fann att bultarna till bromsoken inte var spända, gick jag över alla bromsok och spände fast dem ordentligt. Tydligen hade jag haft för bråttom i onsdags, men bara fram, bak var bultarna spända. Väl på väg hem är det tyst... i c:a två kilometer sedan börjar det igen... Men eftersom "kluckandet" numera kommer och går och tycks försvinna i högre hastigheter, så har jag svårt att komma vidare.... Kan det vara hjulmuttrar i alla fall? Jag är anmäld till trackday på Ring Knutsorp i morgon och kör dit, så får jag se hur många varv jag får kört. _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
Här var det ett tag sedan jag skrev något igen...
Jo då, jag kom iväg till Ring Knutstorp och lyckades vara med på alla pass och få i hop ett fyrtiotal varv innan det var dags att vända kosan hemåt. Var då problemet löst? Nä... Men jag hoppas det är det nu, eller i alla fall är nog orsaken klar. Frågan är om botemedel finns? I början av oktober pallade jag upp och rev av vänster framhjul. Men va f-n! Övre bulten till vänster bromsok är lös så jag kan skruva den för hand! Jag gick ju över alla bultar och spände ordentligt sist... Spänner igen, och testkör, är det tyst nu? Nej. Less på skiten ställer jag in den i garaget... Tog nya tag några dagar senare när jag lånat Loctite från jobbet till den lösa bulten. Nu hade jag tid och skulle inte ge mig förrän jag hittat felet. Upp med bilen, av med vänsterhjulet och bromsoket, kollar bromsbeläggen, och efter en del letande hittar jag mitt troliga fel. Det inre bromsbelägget saknar "fjäder" som trycks in i cylindern för att sitta kvar. Så när jag flyttar den upp och ner glappar den i oket. Har jag hittat mitt klonkande nu? River andra sidan och jodå, samma konstruktion på höger sida, ingen fästanordning på inre belägget mot cylindern i oket, men belägget rör sig minimalt jmf med andra sidan. Sätter ihop högersidan. På vänster sidan tar jag fram kopparpastan och smörjer anläggningsytan på belägget mot cylindern innan jag monterar tillbaka allt och har loctite på bultarna till bromsoket. Kör sedan en runda och allt är tyst. Inget klonkande. Får se hur länge kopparpastan överlever i värmen, men nu vet jag trolig orsak i alla fall. Det är ju rätt mycket kvar av mina röda Pagid så jag är för snål att byta annars är ju det botemedlet. Nästa sats belägg ska ha fästanordning på de inre beläggen. _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
Det är dags att skriva klart så att jag kommer fram till aktuella händelser, så jag backar bandet till hösten 2021 igen.
Tanken med bilen är att köra trackdays och så här i början kanske bara någon per år, och det är främst tiden som är knapp när man har familj och barn. Under turerna med bilen innan jag ställde av den noterade jag två saker som måste ändras. Stolen var alldeles för smal, fick inte ner ryggen mot ryggstödet utan jag "hängde" i luften någon centimeter. Inte bra vid en kompression... Det andra var att ratten slog. Så en ny stol och hjulinställning skulle göras innan premiären, och det var 10 månader bort så gott om tid att titta på stol. Målet var dock satt och banpremiären skulle ske på BMW Club Schwedens sommarträff i augusti 2022. Som sann BMW-entusiast och medlem i BMW-klubben sedan 1990 så kändes det tryggt. Har varit på en mängd BMW-träffar på Ring Knutstorp. Under de första åren fick vi gladeligen stå flaggvakter, vilket jag gärna gjorde. Kameran var också en trogen följeslagare. Som alltid så vill man utveckla och förändra så ett set bromsköldar Race-kit inhandlades i januari 2022 av André Westersund här på forumet. På den tiden kom de olackerade så de pulverlackerades av en arbetskamrat ganska snabbt efter leverans. R-däcken som kom med bilen var slut så nya behövdes. Efter sökande på nätet hittade jag på rea 4 st Yokohama A048:or för en rimlig peng, de monterades på fälgarna i maj 2022 och blev därmed det första som blev klart inför premiären. I slutet på juli var det dags att handla oljor till motor, växellåda och slutväxel. Till motorn blev det Addinol Super racing 10W60 och Red Line D4 ATF till växellåda och slutväxel. Bromsvätska behövdes också men vad skulle jag ha? Behövde jag någon bättre variant som nybörjare eller skulle jag spara några kronor och köpa en billig variant? Jag tog den billigare varianten dock en liter så om det skulle behövas så skulle jag kunna fylla på. Nu var det augusti och bilen ställdes på. Den andre augusti gjordes hjulinställning hos Österlen Vulk i Brösarp. Den tredje augusti inhandlades Red Line D4 ATF till växellåda och slutväxel hos Kristianstad Bildelscenter. Dagen efter var jag hos Apex i Önnestad och köpte Stol, hjälm och handskar. Det blev Mirco GT att sitta i. Bell GTS Sport att ha på huvudet och Bilsport handskar till händerna. Efter intensivt skruvande var allt på plats inför banpremiären. Så den sedvanliga packat och klart bilden kunde tas. ![]() Väl på plats var det besiktning, snack och förberedelser. ![]() Med prova på licens togs de första stapplande varven runt Ring Knutstorp. Var ju nervöst, så något varv i början tittade jag lite länge på hastighetsmätaren och missade därför bromspunkten. Följden blev en låååång sladd genom startkurvan så bilen nästan stannade, i med tvåan och i väg igen. Inget sprätt ut i gruset utan alla fyra hjulen hela tiden på det svarta. Sedan blev det mindre titta på hastighetsmätare och mer på bana och placering. Huvudposteringen var inte nöjd behöver jag säga mer... Repade mod till andra rundan och det gick bättre, fick till och med tumme upp från huvudposteringen efter avslutat pass. Så han visste vem jag var och hade ögon på nykomlingen. Resten av dagen avlöpte utan intermezzon, så det blev en lyckad premiär. ![]() ![]() ![]() ![]() Hösten 2022 och 2023 löpte på utan några större uppdateringar på bilen. Till Knutsorpträffen 2023 byttes olja och filter. Pumpade ut bromsvätskan och bytte mot Motul RBF600. Sedan var den i stort klar. Träffen delades med Club Alfa Romeo Svezia och hade ett nytt upplägg. Efter varje pass var det debrifing så att alla kunde få feedback på sin körning om det fanns något särskilt att ta upp. Kymigt till en början för mig med prova på licens även denna gång. Tidsschemat var ett annat också, i fjol hade vi egna pass, nu skulle vi blandas med de licensierade ekipagen... ![]() Det var bara att ta tjuren vid hornen och ge sig ut... ![]() _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
Hade skaffat mobilfäste och installerat på instrumentbrädan så jag filmade första passet.
https://youtu.be/sIq0t3t7LyA Det gick ju bra till en början men efter ett tag försvann koncentrationen plötsligt och piruetten var ett faktum. https://youtu.be/yQC1slW2_80 -"Nu blir det hårda ord efter passet på debriefingen" Tänkte jag när jag försökte få bilen att starta igen. Så skämsmössan var hårt påskruvad när jag stegade mot mötet. Väl där började vi med att presentera oss och vilken bil vi kört. Sedan var det en allmän fråga från mötesledaren hur man tyckte att passet varit om det var någon som ville ta upp något eller undrade något. Självklart fick jag frågan hur jag hamnat där jag stod av någon som passerat. Så jag fick förklara mig att jag tappat koncentrationen för ett ögonblick och glömt vilken växel jag hade i, Var det fyran eller trean, och vilken skulle jag i så fall ha i nu? Det slutade med en snurrning. Resten av passen fortlöpte för mig utan missöden, debriefing mötena var lärorika och bra. Eftersom det gick en del batteri när jag filmade första passet sparade jag mobilen till sista passet som jag också filmade. Dock började bilen hacka under gaspådrag ut på start och målrakan. På känt E36 manér så skvalpade soppan runt och nådde inte pumpen varför accelerationen blev hackig. Det blev ju heller inte roligt att köra så jag avbröt och körde i depå. https://youtu.be/qZYWQx4zWr0 När packat ihop och körde hem började bensinmätaren att lysa, så det blev en tankning i Höör, men bränslemätaren lyste fortsatt på rött. Hmm Alltid är det något... _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
En dryg vecka senare var det dags att ta tag i bränsleproblemet.
Jag hade sedan tidigare köpt på mig allt som behövdes, och nu var det bara att skrida till verket. Hade noggrant studerat Johan Sjöströms fuel starvation fix. Tyvärr funkar inte hans länk längre. Men här är delarna jag använde: ![]() Här ska catchtanken ner: ![]() Före: ![]() Efter: ![]() Hade lite bensin i tanken så det blev minimalt slabbigt med bensin, men ha en trasa eller två tillhands om du vill göra motsvarande operation. Sedan fick jag svaret på varför tankmätaren visade att tanken var tom: ![]() Pappa erbjöd sig att löda ihop tråden, och jag tänkte att det får han aldrig ihop. Men jodå. Snart var tråden hel och pumpen i hålet igen. Det svårast i övningen tycker jag är att få på och skruva fast locket efter att ha bytt packning mellan lock och tank. Men väl på plats var det dags för provkörning. Fungerade utmärkt, så bra att jag nästan körde soppa torsk och tog mig hem på bensinångor... _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
En onsdag några veckor senare dök detta upp på jobbet:
![]() En lamelldiff med 3:91 utväxling och en 3:15 separat brevid. Genomgången och servad av Peder på Mobimech. Sedan hade jag bromssköldar liggandes som det var dags att montera. ![]() Tanken var att montera allt över en helg, men som alltid blir det aldrig som man tänkt. Jag fick dit bromssköldar och slangar. ![]() ![]() Bakaxeln gick det sämre med, visade sig att några bultar som spänner fast drivaxeln mot diffen satt så hårt att jag var rädd jag skulle dra av skallen på dem. Medan andra satt så löst att jag kunde lossa dem med fingrarna... Jag vågade helt enkelt inte ta i då jag inte hade lust med att ta hand om skadade bultar i drivaxel eller diff. Hade kunnat kapa dem med vinkelslip, då nya skulle sättas dit, men som sagt ovan mekaniker som jag är, ville jag inte få ännu mer jobb... Pratade med Per Blomgren på Önneköps Bilverkstad som hade möjlighet att hjälpa mig. Så för en van och duktig mekaniker var mina bekymmer småpotatis. Jag tycker skillnaden blev ganska stor, från original 3:15 till nu 3:91. Rappare acceleration med minskad toppfart. Passar bättre för trackdays. _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
Jo, efter att ha karkat runt med prova-på-licens under två år, var det dags att ta sig i kragen och boka en licenskurs.
Sagt och gjort. När Racingskolan öppnat sin anmälan till sin kurs på Ring Knustorp i mars 2024, registrerade jag mig som deltagare. Nu var det det här med däck, jag hade ju inga vinterdäck och åka r-däck i mars kändes inte som en hit. Som jag skrev om i början, har jag Hasse Larsson som arbetskamrat. Ja vi är i olika bolag. Jag arbetar på Examec Maskinmontage och Hasse på Elmontage i Skåne, men vi är under samma tak. Så han och jag pratar ofta bilar och BMW. När han fick veta att jag behövde vinterdäck erbjöd han mig att låna hans gamla vinterdäck. De var 17 tum och han hade köpt nya 18 tum. Han hade väl vissa farhågor om att det inte var så mycket mönster kvar på dem, men det skulle väl bli än mindre när jag var klar med dem... Bild på lånade vinterhjul: ![]() Sedan följde en lååååååång vinter, ja väntan är svår när längtan är stor. Men till slut blev det mars och en veckan innan licenskursen var lagrings-/transporthjulen bytta mot de lånade vinterhjulen. Batteriet fulladdat och tanken full. "Tänk om det blir sånt här väder nästa helg" Tänkte jag när denna bilden togs. Då kunde det ju inte spela någon roll att däcken är 225 breda. ![]() Veckan gick och lördagen kom när nosen vändes mot Ring Knustorp. Resan dit gick i solens tecken även om det var lite blött. Ganska ensamt i depån dock... ![]() Men det bättrade sig, och snart hade jag 20 kurskamrater. Lördagen var teoridag. Stefan Deleuran Mumm och Magnus Rugsveen höll i lektionerna. ![]() På bilden ovan ser ni raderna som kom att bli ett mantra: "Bromsa-växla-gas","Bromsa-växla-gas","Bromsa-växla-gas"... Fullproppade med teori framåt kvällen började vi bli trötta och hungriga. Vi som stannade kvar och sov över på banan bestämde att vi skulle äta på Kågeröds Pizzeria. Det blev en trevlig kväll med mycket pizza, vilda berättelser och många skratt. Den avslutades dock i tid för i morgon var det upp till bevis på banan... _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
Då var det dags!
Samling klockan åtta, väl påklädda för idag var det sämre väder. Vi började som bilden visar, med en strapats till fots runt Ring Knutstorp. Nåja, inte var det ansträngande att gå femtiometer och sedan titta framåt, bakåt och reflektera över platsen där jag står, och hur jag förhåller mig till racelinjen. Men ändå. Vi blev visade racelinjen, eller en racelinje, för det finns flera beroende på typ av fordon, motorstyrka m.m. ![]() Bild från Racingskolas facebooksida. En bana som Ring Knutstorp är klurig och har en hel del information att ge när man besiktigar den till forts. Störst aha-upplevelse fick jag längst bort i Kvällpostenkurvan. Bankningen/lutningen i fallinjen i kurvan gör att man får svårt att hålla emot lutningen i kurvan när man går. Följer man med linjen i kurvan och inte försöker gå emot bankningen blir det en automatisk "katpult" ut mot curbsen på vänstersidan på den korta rakan innan nerförsbacken ner mot Lito. Fräckt! Efter en timmes vandring var vi tillbaka och det var tid för frukost, sedan var det övningarnas tid. Det började med att vi fick åka med instruktören för gruppen i dennes bil för att visa racelinjen. ![]() Sedan var det dags att ta sin egen bil. Det blev följa John efter instruktören som första övning. Vi delades på kvällen innan in i grupper och tilldelades "startnummer". Jag hade nummer 13 vilket betyder bil nr 3 i grupp 1. Normalt är det 4-5 bilar i varje grupp. Följa John innebär att vi radar upp oss efter instruktören och kör två varv runt banan i racelinjen. Avståndet till framförvarande bil ska vara max en billängd. Positionsbyte sker på startlinjen genom att bil närmast efter instruktören viker av åt höger när instruktörsbilen blinkar höger, varpå bil nr 2 och resterande accelerera fram bakom instruktören. Redan här fick vi elever problem. Det blev uppsträckning direkt! Avstånd Avstånd, Avstånd! INTE 3 sekunder nu! Max en billängd! Vi var ju generellt för försiktiga i regnet enligt vår instruktör Stefan Mumm. Efter uppsträckningen bättrade vi oss och höll ihop gruppen bättre. Nästa körövning var fyrkanten innebärandes att instruktören är ledare och ligger i mitten, max en billängd bakom ligger ett par, vänster och höger om instruktören, med en meter emellan bilarna, bakom första paret ligger par två en max en billängd bakom med en meter emellan. Platsbyte på start- och målrakan när instruktören blinkar höger. Tanken är att cirkulera i platsbytet, inte att bil tre släpper för att ge plats till bil ett som saktar ner, utan samtliga förflyttar sig samtidigt. Jo det låter ju bra men är svårt i verkligheten, för hade vi problem med en billängd så blev det inte lättare nu. När låg man senast en billängd bakom och en meter i sidled? Jag kan säga att vi tog oss igenom platsbytet utan kontakt men tillvägagångssättet var nog inte riktigt det rätta. Stillastående start var nästa moment. Vi fick öva några gånger och instruktörerna var inte nöjda med oss. Visserligen var banan blöt men de tyckte efter två omgångar att vi var för försiktiga. Jag kan hålla med. Det kändes inte särskilt roligt att "bråka" om platser ner för rakan mot första kurvan. Särskilt inte mot en Porsche 996... Men instruktörerna ville ser mer kamp från alla och inte fegande. Full acceleration på två växlar ville man ha. Ok vi rullade ut på start och mål och blev placerade i startposition en sista gång. Denna gång hamnar jag längs muren. Nu ska jag satsa! Drar ner bältet och spänner fast ordentligt. Startproceduren drog igång och när 5sec lamporna tändes drog jag upp motorvarvet. När lamporna släcks åker gasen i botten och kopplingen upp, bakvagnen ålar lite i vätan innan tvåan åker i och jag styr ut vänster om den framför för att trycka på i accelerationen och ta mig förbi några bilar till. Nu var det gladare instruktörer som mötte oss, och i efterhand kan jag förstå att det ger mer av kursen om vi satsar ordentligt, målet är licensierad racingförare, inget annat. Efter en energigivande lunch var det dags för rullande start. Nu gällde det att hålla rätt avstånd till framförvarande och vara med när lamporna släcks och starten går. Det är ju A och O att inte ge för stort utrymme framåt mot konkurrenterna, då har du genast givit bort en fördel. Resterande del av dagen var det individuell körövning på banan och medåkning av instruktör, med uppehåll för fikapaus mitt i. Hur gick det då? Jag matade på varv på varv och kände att jag kom mer och mer in i linjerna. Den linjen vi fick lära oss var bl.a. att man gör en i stor svag kurva av rakan från vänster efter NGK som slutar i vänstern innan hårnålen. Linjen blir ut mot slutet på kurbsen till höger innan man styr in mot vänstern där man bromsar, växlar ner och ger stödgas. Ni som läst längre upp vet att det var i den vänstern jag bromsade på mig och snurrade. Nu skulle det visa sig att jag skulle ställa till det i en annan kurva... Efter ett tag blev jag inkallad och fick Stefan i bilen. Efter några varv där han påpekat att jag helt glömt det vi pratat om igår på teorin: "- En racebil, hur många lägen har den när man kör? Två, tre? -Två! -och de är? -Acceleration och bromsning. -Rätt! En tävlingsbil rullar aldrig. -Vi tar det igen: Bromsa, växla ner, ge stödgas, acceleration. Det är inte bromsa, växla ner, RULLA, ge stödgas, acceleration." Ja ni fattar, att sätt bromspunkten så sent att man inte rullar in i kurvan är mitt problem. Övar ju sällan att komma i 160 km/h och bromsa ner till 50 för att ta en kurva och sedan ge fullgas igen. Men det finns bara en utväg, öva öva och öva. Sedan lyckades jag med konststycket att få sladd i vänstern efter NGK med instruktören i bilen... Vi gjorde en fin 360 på rakan och stannade med nosen ut mot vägen i innerkant på rakan. Besökte dessbättre inget halt gräs... och anledningen? Att jag av någon anledning, jag inte kan förstå, släppte gasen i vänstern efter NGK, fråga mig inte varför. Vi kom iväg igen och fortsatte nöta idealspår och det gick bättre och bättre. En punkt jag var svag på, var att hålla upp spåret efter bäcken för att få med mig fart i skjutsen ut på start- och målrakan. Ville gärna hålla för snål linje och missa effekten av bankningen. Som hjälp har det satts ut koner på strategiska platser ta sikte på för att komma rätt i linje. Ett varv kommer Stefan och jag över bäcken och Stefan känner att jag ligger rätt i linje. Han vrålar till mig att hålla linjen. När vi kommer över kullen ser jag att konen med gummifot har välts och ligger i kanten på linjen. Stefan vrålar till mig HÅLL LINJEN! HÅLL LINJEN! Gummifoten på konen träffar vilket jag tror är höger framhjul. Men tänker inte mer på det, utan känner istället att linjen sitter och kursen ut mot vänsterkanten på rakan kommer automatiskt. HÄFTIGT! Efter ytterligare några varv kör vi in i depån och jag släpper av Stefan och det är dags för fika. Under fikan undrar Håkan Zaar vad jag har hittat på med bilen? -Den är ju trasig höger fram. Inte vet jag, är den trasig? Jag går iväg och inspekterar, nog är den trasig alltid. ![]() Blir att fixa en ny front. Resten av eftermiddagens körövning gick bättre och vi avslutade kursen i teorisalen där alla lyckats genomföra kursen med godkänt betyg och vi fick våra licenser. ![]() Sedan blev det gruppfoto, ![]() Bild från Racingskolans facebooksida. Trött glad och lycklig styrde jag hemåt, med en något stukad kompis. _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
En ny M-front kompletterad med lock för dimljushålen, beställdes från Schmiedmann.
I väntan på lack kom jag att prata med en kompis som hade någon form av frontspoiler till en E36. Han hade fått den när han köpte sin 328 i Cabriolet och den var inte i skick, så den hade bara blivit liggande i garaget. Efter en stund kom en trevlig bild från lackeraren. ![]() Någon vecka senare fick jag möjlighet att se och kontrollera vad det var för frontspoiler som kompisen hade... Det visade sig vara en mycket välanvänd M3GT-splitter i glasfiber, så den var billig, då den knappt hängde ihop. Det var ingen lättviktsdetalj så jag tänkte att jag kunde öva spackling och sedan gjorde det ju inte så mycket om den fick smaka sandfålla... Så jag tackade jag till gåvan som följde med hem. Efter ett par lager med spackel, på utvalda platser, var den betydligt styvare. På med mattsvart sprayfärg, så var den monteringsduglig. Trasig: ![]() Hel: ![]() _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
Kul läsning om upplevelser under en licenskurs!
Men en front skall väl egentligen inte krävas som offergåva till racinggudarna...? ![]() Fint blev det med ny stötfångare och bra jobbat med splitter! ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 3253 besök totalt |