|
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121
Trådstartare

16 Sep 2024 14:28
_________________ Robert Andersson
|
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121
Trådstartare
_________________ Robert Andersson
|
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121
Trådstartare
_________________ Robert Andersson
|
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121
Trådstartare
_________________ Robert Andersson
|
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121
Trådstartare
_________________ Robert Andersson
|
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121
Trådstartare
_________________ Robert Andersson
|
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1121
Trådstartare

16 Sep 2024 14:47
_________________ Robert Andersson
|
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476

17 Sep 2024 13:12
Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen...
_________________ Per Kristoffersson
Kristoffersson Engineering
|
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2399

17 Sep 2024 13:28
PerKr skrev: | Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen... |
Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet.
_________________ Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
|
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476

17 Sep 2024 13:40
safe skrev: | PerKr skrev: | Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen... |
Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet. |
kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt.
_________________ Per Kristoffersson
Kristoffersson Engineering
|
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12128

17 Sep 2024 13:47
PerKr skrev: | safe skrev: | PerKr skrev: | Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen... |
Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet. |
kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt. |
Bromsade ni annorlunda sista varvet, dvs inte så hårt som tidigare men tidigare och längre?
Bromstekniken är viktig för att inte bygga värme, såväl som fräsch bromsvätska.
_________________ Mvh
/Marcus
I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
|
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2399

17 Sep 2024 13:54
PerKr skrev: |
kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt. |
Har varit med om det också.
Kände att bromsarna började svikta, slog av och tog ett lugnt varv utan att i princip bromsa alls och då försvann bromsarna helt (gick att pumpa upp).
Som om att när man inte bromsar så kokar det mer och det kräver mer att komprimera ångan.
Kanske bara så att klossarna inte fick någon kylning alls av skivorna.
_________________ Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7212

17 Sep 2024 13:55
PerKr skrev: | safe skrev: | PerKr skrev: | Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen... |
Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet. |
kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt. |
Vilken bil pratar vi om? Svarta Mustang-cabben tappade bromsarna vid Mjölbykurvan när han skulle förbi mig på slutet av pass 4. Det var rätt coolt att se från 15 meters avstånd.
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476

17 Sep 2024 14:05
Kolja skrev: | PerKr skrev: | safe skrev: | PerKr skrev: | Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen... |
Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet. |
kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt. |
Vilken bil pratar vi om? Svarta Mustang-cabben tappade bromsarna vid Mjölbykurvan när han skulle förbi mig på slutet av pass 4. Det var rätt coolt att se från 15 meters avstånd. |
Den vita corvetten
_________________ Per Kristoffersson
Kristoffersson Engineering
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7212

17 Sep 2024 14:20
PerKr skrev: | Kolja skrev: | PerKr skrev: | safe skrev: | PerKr skrev: | Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen... |
Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet. |
kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt. |
Vilken bil pratar vi om? Svarta Mustang-cabben tappade bromsarna vid Mjölbykurvan när han skulle förbi mig på slutet av pass 4. Det var rätt coolt att se från 15 meters avstånd. |
Den vita corvetten  | Aha, jag låg bakom dig ett tag. Den rök rätt mycket från avgaseriet.
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476

17 Sep 2024 14:47
Marcus Gustafsson skrev: | PerKr skrev: | safe skrev: | PerKr skrev: | Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen... |
Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet. |
kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt. |
Bromsade ni annorlunda sista varvet, dvs inte så hårt som tidigare men tidigare och längre?
Bromstekniken är viktig för att inte bygga värme, såväl som fräsch bromsvätska. |
Vi gjorde egentligen inget annorlunda annat än att köra lite snabbare session 2 vs session 1. Sista varvet var det ganska minimalt med bromsande, vi höll ju nere hastigheten. I session 4 och 5 var det betydligt hårdare, kortare och kanske något färre bromsningar som gällde
_________________ Per Kristoffersson
Kristoffersson Engineering
|
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476

17 Sep 2024 15:02
Kolja skrev: | PerKr skrev: | Kolja skrev: | PerKr skrev: | safe skrev: | PerKr skrev: | Första gången på bana med en bil menad för gata för min del. Det var riktigt kul, även om vi (pappa som medåkare, försökte få honom att köra men han påstod att han var nöjd) var långt ifrån snabba. Det är klart, åker man blysläde fulltankad och med två fullvuxna... Men roligt var det som sagt. Så roligt att under avkylningsvarvet på andra passet tyckte bromspedalen att golvet var alldeles för långt bort. Dålig bromsteknik och gammal bromsvätska. Vi stod över 3:e passet och återanslöt till 4:e, då var bromsarna ok men inte så att man vågade förlita sig helt på dem. Tror ändå att vi var snabbare pass 4 och 5 än pass 2 för vi blev inte omblåsta riktigt lika ofta. En stund var det så att jag undrade om vi hade missat en viktig flagga någonstans...
Lärdomar av dagen:
* originalbromsarna räcker längre än folk påstår på en otrimmad bil
* automatlåda funkar faktiskt helt ok på den här nivån
* automatlådan behöver nog en renovering...
* bromsvätskan behöver bytas lite oftare....
* lägre stolar kan vara en idé för att få plats med hjälmen... |
Nybytt bromsvätska (ny för året) om man ska up på bana, speciellt om bromsarna är original och inte har så stor värmekapacitet. |
kan inte annat än hålla med. Och det var planen. Men nu hann vi precis få ihop bilen och få den besiktigad samtidigt som annat inträffade. Tyckte det var lite intressant att den inte kokade förrän alldeles i slutet av avkylningsvarvet, fram till dess kändes allt helt normalt. |
Vilken bil pratar vi om? Svarta Mustang-cabben tappade bromsarna vid Mjölbykurvan när han skulle förbi mig på slutet av pass 4. Det var rätt coolt att se från 15 meters avstånd. |
Den vita corvetten  | Aha, jag låg bakom dig ett tag. Den rök rätt mycket från avgaseriet. |
Ja, av någon anledning misständer den när den kommit upp i temperatur. Ibland. Det ska vi försöka fixa under garagesäsongen
_________________ Per Kristoffersson
Kristoffersson Engineering
|
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7141
Moderator

17 Sep 2024 17:04
Kul med bilder, till och med jag fastnade ju på några trots att jag inte fick köra med egen bil. Men det var kul att skjutsa deltagare i diverse Audi-verktyg.
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7212

17 Sep 2024 19:46
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2403

17 Sep 2024 20:49
Stor massa
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7212

25 Sep 2024 19:57
Jag hade svårt att hitta bromspunkten innan Mjölby. Började vid 200 skylten men fick släppa av och hade för låg fart vid apex.
Vid broms på 100-skylten började det bli spännande med 1300 kg fwd-bilen som då visade kring 160-165 knyck på h-mätaren innan broms.
Vad säger ni med mer erfarenhet? Förutsättningar: torrt, ca 22 grader. Gamla r-däck. Std-belägg.
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
|