Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2024-09-15 Teknikens Värld Trackday på Mantorp
1, 2   >>
13 besök idag (1345 totalt)
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121


Trådstartare
Hej här kommer lite bilder från den trackdag som Teknikens värld hade på Mantorp.
Det var ett stort antal bilar och lika många märken. Det var en del medåkning i nya Audis på plats. Hoppas att ni gillar bilderna. Vid kontakt om bilderna maila : robbanfisk@hotmail.com
Det går att köpa högupplösta filer. Det finns fler en dom som visas här.
Robban
Klicka för större bilder!

_________________
Robert Andersson
Citera
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121


Trådstartare
Klicka för större bilder!

_________________
Robert Andersson
Citera
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121


Trådstartare
Klicka för större bilder!

_________________
Robert Andersson
Citera
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121


Trådstartare
Klicka för större bilder!

_________________
Robert Andersson
Citera
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121


Trådstartare
Klicka för större bilder!

_________________
Robert Andersson
Citera
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121


Trådstartare
Klicka för större bilder!

_________________
Robert Andersson
Citera
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121


Trådstartare










_________________
Robert Andersson
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2399



PerKr skrev:
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...


Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



safe skrev:
PerKr skrev:
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...


Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.


kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12128



PerKr skrev:
safe skrev:
PerKr skrev:
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...


Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.


kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.


Bromsade ni annorlunda sista varvet, dvs inte så hårt som tidigare men tidigare och längre?
Bromstekniken är viktig för att inte bygga värme, såväl som fräsch bromsvätska.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2399



PerKr skrev:


kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.


Har varit med om det också.
Kände att bromsarna började svikta, slog av och tog ett lugnt varv utan att i princip bromsa alls och då försvann bromsarna helt (gick att pumpa upp).
Som om att när man inte bromsar så kokar det mer och det kräver mer att komprimera ångan.

Kanske bara så att klossarna inte fick någon kylning alls av skivorna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7212



PerKr skrev:
safe skrev:
PerKr skrev:
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...


Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.


kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.


Vilken bil pratar vi om? Svarta Mustang-cabben tappade bromsarna vid Mjölbykurvan när han skulle förbi mig på slutet av pass 4. Det var rätt coolt att se från 15 meters avstånd.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Kolja skrev:
PerKr skrev:
safe skrev:
PerKr skrev:
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...


Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.


kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.


Vilken bil pratar vi om? Svarta Mustang-cabben tappade bromsarna vid Mjölbykurvan när han skulle förbi mig på slutet av pass 4. Det var rätt coolt att se från 15 meters avstånd.


Den vita corvetten

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7212



PerKr skrev:
Kolja skrev:
PerKr skrev:
safe skrev:
PerKr skrev:
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...


Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.


kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.


Vilken bil pratar vi om? Svarta Mustang-cabben tappade bromsarna vid Mjölbykurvan när han skulle förbi mig på slutet av pass 4. Det var rätt coolt att se från 15 meters avstånd.


Den vita corvetten
Aha, jag låg bakom dig ett tag. Den rök rätt mycket från avgaseriet.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Marcus Gustafsson skrev:
PerKr skrev:
safe skrev:
PerKr skrev:
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...


Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.


kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.


Bromsade ni annorlunda sista varvet, dvs inte så hårt som tidigare men tidigare och längre?
Bromstekniken är viktig för att inte bygga värme, såväl som fräsch bromsvätska.


Vi gjorde egentligen inget annorlunda annat än att köra lite snabbare session 2 vs session 1. Sista varvet var det ganska minimalt med bromsande, vi höll ju nere hastigheten. I session 4 och 5 var det betydligt hårdare, kortare och kanske något färre bromsningar som gällde

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Kolja skrev:
PerKr skrev:
Kolja skrev:
PerKr skrev:
safe skrev:
PerKr skrev:
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...

Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...


Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.


kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.


Vilken bil pratar vi om? Svarta Mustang-cabben tappade bromsarna vid Mjölbykurvan när han skulle förbi mig på slutet av pass 4. Det var rätt coolt att se från 15 meters avstånd.


Den vita corvetten
Aha, jag låg bakom dig ett tag. Den rök rätt mycket från avgaseriet.


Ja, av någon anledning misständer den när den kommit upp i temperatur. Ibland. Det ska vi försöka fixa under garagesäsongen

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7141

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul med bilder, till och med jag fastnade ju på några trots att jag inte fick köra med egen bil. Men det var kul att skjutsa deltagare i diverse Audi-verktyg.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7212



Kraniel skrev:
Kul med bilder, till och med jag fastnade ju på några trots att jag inte fick köra med egen bil. Men det var kul att skjutsa deltagare i diverse Audi-verktyg.


Jojo, ser ut som du är på väg att kränga av däcket vf... https://rejsa.nu/im/user/26294/2024-09-16-15-39-44_imgl4409.jpg

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2403



Stor massa

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7212



Jag hade svårt att hitta bromspunkten innan Mjölby. Började vid 200 skylten men fick släppa av och hade för låg fart vid apex.

Vid broms på 100-skylten började det bli spännande med 1300 kg fwd-bilen som då visade kring 160-165 knyck på h-mätaren innan broms.

Vad säger ni med mer erfarenhet? Förutsättningar: torrt, ca 22 grader. Gamla r-däck. Std-belägg.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Eftersnack
2024-09-15 Teknikens Värld Trackday på Mantorp
1, 2   >>
13 besök idag (1345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande