Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (559 totalt) |
Om man har en 4-cyl turbobil och tänkt använda en ljuddämpare.
Om man kan välja att montera den mitt under bilen eller nästan längst bak innan utelåst, vad blir skillnad på ljud? Dämpar något mer än det andra alternativ och blir det skillnad på hur bilen låter på gott och ont? _________________ emil andreasson |
Ett längre slutrör brukar tendera till mer resonans eller raspighet. Enklast är såklart att prova men av vad jag läst och till viss del testat mig fram till blir det så.
dB mässigt tror jag längre bak dämpar mer men om det är stor skillnad eller ej vågar jag inte uttala mig om ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Min erfarenhet är att det blir mer resonans och raspigt ljud med ett långt rör efter dämparen. Som en plåt som skramlar och sitter löst med en dämpare på mitten.
Dvs 1 dämpare, montera längst bak 2 dämpare, en på mitten och en längst bak Tycker också ljudet blir bättre med två dämpare än med en på en sugmotorbil. Men anpassa ljudnivån med storleken på dämparna. Är oftast också bättre att ha den stora dämparen längst bak med en mindre mittdämpare. På en turbobil kan man klara sig med en dämpare längst bak men det blir lättare jobbiga resonanser än med en liten mittdämpare _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (559 totalt) |