Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 8 besök senaste veckan (19694 totalt) |
Det känns kontraproduktivt att vrida på den vad gäller luftflöde.
Jag föredrar en lägre bil, även om det bara är en decimeter skillnad, men frågan är vad vinningen skulle vara med att resa på den? Längre slangar blir mer förluster och varmare luft, möjligtvis får man bättre flöde genom kylaren för att jämna ut detta. |
||||
Jag tänkte så här: rotera upp kylaren, med befintliga slanganslutningar.
Alternativet är ett scoop ovanför den liggande kylaren. Borde bli lika högt om flödet skall vara samma som en stående kylare. Jag tror inte en sekund på liggande kylare, utan scoop. Då ha du NOLL flöde genom kylaren. ![]() _________________ Magnus Falk |
||||
Uppskattar engagemanget! Du har helt rätt i att det inte alls fungerar utan scoop, det är det redan planerat för. Jag ska skissa lite på det i närtid, så får ni döma här sedan. Blir det inget vidare så är nästa alternativ att resa den som du föreslår, med scoop då med. |
||||
Tanken är ett scoop på vardera sida om kylaren. Främre/övre scoopet går från vindrutans ovansida, genom korset i "taket" och ned över kylaren. För att säkerställa undertryck på kylarens 'utlopp' tänkte jag även ha ett scoop som går från kylarens undersida till någonstans bakom bilen. |
||||
Att vrida upp kylaren 90 grader kändes plötsligt väldigt enkelt...
![]() Jag gissar utifrån din beskrivning på tänkta dubbelscoop att det finns utrymme i dagsläget mellan IC och motor? Det borde innebära att om vi går på vägen med uppvriden IC att de vertikala slangarna idag borde kunna kortas en bit och kylaren monteras lägre. _________________ Magnus Falk |
||||
Ja, det finns ändå lite plats kvar där. Jag ska ta och mäta och testa lite när jag kommer hem. Det blir lite underlig slangdragning då luften ska ta sig från toppen på intercoolern och gå runt scoopet, fram till spjället. Eller så gör man ett hål i scoopet där slangen kan gå. |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 8 besök senaste veckan (19694 totalt) |