Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vulka/skarva rutlist i gummi
779 besök totalt
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

.
Jag behöver "vulka" ihop en gummirutlist efter att ha kortat den. Jag har för mej att jag har läst någonstans att superlim biter bra på gummi. Och att man med fördel kan använda superlim med aktivator men utelämna aktivatorn för att få en mjuk fog.

Är jag ute å cyklar? Någon som har erfarenhet av dylikt?

Lindesberg
Här sen Feb 2011

Loctite 480 är bra.

södre skåne
Här sen Jan 2016

jag har ett lim som är till detta, tror det är från bostic. ska kolla när jag kommer ut i verkstan

södre skåne
Här sen Jan 2016

sorry det klistret måste vara slut jag har vänt upp o ner på allt (nästan) men hittar inte den.
men är näääästan säker på det var bostik
jag limmade alla änder på dörrlist osv på min hundkoja med det

kallinge
Här sen Jul 2005

på jobbet limmade vi alltid rutgummilisterna med superlim.. lösa sedan krängdes dom över rutorna.. men nu är det evigheter sedan rutor med list används.. alla rutor limmas ju nu...

Stockholm
Här sen Sep 2024

Tja!!

När en äldre bekant, ja för ett par år sedan numera, byggde en Countach kitbil, så satte vi rutan med gummilist!

Det tråkiga var att den stack upp i hörnen litegrann, där den böjdes, eftersom det inte var en modellanpassad, utan universal gummilist från https://www.formgummigruppen.se/produkter/gummilister/ , ja alltså profilen osv var ju rätt, men den låg inte an 100% i skarvarna. Vi använde då Cyberbond lim för extra stöd, till dess att listen format sig efter ett tag. Ett ganska dyrt lim, men galet professionell: https://www.movetech.com/snabblim-50g-flaska-2008-176918/

Faktum är! Att jag även använde detta lim när torkarbladen på en Viper behövde bytas. Ni som vet, ni vet. Viper har ju särskilda torkarblad som är gjorda enbart för Viper, och där är faktiskt gummit limmat mot skenorna. Så istället för att pröjsa tusentals kronor för torkarna så bytte vi bara gummit. Skalade bort det gamla sletna gummit från skenorna, rengjorde med rödsprit, tejpade upp med blå tejp för att få det rakt, och limmade på nytt med snabblim. Bladen vi hämtade gummit ifrån var några standard från Valeo.

Summa summarum, superlim kan funka väldigt bra mot gummi! Gärna "halvt" trögflytande.

779 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande