Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
8 besök senaste veckan (19694 totalt)
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022

Tror det menades vertikalt, längs färdriktningen.
Som fenan på en LeMans räser.

Malmö
Här sen Okt 2012

Nu tänker jag högt: gör det något om IC:n blir högsta punkten? Det var högsta punkten även på Ford RS200:an...

Kanske skulle man kunna göra en inbyggnad av IC:n som är en Fååååård look-a-like?

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
RobtheFiend skrev:
Tror det menades vertikalt, längs färdriktningen.
Som fenan på en LeMans räser.

Det känns kontraproduktivt att vrida på den vad gäller luftflöde.

stilldouble skrev:
Nu tänker jag högt: gör det något om IC:n blir högsta punkten? Det var högsta punkten även på Ford RS200:an...

Kanske skulle man kunna göra en inbyggnad av IC:n som är en Fååååård look-a-like?

Jag föredrar en lägre bil, även om det bara är en decimeter skillnad, men frågan är vad vinningen skulle vara med att resa på den? Längre slangar blir mer förluster och varmare luft, möjligtvis får man bättre flöde genom kylaren för att jämna ut detta.

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Jag tänkte så här: rotera upp kylaren, med befintliga slanganslutningar.
Alternativet är ett scoop ovanför den liggande kylaren. Borde bli lika högt om flödet skall vara samma som en stående kylare.

Jag tror inte en sekund på liggande kylare, utan scoop. Då ha du NOLL flöde genom kylaren.

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
stilldouble skrev:
Jag tänkte så här: rotera upp kylaren, med befintliga slanganslutningar.
Alternativet är ett scoop ovanför den liggande kylaren. Borde bli lika högt om flödet skall vara samma som en stående kylare.

Jag tror inte en sekund på liggande kylare, utan scoop. Då ha du NOLL flöde genom kylaren.

https://rejsa.nu/im/user/23366/2024-09-11-13-16-19_ic.jpg

Uppskattar engagemanget!

Du har helt rätt i att det inte alls fungerar utan scoop, det är det redan planerat för. Jag ska skissa lite på det i närtid, så får ni döma här sedan. Blir det inget vidare så är nästa alternativ att resa den som du föreslår, med scoop då med.

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Om höjden är ett issue, går det att knyckla in ett scoop UNDER kylaren? Läs: 3d-printad, då undersidan på scoopet skulle slicka motorns ovansida.

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
stilldouble skrev:
Om höjden är ett issue, går det att knyckla in ett scoop UNDER kylaren? Läs: 3d-printad, då undersidan på scoopet skulle slicka motorns ovansida.

Tanken är ett scoop på vardera sida om kylaren. Främre/övre scoopet går från vindrutans ovansida, genom korset i "taket" och ned över kylaren. För att säkerställa undertryck på kylarens 'utlopp' tänkte jag även ha ett scoop som går från kylarens undersida till någonstans bakom bilen.

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Att vrida upp kylaren 90 grader kändes plötsligt väldigt enkelt...

Jag gissar utifrån din beskrivning på tänkta dubbelscoop att det finns utrymme i dagsläget mellan IC och motor? Det borde innebära att om vi går på vägen med uppvriden IC att de vertikala slangarna idag borde kunna kortas en bit och kylaren monteras lägre.

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
stilldouble skrev:
Att vrida upp kylaren 90 grader kändes plötsligt väldigt enkelt...

Jag gissar utifrån din beskrivning på tänkta dubbelscoop att det finns utrymme i dagsläget mellan IC och motor? Det borde innebära att om vi går på vägen med uppvriden IC att de vertikala slangarna idag borde kunna kortas en bit och kylaren monteras lägre.

Ja, det finns ändå lite plats kvar där. Jag ska ta och mäta och testa lite när jag kommer hem. Det blir lite underlig slangdragning då luften ska ta sig från toppen på intercoolern och gå runt scoopet, fram till spjället. Eller så gör man ett hål i scoopet där slangen kan gå.

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

En annan variant, beroende på var insuget på motorn sitter och utloppet på IC:n? går det att vrida NER IC:n istället?

Alltså "minus" 90 grader i förhållande till foregående skiss.

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Nedåt är det tyvärr ganska fullt

Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
8 besök senaste veckan (19694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande