Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
12 besök senaste veckan (1912 totalt) |
Engineering explaned förklarar för oss vanliga dödliga vad skillnaden mellan vanlig (racing)olja och riktig racingolja är.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Intressant det med Zink.
Alltså racing olja har upp till dubbelt så mycket zink för att skydda bättre vid metall mot metall kontakt. Men zink är dåligt mot katalysatorn så därför har man lägre eller lagom nivå med zink i vanlig olja. Frågan är hur man ser andelen zink ? (kollade i datablad på Motul 300v men hittade inget) Samt har någon råkat ut för problem med avgasvärdena på sina moderna bilar med katt när dom kör race olja? Och vilka oljor är riktiga race oljor? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Luftkylda motorer såsom Porsche har väl såna krav vill jag minnas. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Finns en del annat matnyttigt ang. oljor på hans sida.
Bl.a. om att "high mileage" oljor har tillsatser som gör att packningar sväller lite. Det är tydligen för att ge packningarna längre livslängd, trots att man inte byter olja ofta och därmed inte inte blir av med alla avlagringar som vid normalt oljebytesintervall. Det pratas även en del om syntetisk olja vs wankelmotorer. https://www.youtube.com/watch?v=pPFS Alltid kul att lära sig lite nytt. Verkar inte finnas någon botten i diskussionerna om olja. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Han nämner just detta i filmen, om du lyssnar efter 8 minuter, dom halverade andelen zink när Nascar gick över till rullkammar 2010 , men trots detta så är det nu 50% mer zink i racing oljan för att zinken ger överlag ett bättre skydd i en racingmotor. Med det att zink är ett gift mot katalysatorn har jag ej hört förut och är ju då något att tänka på för dom med moderna bilar som väljer att köra på racing olja.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Zink, Fosfor (ZDDP) och molybden till viss del.
Det var kanske 10 år sedan de började dra ner på dessa ämnen, men vi har ju haft kattar längre än då. Ingen tillverkare skriver ut det på innehållsförteckningen, men Googlar man så kan man hitta andelen för en del oljor 1500 ppm brukar man säga är ok eller bra. Det är väl ganska många bilar som har "flat tappets". Problemet ör väl gissningsvis större på 2 ventilare med tyngre ventiler och högre fjädertryck och förstås riktigt dåligt på bilar med stötstänger och ännu mer massa. Storleken på kontaktytan mellan kam och lyftare spelar också roll. Här kan ni se skillnaden vad olika ZDDP nivåer gör med förövrigt väldigt bra oljor: https://www.youtube.com/watch?v=X_dZ _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Trådlyft. Nu används 0w8 olja till vissa toyota motorer. Tillsatserna har höjts för skapa extremt tunna oljor. Undrar om det är något man kan fundera på även till våra äldre motorer ?
Från The Motor Oil Geek som faktiskt är utbildad tribolog och jobbar med det dagligen.Ändå väldig lättsamt och roligt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
12 besök senaste veckan (1912 totalt) |