Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
värmekammare
2 besök senaste veckan (352 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454


Trådstartare
Jag funderar över bästa sättet att värma luft till kupe värme, nån som har bra tankar och ider?
jag har bytt till ett par fina race grenrör utan värmekamare på luftkyld 911 Turbo.
jag behöver inte så mycket värme som original gav utan bara lite defroster
och för att det inte ska bli för kallt påväg till banan tidigt på morgonen.

jag har mätt att avgasröret är rätt varmt även under lugn motorvägs körning,
så tänkte bygga en kammare runt det.
och låta luften från motor fläckten pasera genom den och in i kupen som original.

frågan är hur en kammare bäste skulle se ut för att ge mest värme till luften.
ser två alternativ, att bara bygga en kammare som är 150mm lång och lämnar 12,5mm luft spalt kring röret
och med 50mm rör anslutningar på vardera sida.

alternativ 2 bygga en spiral gång 25x25mm runt avgasröret så luften snurrar flera varv
runt avgasröret innan det fortsätter mot kupen, bet borde göra att luften saktas ner och paserar runt det varma röret mer.
men kanske är negativt med en sån liten passage som 25x25mm

svårt att få en uppfattning om hur luften bäst blir som varmast ett par meter bort.
original värmer kammare är det inte så trångt inuti men då är ju grenrören mycket varmare.

hur påverkas värmen om man går upp eller ner i storlek på rör och slangar längst vägen?

original är det 60mm från fläkten som blir 76mm ut ur värme kammaren och in i bilens kanaler framåt.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Skruva banåkabil
värmekammare
2 besök senaste veckan (352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande