Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 (G87) 2024 - PB 1.13.8. R4+R5 TimeAttack rapport
<<   1, 2, 3
16 besök senaste veckan (8685 totalt)
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016

Snyggt kört

Hjo
Här sen Dec 2005

Re:

Mumba skrev:

Testat att gena över T1 och se hur mycket du vinner över det?

Och ta mer höjd i ingångarna på dom långsamma kurvorna för att kunna gasa tidigare och få högre fart på nästkommande raksträcka. Typ kurva 4, 7 och mer attack ur sista kurvan.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Du har ju minst 0.5 men troligen nära 1 sekund i barlasten som passageraren utgör. Det där med pulshöjande musik i den tidigare filmen var ett nytt giv som jag aldrig sett eller funderat kring tidigare.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018

Trådstartare
Re:

Mumba skrev:
Kul att se alla framgångarna!
Kommer bli 1:13 tider utan tvekan på Gelleråsen.

Yes provade lite med tyckte curbs:en var lite hal där 🤔

zmicke skrev:
Snyggt kört

Tack 🏎️

Fredin skrev:
Mumba skrev:

Och ta mer höjd i ingångarna på dom långsamma kurvorna för att kunna gasa tidigare och få högre fart på nästkommande raksträcka. Typ kurva 4, 7 och mer attack ur sista kurvan.

Tack för tipsen, jo är lite feg på gasen ur kurvor.

JohnC skrev:
Du har ju minst 0.5 men troligen nära 1 sekund i barlasten som passageraren utgör. Det där med pulshöjande musik i den tidigare filmen var ett nytt giv som jag aldrig sett eller funderat kring tidigare.

Haha, jo typ utan passargerare, lite modigare i kurvorna, och lite tävlingstempo. Borde bli 2 sec. 🤔

ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Du ska inte köra på curbsen utan ovanför dom.
Du måste fortfarande ha vänster hjulpar utanför vita linjen men högra innanför curbsen.

Du tjänar minst 1-2 tiondelar där bara.

Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005

Re:

Mumba skrev:
Du måste fortfarande ha vänster hjulpar utanför vita linjen men högra innanför curbsen.

Gelleråsen är kul på det sättet. Många ställen där man kan gå hårt över curbsen, och som du säger, gå innanför curbsen med inre hjulpar så känns dom knappt. Snabba vänstern innan sista höger kurvorna är sådan. Man kan gå långt innan för och knappt känna curbsen trots att man får ordentligt hjullyft av den. Riktigt kul.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Mumba skrev:

Nja, Sverige/SBF har helt andra track limits regler kontra resten av världen, så det där är fel för vårt land (om jag tolkar din text rätt).

Åker man utanför SBF så blir det ju en annan sak regelmässigt antar jag. Men helt plötsligt behöver man redovisa varvtider beroende på vilka regler man följer

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

Fredin skrev:
Gelleråsen är kul på det sättet. Många ställen där man kan gå hårt över curbsen, och som du säger, gå innanför curbsen med inre hjulpar så känns dom knappt. Snabba vänstern innan sista höger kurvorna är sådan. Man kan gå långt innan för och knappt känna curbsen trots att man får ordentligt hjullyft av den. Riktigt kul.

I snabba vänstern har dom byggt en jättehög curb utanför gamla curben, den vill man inte träffa.

Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

Lindahl195 skrev:
Mumba skrev:

Nja, Sverige/SBF har helt andra track limits regler kontra resten av världen, så det där är fel för vårt land (om jag tolkar din text rätt).

Åker man utanför SBF så blir det ju en annan sak regelmässigt antar jag. Men helt plötsligt behöver man redovisa varvtider beroende på vilka regler man följer

Fast vi kör likt resten av världen fast vi är med i SBF

OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Re:

Mumba skrev:
Lindahl195 skrev:
Mumba skrev:

Fast ni kör inte racing

Hjo
Här sen Dec 2005

Re:

Westersund skrev:
Fredin skrev:

I snabba vänstern har dom byggt en jättehög curb utanför gamla curben, den vill man inte träffa.

Jo det går bra. Upplevde inte mer obalans i bilen när man träffa den. Bilen blev mer störd av att träffa "gamla" curbsen med dess trapp liknade stenar.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

OscWan skrev:
Mumba skrev:
Lindahl195 skrev:
Mumba skrev:

Fast ni kör inte racing

Nej det hoppas jag verkligen inte

Men antar det är samma i kval?

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

Fredin skrev:
Westersund skrev:
Fredin skrev:

Jo det går bra. Upplevde inte mer obalans i bilen när man träffa den. Bilen blev mer störd av att träffa "gamla" curbsen med dess trapp liknade stenar.

Vi kan säga såhär:
Börja inte med max attack över curbsen utan ta en trackwalk innan och kolla.
Hade aldrig i livet funderat köra över dom med min bil.

Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018

Trådstartare
Då var första TimeAttack säsongen avklarad med G87:an. Att ställa om körningen från en GR Yaris till en M2 tog lite tid. Men det börjar släppa nu. Körde en träningsdag + 2 ronder TimeAttack i helgen på Gelleråsen Arena.

På fredag var det träning med perfekt väder, dvs regn. Kan konstatera att A052 däcken funkar fint i regn. Försökte mest hitta tempo och hitta modet att gå på gas tidigare ut ur kurvor. Mycket bra träning och jag vågade mer och mer. Bilen fungerade perfekt och inga konstigheter att rapportera. Blev dock inga supertider i regnet men jag hade mina moment att öva på.

Lördag. Bra väder och sätter direkt PB i Q1 med 1.13:823. Härligt. Detta blir dock min enda .13 tid for hela helgen, lite frustrerande. Känns som det finns mer tid hitta, kollar jag på PB-varvet så gör jag en del misstag. Men det set bättre ut än sist helt klart.

PB varvet:

Söndag. Taggad för att komma ned på .13 tider igen. Sätter 1.14:786 i Q2. Fasen tänker jag. Måste sätta en till .13 i Q3. Åker och tankar, sedan tillbaka i garaget när jag kollar igenom däck och bromsar lite snabbt märker jag lite för många sprickor i min broms-skiva vänster fram. En av sprickorna går hela vägen ut och sedan igenom halva skivan. Jag tar inga risker med bromsar, det blir ingen mer körning helt enkelt och jag står över Q3.

I stort var helgen verkligen super lyckad. Fick massa nya erfarenheter, träffade mycket trevligt folk, tog PB samt satte i varje fall en .13 tid. Vilket var målet. Nu är det bara slicka såren, bygga någon bra bromskyl lösning, jag har lite idéer som jag tror ska fungera bra. Något uppgradering blir det säkert med innan nästa säsong TimeAttack. Hoppas också någon annan G87:a kanske hittar in till ProStreet. Svårt att slåss mot alla GT3:or ensam Skulle vara kul ha någon jaga med liknande bil.

2025 kommer bli riktigt spännande kommer träna ordentligt i min sim-rig under hösten och våren, det kommer ge resultat.

Fick också en liten intervju av Ella på TimeAttackNU:
[youtube] https://www.youtube.com/live/ZqZdALi8me8?si=JlfaAw5hwHRfWp-2 [/youtube]

https://www.youtube.com/live/ZqZdALi8me8?si=hXMfboZd9Wl-P39I&t=168 . . . .

Två fina bilder på bilen. Cred till mikael_sundstrom https://www.instagram.com/mikael_sundstrom/?hl=en

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Härligt med nytt PB, bra kört! Tråkigt att det jag varnade om angående EBC-skivorna inträffade. Jag har scannat av en framvagn till G87 M2 så jag kommer klura ut något under hösten/vintern om det är av intresse. Men du gillar ju att ta fram egna lösningar. thumbs up

Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018

Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Härligt med nytt PB, bra kört! Tråkigt att det jag varnade om angående EBC-skivorna inträffade. Jag har scannat av en framvagn till G87 M2 så jag kommer klura ut något under hösten/vintern om det är av intresse. Men du gillar ju att ta fram egna lösningar. thumbs up

Tack 🙏 Alltså bilen är brutalt kul köra 😁

Alltså fasen typ 4 pers jag sagt till mig att EBC inte funkar. 🤪 Skulle i o f vara kul prova en annan skiva och se hur den håller nästa säsong. Kommer garanterat köra hårdare nästa säsong. Håller alternativet hela nästa säsong så är den bättre än EBC 🤔

Hör gärna av dig om du får till en bra kyllösning som är "skottsäker". Kommer prova själv med men är intresserad av den bästa lösningen behöver inte vara min.

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

Micke_B_1981 skrev:
Tack 🙏 Alltså bilen är brutalt kul köra 😁

Alltså fasen typ 4 pers jag sagt till mig att EBC inte funkar. 🤪 Skulle i o f vara kul prova en annan skiva och se hur den håller nästa säsong. Kommer garanterat köra hårdare nästa säsong. Håller alternativet hela nästa säsong så är den bättre än EBC 🤔

Hör gärna av dig om du får till en bra kyllösning som är "skottsäker". Kommer prova själv med men är intresserad av den bästa lösningen behöver inte vara min.

Motor fram och drivning bak är grejen! Det är bättre att gråta 1 gång och köpa Girodisc direkt, det är iallafall bra kvalitet.

Återkommer när jag har klurat ut något vettigt till G87 M2.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Micke_B_1981 skrev:
Att ställa om körningen från en GR Yaris till en M2 tog lite tid. Men det börjar släppa nu.

Även om jag gick åt andra hållet, från (äldre) M2 till Yaris så förstår jag precis vad du menar. Bakhjulsdrift o en hel del effekt så sitter man o undrar om/när rumpan plötsligt ska bryta ur spår när man går på gas ur kurvorna. Medans Yarisen är trygg på ett helt annat sätt mest överallt. Kul båda två 🥰

BMW M2 (G87) 2024 - PB 1.13.8. R4+R5 TimeAttack rapport
<<   1, 2, 3
16 besök senaste veckan (8685 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande