Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 5 besök senaste veckan (11305 totalt) |
Hur passade termostathuseti från kinesen?
Även insugsplenum är felkonstruerat vilket också gör att bilen går magert på 4cyl, men finns eftermarknads eller så bygger man om orginalet med centralt inlopp underifrån iställat för sidan. _________________ peter johansson |
||||
Återkoppling: 235/40 x 18 går att få på men ligger väldigt nära skärmkanten. Har dock inte provat "driven in anger "ännu. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Kort rapport efter Kermits slalompremiär på Lunda 240901:
Nöjd med nya Bielstein-dämparna och fjädersättningen. Styrningen kunde varit litet snabbare, jag har svårt att hinna få runt bakvagnen runt vissa tighta konor. Erinrar mig att jag körde ju med 235/40 fram och 225/35 bak - kanske den combon gav detta fenomen? De begagnade R däcken i 235 bredd var fullt tillräckliga för min körning. Bara i vått och med viss entusiasm fick jag antisladd att gå in. Jag lät ESP-systemet ligga kvar påkopplat eftersom jag är rejält ringrostig och med en för mig ny bil på banan. Bilens bromsar fungerar, men sätts inte på prov riktigt vid slalom. Avvaktar Mjölby-kurvan varv 8 före det ett slutligt betyg avges. Effekten räcker till vid denna typ av motorsport. Bilen känns stabil och förtroendeingivande. Inbillar mig att mina förstärkningsstag fram/bak gör viss skillnad. Differentialbromsen 45% gör stor skillnad. Bara att ladda på i vändningen. Slutsats: bra med en shakedown, jag lyckades skjuta av en kylslang till expansionskärlet första rundan och skapade viss show-effekt. Gick att laga på plats med buntband och glada heja på-ropare. Tack. Nästa gång ska jag ta med verktyg - då händer ingenting. I det hela bra för den mentala biten att få komma ut och gasa. Nya gröna äventyr på Knutan 11 sept och Mantorp den 15:e. Jag är ingen fotograf men kanske Lars Falk har någon bild från Lunda att dela här? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Tack för åkturen, trevligt att träffas och snacka skit också. Tyckte den kändes tight och drog dra i kurvorna. Dock regn men jag gillade uppförandet som passagerare iaf. Fick en snabb bild på dig dock utanför bilen. ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Blev ju tyvärr bara några enstaka bilder tagna då jag åkte hem lite tidigare än planerat. ![]() ![]() |
||||
Den har jag faktiskt inte monterat ännu. Vill de-bugga alla potentiella småsaker innan jag börjar trimma. Så att jag kan skylla på boxen om det rasar sedan... _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
September har varit bra körmässigt.
Knutstorp blött den 11:e och Mantorp torrt & soligt den 15:e september. Bra utvärdering. Grejerna verkar hålla ihop även om nya fjädrarna fram är i mjukaste laget på en bana. Diffbromsen gör verklig skillnad ut ur Paris-avsnittet / efter Mjölbykurvan då det går att dra sig ur understyrningstendenserna. Monterad bromskylning fungerar, ingen noterbar fading trots billiga standardbelägg. 235-däck bak är onödigt brett då ca 5 cm av däcket inte utvisar slitage och juster-möjlighet saknas på Corsans bakvagn. Någon GT-vagn är det inte pga hjulhusrassel när innerskärmarna tagits bort och R-däck. ![]() _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Vad blev det för variant av bromskylning? Scoop eller riktade slangar? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Din ljusblåa favorit-nasare har ett kit som passar väl mot dimljusurtagen på många bilar. https://www.biltema.se/bil---mc/bilr Lite mekk med att dra runtom AC-rören på högersidan. Innerskärmar bort. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Utan att veta säkert gissar jag att det är bultade nav på sån där halvstel axel på Corsan. På äldre oplar brukade man då shimsa mellan nav och dom undre för mer camber. Gjorde underverk där _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Stämmer, skruvade hjulnav. Har du en länk till vilka slags shims det ska vara. Eller duger det med vanliga brickor? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Jag har använt vanliga brickor Och det på min kadett som bara körts på bana _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
När jag körde Clio sport fanns det shims för att få till mera camber till bakaxeln.
Men lite kort googlande hittade jag detta: https://www.ebay.co.uk/itm/324029943 _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Tack för länken. Beställt ett set camber-shims från Epytech. Får bli test vid nästa slalom. Om det sparar på däcken är denna up-grade betald första gången. Ska också montera ett nytt bakre motorfäste / fyllt med rutlim. Tycker växlingarna är litet oprecisa. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 5 besök senaste veckan (11305 totalt) |