Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS1600i Mk3
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (12681 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Inte hänt mycket på länge, skall flytta i veckan, så nu får bilen eget garage. Så hoppas komma igång igen under maj

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3448



Tänk va du kommer få saker gjort när garaget är 20m från sängen

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4510



Jovani skrev:
Tänk va du kommer få saker gjort när garaget är 20m från sängen


"jag ska bara..." kl 21:30 på kvällen blir så mycket lättare

Snyggt bygge

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Inte hänt så mycket då vi flyttade tidigare i år. Men äntligen fått lite tid över på kvällarna

Börjat med att smälla upp nya bakvagnen. Biltema dämparna som satt där var totalt slut




_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Nån timme till så är snart ena sidan klar.

Före (dock högersidan, men vänster var lika illa)



_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961



Kul projekt! som jag helt missat dessutom

Farsan pratar ofta varmt om hans Ford äventyr, han hade först en Granada 2.6 fastback 4dr med coupe kaross) typ en -76a. Därefter en fångna Fiesta mk1 1.1S, 79a eller 78.. faster hade ett tag en escort mk3 1.6 också. Ska tydligen ha varit rejält pigg med tanke på vad papprena säger

Blir kul att följa detta! Jag var själv egentligen ute efter en Escort mk1 för många år sen, då dök ingen upp och det blev Opel Kadetter istället..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1493



Med en köpes annons uppe så undrar jag ju vad som hänt här.....

Eller så är det bara att jag har sjuk abstinens för en öl på beffan

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3448



Tror farbror kommer till slutet på detta projekt snart å behöver ett nytt att sätta tänderna i👍

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Varit dåligt med uppdateringar, tog lite stopp i vintras, sen fick vi barn igen. Gjorde ett ryck för några veckor sedan. Men varit dålig att uppdatera.

Hela framvagnen är nerplockad. Lämnat det sista på blästring så skall försöka smälla upp hela framvagnen innan midsommar.

Fick byta rubbet, ink. styrväxel. Skall försöka uppdatera lite inom kort.

Blev sugen på något nytt projekt, med lite mer racefokus. Måste bara hitta en bra kaross att utgå från. Eftersom det är en Ford kan det nog ta några år....

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6664



RS 1800 skrev:

Blev sugen på något nytt projekt, med lite mer racefokus. Måste bara hitta en bra kaross att utgå från. Eftersom det är en Ford kan det nog ta några år....


Bara ringa när du hittat en så hänger vi på kärran efter bilen igen och åker - jag är alltid redo!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Toppen! Blir nog om 5 år eller så! Btw min granne hade kört konbana med dig. Får ta med honom på nästa Torsdagsträff

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Inga uppdateringar på länge men går framåt. Skaffade ett zink och gulpassiverings kit från GDS, samma som flera andra här har använt. Efter några rookie-misstag så har jag fått kläm på det, så nu är det rena produktionen i garaget på kvällarna. Har flera påsar med skruvar, fästen mm som blästrades till bilen som nu blir som nya.

Skaffade lådor med täta lock från Clas O och borrade hål och satt dit avtappningskranar. Då kan dom stå ett tag med lock. Ska man inte använda vätskorna på ett tag kan man enkelt tappa av merparten av vätskan tillbaka i dunkarna. Så slipper man hålla på med trattar och söla. Skall försöka få lite mer uppdateringar nu när man fått upp ångan lite med bilen





_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar. Börjar bli klar. Stötte på lite patrull med ett sönderrostat nedre del av grenröret. Av en slump så hittade jag ett komplett NOS Simons sportsystem hos Lexmaul i Tyskland. Perfekt då det innehöll den nedre delen av grenröret med. Samt är grövre än original. Hittade även övre delen till RS1600i. Då detta kommer från en homologeringsmodell har det större kanaler. Passar perfekt mot dom grövre rören mot Simons systemet.
Skiljer ca 7mm i rören mot Xr3i

Jämförelse mellan Xr3i och RS1600i






_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Var ju länge sedan man uppdaterade. Tiden räckte inte riktigt till, fick igång den men toppackningen verkar ha gått så fick riva toppen.

Men blivit lite sugen på att köra lite lite bana igen, så införskaffat en CVH Efi motor som får bli basen på en ny turbomotor tillsammans med mitt gamla VEMS. Den är ju redan byggd för EFI så enkelt att koppla på VEMS:et. Turbo och grenrör är med införskaffat, så saknas bara kolvar, ev. stakar samt större IC.

Kortsiktigt så får jag se till att slänga på ny packning och provköra lite. Så får motorn byggas vid sidan om under vintern



[/img]

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1493



kul att se att det rör lite på sig

/ C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Hänt en del, men största var väl ändå att bilen gick igenom besiktningen med blank papper idag. Lagt turbo-bygget på hyllan. Och funderar lite hur jag vill fortsätta. Finns lite småfix kvar. Firade iaf att hämta en äkta RS1600i topp på posten idag. Legat i veckor i väntan på att bli släppt från tullen.

Kanske blir det att bygga ny sugmotor med EFI och ev. spjäll fram igenom, och fixa lite bättre bromsar och väghållning för lite bankörning. Eller om man på sikt vill ta steget ut och bygga om helt till någon Grupp A variant, finns lite idéer och delar.

Fyndade även en äkta RS1600i vinge samt frontspoiler, behöver lite kärlek. Men chansade på en plastsvets från Amazon så hoppas kunde laga den. Sitter ju Turbo breddare på. Men föredrar nog ändå det lite enklare RS1600i stjuket.










_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6664



Grattis!

Kommer du till sista frukostklubben då kanske?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Det var tanken! Tänkte jag skulle varit med igår med, men fick panikmeka lite inför dagen...

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3448



Så jädra gött att den är i land!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Var upp hos Stefan Månsson och lämnade tre topplock. Lite olika skick på dom, så det som förefaller sig mest lämpligt för bearbetning skall få sig en portning.

Skaffade en Newman 288° kam med mekaniska lyftare för något års sedan som legat på hyllan. Så den får med åka ner

Tillammans med RS1600i insug, grenrör och det större simonsystemet så hoppas jag att man hamna runt 130 hästar i motor. Det är 25 upp från Xr3i och 15 upp från en RS1600i.

Grupp A bilarna lämnade max 160. Så det är inga jättesiffror vi talar om. Men liten bil, låg vikt så är det tillräckligt för att det skall vara kul på bana.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Lite bättre bromsar blev det med. Fick tag på nyrenoverade Escort Cosworth ok med hållare för en billig peng. Med 283mm Sierra 2wd Sierra Cosworth skivor så är det bolt-on. Borde bli en klar förbättring mot original 240mm skivor. Fortfarande glidok dock.

Visade sig dock svårt att hitta belägg, så lutar åt DS2500 då det är det som verkar finnas att tillgå.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS1600i Mk3
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (12681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande