Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 Gott Gry ...Gullabo approved
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
84 besök senaste veckan (16692 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag har kört sönder 3 av de 3d-printade pryttlarna så här långt, så helt perfekt går det inte, men det verkar gå bättre när jag inte skrapar fast dem i innerskärgård...

Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Tord skrev:
Jag har kört sönder 3 av de 3d-printade pryttlarna så här långt, så helt perfekt går det inte, men det verkar gå bättre när jag inte skrapar fast dem i innerskärgård...

Jag ska ge dem ett försök. Sen kör ju jag mest i större enkelriktade farleder ...skojar bara, har du fortfarande T9

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

gtBen skrev:
Tord skrev:

Jag ska ge dem ett försök. Sen kör ju jag mest i större enkelriktade farleder ...skojar bara, har du fortfarande T9

Blev visst lite autocorrect, jag har slutat strajpa fast i innerskärmen. Jag såg att vid mkt styrutslag så var det bättre om den kunde följa med

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

En gissning är att scoopen går sönder för att ni kör med för kort slang för att slangen inte ska ta i damasken på drivknuten, sen när ni kör med fullt rattutslag (konbana bl. a.) och vid kompression så rycks scoopet av av slangen. Inte helt genomtänkt design det där, men hoppas det lirar för er. thumbs up

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Westersund skrev:
En gissning är att scoopen går sönder för att ni kör med för kort slang för att slangen inte ska ta i damasken på drivknuten, sen när ni kör med fullt rattutslag (konbana bl. a.) och vid kompression så rycks scoopet av av slangen. Inte helt genomtänkt design det där, men hoppas det lirar för er. thumbs up

Jag tycker jag var noga när jag satte dit slangen med att kolla att den inte blev spänd utan att det fanns lite slack kvar, jag satte också dit buntband mellan banjobulten och slangen som håller avståndet konstant.
Idag fick jag också ett pro-tips från Mr Hurensohn himself att förspänna (fjädertråden inne i) slangen lite genom att vrida slangen (och ev vända den) åt det hållet som gör att den vill sträva ut från damasken på drivknuten när man svänger. Det låter ju ändå lite genomtänkt thumbs up
Så där blir det att fixa/kolla lite extra nästa gång r-däcken åker på.

Bokade in års-koll/service idag, så den är ok inför nästa ringen-resa i augusti eller senast i början september

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Lite prepp inför nästa ringen-besök

Jag skaffade mojängen track-ace från Apex och kollade upp toe fram och bak.
Fram sa den att totala toe-in var 0gr 30min, när den borde vara 0gr +-3min.
Bak sa den att det var 0gr 10-15min toe-in, när det borde varit 0gr 10min toe-out.
Så det blev ett snabb-besök till den lokala gummiverkstaden.

Toe-in 21min på vänster bak och toe-out 7min höger bak, blir då total toe-in på 14 min.
Så snabbkollen med track-ace stämde rätt bra, men vid en enstaka mätning ger den ju ingen hint om vilket hjul justeringen ska ske på.
När bilen stod upplyft kändes att camber-justeringen vä-bak inte längre var riktigt åtdragen.

Efter några justeringar blev det så här, inriktningen var att få till toe-out:en ganska exakt och camber rätt så hyfsat. Detta är ganska lika de värden som Wiborgs justerade det till i juni-2022, men nån minut mer toe-out på varje hjul.

Fram var toe-in 5min på vänster och 24min på höger, även här stämde Track-ace rätt bra som indikerade 30mi total toe-in. Toe-in ställdes så nära det gick att komma 0 minuter.
Camberinställningen är "låst" med MCA's låsbultar så den rördes aldrig. Den var fortfarande ~4gr 30min och rördes inte.

Väl hemma gjorde jag en ny koll med Track-ace-mojängen, och det stämmer bra gentemot gummiverkstadens utrustning. Så nu tänker jag hålla koll på toe-värdena inför och efter körningar.

Bromskylningen har suttit på plats och skötte sig bra vid en Superstagekörning, efter det har bilen servats och också fått ATE 200 istället för Toyota original bromsvätska.

Wiborg-batteriet är på plats. Jag har än så länge bara kört lokala smårundor så vet inte än om det botar el-styrservo-bortfallet vid hårdkörning. Jag försöker få in att alltid trycka bort start-stop-funktionen för det är inte detta batteriet gjort för. Vikt 2,65kg istället för originalet på typ 19kg eller ~12,5kg för mitt tidigare 52Ah-batteri.

------------------

När bilen servades på Asklings i Linköping fick jag provköra den nya GR- Yarisen med 8-växlad automat. Kul och fin bil, och lite snabbare med 280hk ...men den gav inget ha-begär alls, tur det när prislappen var hela 650.900:- .

det blev en riktig långrunda

Jag var inte påläst om alla olika inställningar vad gäller beep-beep-funktioner och olika utseende på instrumentklustret, flipperspelsbilar är inget som roar eller impar på mig. Tacka vet jag min egen bil, den är inte gungig i alla riktningar som en standardbil kändes som nu. Och faktiskt kändes det som den lägre sittställningen med standardstolar kändes för låg!
Däremot skulle jag gärna vilja ha varningen med orange-färgade symboler i sidobackspeglarna som varnar när något finns i döda vinkeln, det var väldigt effektivt.

Bakänden är lite coolare nu med öppning nere vid ljuddämparen och 3:e bromsljuset flyttat mm

Andra grejor som vatten-spray på intercoolern kändes väldigt yxigt, man tryckte på det med en knapp som sitter nere vid rattvärmeknappen och sedan håller det på till man trycker av det. Det lät som en vanlig gammal spolarpump.

Wow, en rödfärgad plastbit i motorrummet

------------------

Denna resan är ytterligare några veckor tidigare än tidigare år och vädret ska bli fint, däcken är fortfarande riktigt fräscha, skalstolarna sitter äntligen i, projekt bromskylning är genomfört, annat strömstarkare batteri och bilen är lite lättare ...och man känner sig som ett barn i väntan på Julafton med bara ett dygn kvar till att åka iväg

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Lycka till på Ringen! Casper hälsar och tackar så väldigt mycket för erbjudandet men han får inte ihop det riktigt tidsmässigt. Han (jag...) ska bla flytta i veckan.

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Alvin
Göteborg
Här sen Jul 2005

gtBen skrev:

Andra grejor som vatten-spray på intercoolern kändes väldigt yxigt, man tryckte på det med en knapp som sitter nere vid rattvärmeknappen och sedan håller det på till man trycker av det. Det lät som en vanlig gammal spolarpump.

Precis som dom gamla evos:arna bla. På min gamla 1:a så var munstycket så ärjat att den bara pissade rätt ner i backen

Den här appen du nämner, den låter tämligen intressant, finns den till android?

Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Alvin skrev:

Menar du RaceChrono Pro så finns den till Android ser det ut som, kostade 70:- för några år sedan och är väl värt det thumbs up

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
elCrillo skrev:
Lycka till på Ringen! Casper hälsar och tackar så väldigt mycket för erbjudandet men han får inte ihop det riktigt tidsmässigt. Han (jag...) ska bla flytta i veckan.

Tackar, det får bli en anna<n gång.
Jag träffade Mr HRNSHN (som väl meckat med Volvon) när jag stod i den lååååånga kön för att köra in på banan, verkade vara en glad prick thumbs up

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Alvin
Göteborg
Här sen Jul 2005

gtBen skrev:
Alvin skrev:

Menar du RaceChrono Pro så finns den till Android ser det ut som, kostade 70:- för några år sedan och är väl värt det thumbs up

Nä jag tänkte på track-ace appen.

Racechrono pro har jag, den är värd varenda kr.

Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Alvin skrev:
gtBen skrev:
Alvin skrev:

Nä jag tänkte på track-ace appen.

Racechrono pro har jag, den är värd varenda kr.

Det är ett rör med en spegel/libell och 2 plastben och en laserpunkt med gradering toe-in/toe-out. Jag tycker den funkar bra, helst inomhus där det inte är så ljust då det är lättare att se vart laserpunkten tagit vägen. Apex har en bra film på det:

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
gtBen skrev:
Denna resan är ytterligare några veckor tidigare än tidigare år och vädret ska bli fint, däcken är fortfarande riktigt fräscha, skalstolarna sitter äntligen i, projekt bromskylning är genomfört, annat strömstarkare batteri och bilen är lite lättare ...och man känner sig som ett barn i väntan på Julafton med bara ett dygn kvar till att åka iväg

Lite ringen-rapport
Jag ville köra några varv redan på söndagen så klockan ställdes på 00.30 och jag var där vid 16-tiden. Det hade varit flera rödflaggningar och när det öppnade var det kö ända från tunneln, men jag fick några varv så hjärnan kunde börja snurra.
Måndag-tisdag-onsdag kvällar (17-19.30) var det fortsatt väldigt mycket folk och det var bilar stående redan på första-varvet, och sedan rödflaggat/rödflaggningar för att rensa upp. På tisdagen öppnade det inte ens igen efter rödflaggningen kl.17.30 , och innan den stängningen var det otäckt låg nivå på banan. Bilar som körde jättesakta i Flugplatz (så man tror det är gulflagg), bilar som blinkade höger men gick vänster i Schwedenkreuz, en Corvette stående med föraren irrandes runt i farligaste svängen i Kesselchen utan gulflagg, och att det hux-flux var en klunga med 10 saktagående bilar innan Brunnchen ...då känndes det bra när man kom in på parkeringen utan nån incident.
Totalt blev det "bara" 17 varv, varav hälften under/runt 9 minuter. Mina härligaste varv var öppningsvarven men då vill/vågar jag inte stå på innan tryck och värme och läget är under kontroll, blev i alla fall ledigt 8,36 på ett sånt även om både jag och bilen nu känns kapabla för 8,15 . Så det är ju som gjort för ett besök till våren

Nästa höstresa blir nån vecka in i september, då augusti är slutspurten för många länders/regioners semesterperiod. Det är ok att köra med dem som kör mycket men inte när de flesta på banan verkar köra sina premiär-åk, nu var det mycket struligare på banan än vid tidigare besök.

Bilen gick som en dröm, och det var kul att känna hur den är med en färsk hjulinställning. Man får vara uppmärksam med att hålla i den rakt fram på buckligt underlag, och vid sväng byter den riktning nu som aldrig förr och viktförflyttning/sättning går som en dans.
Bromskylningen gjorde sitt till, visst mattas bromsarna men man behöver aldrig bromsa mer än man tänkt sig och ingen fejdning.
Ingen utebliven elstyr-servo-verkan heller trots hårdkörning och sena inbromsningar, sen om det beror på Lithiumbatteriet eller intensivare bromsverkan ...har jag ingen aning om. Batteriet funkade i alla fall kanon, och via appen syntes att det inte kroknade trots många många korta körningar med många start/stopp. Jag behövde inte extra-ladda det och inte ta till försiktighetsåtgärd som att starta bilen med starthjälp.
Skönt att köra med djupa skalstolar också, i början gjorde det att greppet kändes helt enormt när man inte behövde hålla i sig som innan. Kanske att jag höjer förarstolen lite när den ska ur i samband med besiktning, i alla fall så man ser var huven slutar.
Jag kommer faktiskt inte på något som behöver uppdateras/göras mer med bilen nu ...

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Det var inte många fotografer ute längs banan denna gång, men här är några "lånade" bilder från racetracker

det sista som överger en är hoppet

glassbilen laddad inför hemfärd, hade verkligen behövt glass då det var över 30gr C genom nästan hela Tyskland (max 32gr C)

uppvärmningsvarvet på onsdag kväll ...ja, jag vet att det var min chans på ett riktigt hotlap

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Jag besiktigade och det gick bra förutom ...

att på vänster fram var väven framme och även "fräsmärken" precis där slitbanan och skuldran möts, den snälla besiktningsmannen satte en anmärkning om "mönsterdjup för litet".

och det kommer ju så klart från bromskylningen

jag hörde i början att det skrubbade i lite lätt vid fullt rattutslag men bara med 18" standard-hjulen, inget skrubb med r-däcken på 17".

Standardhjulen som blev förstört är 7,7mm smalare på insidan och 1,4mm större dia, r-däcks-hjulen syns det ingenting alls på.

Jag trodde inte att en 3D-printad plastbit kunde karva sönder ett däck, snarare att det skulle bli flis av plastbiten på direkten. Förmodligen tur att jag på rekommendation hade tagit bort buntbandet som höll plastbiten fast emot innerskärmen.

Annars är det bra när man kan ha en dialog med besiktningen innan man dyker upp, så jag behövde "bara" ta ur sportstolarna och störtbågen men inte sätta tillbaka baksätet och bältena bak.

När stolarna skulle tillbaka efter besiktningen satte jag dit långmuttrar och höjde sitthöjden (32mm) då jag tyckte att det var lite för lågt, så det var svårt att veta tex var gathörn mm var.
Flyttade även fram bältesröret 30mm på bågen, och tiltade fram hela bågen ~30mm till - så nu är det ok marginal över efter att bältesremmarna sitter rätt på bältesröret och bra justermån att spänna på när man sätter på sig bältet.

Och bilen är mer än 3 år gammal numera så års-skatten har minskat från 12.032:- till mer överkomliga 2.010:- , men helförsäkring tillkommer istället för vagnskadegarantin.
Nu återstår bara en tvätt/tork och sedan in med den i vintergaraget, efter en rekordkort säsong på 3 månader och 200 mil.

På önskelistan till jul står 2st Michelin PS4S eller kanske en begagnad omgång fälgar att ha vardagsdäck på. Det får blir en ny omgång Carbotech XP8 fram också, kanske på black friday.

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Bromskylningen ställde ju till det genom att nöta ner kanten standardhjulen och det är ju jobbigt att sätta dit och ta bort bromskylningen i samband med varje hjulbyte
Så nu testar jag en annan lösning som är "skopor" från Audi RS3, nån säger att de är liknande som GT3 RS som också ska gå att få till.

man behöver kapa bort lite plast vid de inringade ställena, som vanligt har jag haft plasten i blöt så det blir lite segare

och ta bort lite på bromsskölden för att få in så mycket luft som möjligt

sen lite borra och en skruv/mutter med brickor och distans och några buntband så sitter det

hoppas det funkar, det går att få lite mer vinkel på det om man vill, men då blir det mer utsatt ...får testa

Jag fick tag i en omgång Hankook TD221 (225/35x18) att ha på originalfälgarna, världens bästa R-däck? thumbs up
Verklig höjd är med Hankook 2cm lägre än med A052 255/40x17 eller 1cm lägre än originalhjulen PS4S 225/40x18. Jag vet inte om jag vågar köra dem med spacers eller inte

Och nu till dagens I-landsproblem, ska man köra Hankook eller Yokohama på den inplanerade Nurburgring-resan

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

gtBen skrev:
man behöver kapa bort lite plast vid de inringade ställena, som vanligt har jag haft plasten i blöt så det blir lite segare

Nu har jag missat en grundläggande kunskap tror jag.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

gtBen skrev:
Och nu till dagens I-landsproblem, ska man köra Hankook eller Yokohama på den inplanerade Nurburgring-resan

För att slippa lägga massa tankeverksamhet och huvudbry på den frågan så ser ju jag den solklara lösningen att helt enkelt åka på Nankang CR-S istället.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Marcus Gustafsson skrev:
gtBen skrev:

En del plaster som tex nylon/PA6 tappar styvhet när den tar upp fukt, antar att det är poängen här:)

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Cédric skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
gtBen skrev:

En del plaster som tex nylon/PA6 tappar styvhet när den tar upp fukt, antar att det är poängen här:)

Det är nog inte så vetenskapligt, "bara" en småländsk plasttillverkare som sa att vi skulle lägga plastbitar i blöt så de inte visar sprödhet vid montering. Jag har sett något skrivet om det och återkommer när jag hittat det, men så är det nog Cedric.

OscWan skrev:
gtBen skrev:

För att slippa lägga massa tankeverksamhet och huvudbry på den frågan så ser ju jag den solklara lösningen att helt enkelt åka på Nankang CR-S istället.

Jag förstår hur du tänker thumbs up CR-S skulle nog passa bra på denna bilen som väger +1300kg, men nu har jag ju inga sådana. På min lätta 924 var det ingen uppsida med CR-S, där kändes AR-1 bättre tyckte jag.

Oan
Jag bytte till nya Carbotech XP8 fram också då det bara var 3mm kvar. Vilket innebär att jag måste ut och bålköra/bromsa några stinter, förra gången körde jag så jag skämdes och ändå blev de inte färdigt inbäddade förrän efter de första åken i superstage-banan.

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
gtBen skrev:
https://rejsa.nu/im/user/16779/2025-05-27-21-42-03_img_6727.jpg

Bromskylningen verkar funka, men det är något som tar i när man backar med fulla rattutslag så det är något mer som behöver kapas bort

gtBen skrev:
Cédric skrev:

Det är nog inte så vetenskapligt, "bara" en småländsk plasttillverkare som sa att vi skulle lägga plastbitar i blöt så de inte visar sprödhet vid montering. Jag har sett något skrivet om det och återkommer när jag hittat det, men så är det nog Cedric. .

Jag letade lite om det fanns något skrivet på nätet om att ta bort sprödheten på plast, men det enda jag hittade var om att man ska vattenbehandla/blötlägga sin trimmertråd för att den ska hålla bättre. Det har jag också testat och det funkar, blötlägg hela rullen - inte bara det man ska linda upp.

gtBen skrev:
OscWan skrev:
gtBen skrev:

Jag förstår hur du tänker thumbs up CR-S skulle nog passa bra på denna bilen som väger +1300kg, men nu har jag ju inga sådana. På min lätta 924 var det ingen uppsida med CR-S, där kändes AR-1 bättre tyckte jag.

Det blev Yokohama igen, nu är de på ringen för tredje året och de greppar fortfarande bra. Dock inte så mycket som jag trodde så jag provkörde dem på gräset vid Metzgefeld 1, lämpligt nog så funkade inte GoPron och jag var för jäktad för att försöka få till nån annan filmning ...men vi får se om nån av gam-filmarna fick med det från sina positioner vid Adenauer Forst

gtBen skrev:
Oan
Jag bytte till nya Carbotech XP8 fram också då det bara var 3mm kvar. Vilket innebär att jag måste ut och bålköra/bromsa några stinter, förra gången körde jag så jag skämdes och ändå blev de inte färdigt inbäddade förrän efter de första åken i superstage-banan.

Jag hann inte köra in dem så mycket innan det var dags att köra i eftermiddags, efter första varvet var det enorma vibrationer vid bromsning men efter ytterligare ett par varv så tar de som man vill förvänta sig.

Och det var kul att ha med sig ett par nybörjar-rejsianer i passagerarsätet, de hade spenderat dagen vid Brunnchen/ Pflanzgarten och i simulatorn i Ring-boulevard mm och avslutade nu ringen-upplevelsen med ett par varv var i bilen med mig.

Generellt så var det väldigt mycket trafik så det fick räcka med några varv då jag dessutom precis hade kört dit i ett sträck från kl.23 igår kväll.
I veckan har jag tänkt testa att filma med Iphonen och via RaceBox's nya funktion där man kan lägga på deras "overlay", hur svårt kan det vara

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 Gott Gry ...Gullabo approved
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
84 besök senaste veckan (16692 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande