Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
805 besök totalt |
Hörni ni som kan saker. Kanske dumförklarar mig men då e det så.
Jag tycker min trackdaybil, m3 e36, e alldeles för hög överlag men ja har mest reagerat på fronten. Fronten e ca 180mm från mark till fronten o jag vill få ner den mer, typ 100mm till. Bilen e sänkt så mycket det går innan stag o annat pekar åt fel håll. Vad gör man åt detta? Ny front eller andra typer av spindlar? Andra coils? Hur gör "alla andra"? 🙈 Det blir ju inte skitsnyggt att bara byta front heller( om det e receptet) då linjen inte stämmer med sidorna sen. Då måste dom åxå ner lika mycket.... _________________ Dennis Berglind ------------------- BMW M3 e36 Racebil Porsche 997 GTS -Såld Volvo 850R Racebil -Såld |
||
Tänkte skicka med en bild men trodde jag jag gjorde mig förstådd. Men förstår din kommentar. Tar en bild imorrn. Den jag har dög inte tycker jag...
_________________ Dennis Berglind ------------------- BMW M3 e36 Racebil Porsche 997 GTS -Såld Volvo 850R Racebil -Såld |
||
Jag har gjort det du beskriver, sänkt bilen och korrigerat geometrin med rollcenterkit samt även byggt ner fronten med extra läpp och splitter. Bilen är också modifierad i skärmar för att kunna köra lågt med breda hjul.
För att matcha splitterns höjd och utseende kan tröskelbreddare monteras under ordinarie trösklar. Finns mycket bilder i projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
Jag har ett styrvinkelkit ligger som satt på när ja köpte bilen. Tror det breddar 80mm per sida om ja minns rätt. Bilen gick som driftingbil när ja köpte den. Bör ja sätta tillbaka det? På vilket sätt gör det att bilen blir lägre? Shit va grön ja känner mig på detta område men kul att lära sig! _________________ Dennis Berglind ------------------- BMW M3 e36 Racebil Porsche 997 GTS -Såld Volvo 850R Racebil -Såld |
||
Här finns rollcenter kit https://mrtengineering.fi/collection
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||
Jag som inte fattar, på vilket sätt gör detta bilen lägre? _________________ Dennis Berglind ------------------- BMW M3 e36 Racebil Porsche 997 GTS -Såld Volvo 850R Racebil -Såld |
||
Rollcenterkit gör inte bilen lägre men det återskapar den ursprungliga geometrin, dvs så att rörelseenveloperna blir desamma som chassiingengörerna en gång utvecklade. Hur chassit rör sig vid in och utfjädring är viktigt för att behålla vissa egenskaper som ökad camber vid infjädring tex, en egenskap som man vill ha när man svänger.
Du kan söka på cambergain tex. När det gäller ändring av själva "rollcenter" är det korrektion av den faktiska punkt som bilen rör sig runt vid krängning. Även denna punkt är beräknad vid design av chassigeometrin för optimal väghållning. Sänker du bilen sänker du för visso tyngdpunkten men rollcentrat blir lägre vilket är negativt. Bumpsteer är en annan egenskap man inte vill ha när man sänker en bil, dvs att ratten vrids vid infjädring på ena sidan, också ett resultat av att man ändrar den ursprungliga geometrin. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
180mm under frontläppen, men vad har du under framvagnsbalken? Under 100 där blir inte kul på allmän väg :/ då är en läpp fram rätta utvägen i så fall.
Är det originalfront på? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Ja det e originalfront men det e en ren racebil så ingen åkning på allmän väg. Måste kolla lägsta punkten totalt. _________________ Dennis Berglind ------------------- BMW M3 e36 Racebil Porsche 997 GTS -Såld Volvo 850R Racebil -Såld |
||
100 under balken är Lågt nästan oavsett bil. Ren banbil kan man säkert krypa neråt 7 men 7cm ser mer ut än vad det är :/
Jag gissar att originalfronten är 5-8cm högre från marken än balken. Satsa på en annan front ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
805 besök totalt |