Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3 besök senaste veckan (314 totalt) |
Leker med tanken på att bygga en Locost/se7en och har roat mig med att göra beräkningar av vridstyvhet i FreeCADs FEM modul. Tänkte att någon kanske tycker det är intressant. Ta de exakta värdena av nm/grad med en nypa salt men verkar inte helt orimliga jämnfört med "internet" och det intressanta är relationen mellan olika nivåer av färstärkningar och bur mm. Materialet är "Stål S235-JO".
Det jag gjort är att fixera fram respektive bakvagn och sedan "vridit" upp med 1000nm i höger och ner med 1000nm i vänster hjulupphängning för att sen se hur mkt chassit vrider sig. Ingen expert men verkar vara så folk gör, åsikter om metoden mottages tacksamt ![]() ![]() Inga förstärkningar (för kul): ![]() Inga förstärkningar (bak): ![]() Minimum typ enligt Haynes bok: ![]() Alla förstärkningar utan bur: ![]() Alla rör och bur fram och bak: ![]() ![]() Lite olika mängder av förstärkningar, observationen är att stag i "motorrummet" är sjukt effektivt! ![]() ![]() //Gustav _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
|
![]() Ska ta fram vikt för dem olika varianterna sen också tänkte jag så man kan få vridstyhet i förhållande till vikt vilket kanske är mer intressant. _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
Kul!
Har aldrig provat freecad fem modulen, men går det att lägga in stela element/balkar som kan representera nitar/skruv? Isåfall vore det intressant om du provar att klä dom naturliga ställena med nitad plåt. _________________ Henrik Viktorsson |
![]() |
Racetech
![]() |
3 besök senaste veckan (314 totalt) |