Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2 besök senaste veckan (436 totalt) |
Sportauto har börja köra gamla bilar, coolt & intressant på flera plan.
Här en... Fiat Ritmo "Sport".. ![]() Inklusive Steilstrecke. |
||
Kul idé, speciellt med bra däck, väldigt synd att dom inte körde hela banan. Tror många äldre bilar hade satt hyffsade tider med en sån duktig chaufför och bra moderna däck.
Men antingen är aerodynamiken sjukt dålig eller italienska hästar väldigt trötta ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Tänkte på det jag med, han toppar ju lite över 200 som mest men jag tror det hänger på utväxling? Sen är den klart klossigare än en 924 förstås..
![]() Videon slutar med en körning på rullar där den verkar ha alla 210hk kvar. |
||
Min 8v har en tjänstevikt på 1410 och Evo2 är 140 kg tyngre, så det är en tung kluns. Förutom att Integralen är relativt lågt utväxlad så får man också betänka att på en asfalterad höghastighetsbana som Nürnburgring är 4-hjulsdriften enbart en nackdel på en så pass (med nutida mått mätt) motorsvag bil.
Sen håller han helt klart igen på 5an vilket man tydligt ser på bl.a. sista långa rakan förbi gatbilarnas utsläpp där hastigheten knappt når 200. Men det är förståeligt med en lånad bil. Fantastiskt kul att få se gamla godingar i nutid. Bra initiativ! _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
Såg den bromsningen nu, 139hk på hjulen, det förklarar nog en del. Såvida inte växellådan är fylld med grus så är det nog rätt osannolikt att dom 210 hästarna finns där ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Ja alltså den räknar ut just 210 på veven efter utrullningen med "DIN70200 korrektur"... Ajja struntsamma riktigt kul klipp när folk inte är rädda för att pressa gamla bilar så som de är byggda för
![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2 besök senaste veckan (436 totalt) |