Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4 besök senaste veckan (1653 totalt) |
Bygge av ny kaross och liknande. Var går det under i SFRO?
Hej alla bilbyggare. Jag har nyligen införskaffat en verktyg som jag har velat arbeta med i ca 5 år. Ett engelskt hjul. Jag har sedan tidigare kollat på SFRO:s hemsida samt deras lathund. Samt i boken SFRO:s Bygghandbok 1.2 som jag har. Jag hade velat bygga på och ändra paneler, byta strålkastare samt baklyktor på någon existerande bil. I stil med vad Carrozzeria Touring Superleggera gjorde med deras DIsco Volante, helt baserad på Alfa Romeo 8C Competizione. Jag vill i stora drag undvika de så kallade "hårdpunkterna" i de självbärande strukturerna. I vissa fall kanske det skulle var nödvändigt att modifiera en den yttre karossplåten på den bakre skärmen men i vissa fall är det bara en större karossplåt men i vissa fall skulle det innebära en "hårdpunkt" så det kan vara olika betydelser från bil till. Jag ärligt talat vet inte vad de skulle klassas som. Är det ett så kallat "Ändrat fordon" eller "Ombyggt fordon"? Är det ombyggt fordon behöver jag göra annat också så som byta bromsarna eller alternativt motorn och växellådan verkade som. ![]() Jag tänker byta ut och/eller bygga på existerande paneler men jag byter inte ut de till glasfiberpaneler som SFRO:s lathund nämner utan till aluminium alternativt plåtpaneler med egen design om det har någon inverkan på deras underlag. Jag tänkte det är bättre att höra av mig till er här som kan och har mer erfarenhet innan jag börjar på något fysiskt då jag är bara i design stadiet just nu. Är det redan ett ombyggt fordon vid det tillfället är det lika bra att göra de lite mer speciell design anser jag. Har ni ideér eller vet är jag öppen för svar. Mvh Nicklas Karlsson-Söre _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
Det är väl ganska bra att fråga SFRO? ;-)
Men jag delar gärna med mig. "Större del av stomme eller karosseri utbytt" räcker i sig enligt Transportstyrelsens föreskrifter för att bilen ska klassas som ombyggt fordon men avsikten med det som beskrivs i lathunden (och kanske ännu tydligare i nya boken, 2.0) är att det är när bytet av karosseripaneler gör att man behöver förstärka eller ändra i bärande delar som det blir ombyggt fordon. Förutsatt att du bygger på en någorlunda ny bil (1972 och nyare ungefär, när krockprov blev ett krav) så är det oftast fördelaktigt att se till att det klassas som ombyggt fordon. Då har du kanske egentligen två val; 1. Se till att dina ändringar av karosspaneler påverkar stommen 2. Byta även mekaniska delar så det klassas som ombyggt fordon Vad du väljer är upp till dig och kanske också beroende på vad det är för bil du bygger på i grunden. Är det en bil som redan har "bra" drivlina, bromsar etc (säg BMW M-nånting, Toyota Supra...) så är det kanske smartast att kunna behålla tekniken och istället påverka stommen. Bygger du på en bil där det kanske ändå är läge att uppgradera tekniken (säg en billig grundbil med klen motor, bromsar osv) kanske det är enklare att jobba med de delarna. Vi inom SFRO hjälper dig gärna hitta rätt väg. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Tack för det snabba svaret.
Jag har vid något tillfälle innan försökt höra av mig till SFRO på deras hemsida angående något annat innan men fick aldrig svar från dem så det är därför jag frågade här. Då vet jag vad jag skall börjar göra skissa på. ![]() Tack för hjälpen Gustaf. ![]() _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
Bra!
Vi brukar försöka vara noga med att svara på allt som går till info-adressen men det händer förstås att det missas. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Ja, det var ett tag sedan jag skrev på den här tråden.
Efter mycket om och men har jag kollat in på BMW Z3 då det finsk ganska många av dem plus att de är "ganska lätt" att bygga egna paneler till bilen. Vet att det finns ett TÜV godkänt " Cobra Bodykit" till dem i Tyskland och att i princip all paneler på bilen går att plocka av. Lite frågor dock kring dem, är det några vanliga eller speciella delar som brukar rosta. Är sällan de kommer in någon Z3 till verkstaden jag jobbar på. Jag vet att om jag köper en sådan så behöver jag byta motorn så därför kollar jag efter 1.8i Roadster eller 1.9i Roadster med 114 HK respektive 119 HK då de är billigast samt mest lönsamma att byta motorn i. Bromsarna "borde" gå att uppgradera till Z3 M-serie modellerna eller E46 bromsar då om jag inte minns fel delarna är från samma design om jag inte minns fel. Till motorn är jag fortfarande i betänkande stadiet. Hade varit intressant med en Alfa Romeo Busso V6 men också en enklare Volvo rak femma. Typ en B5244S4 med 170 HK från en sugmotor. Vill helst inte komplicera det med turboladdning då detta allt bara är i planerings tankarna kring mitt första karosseri bygget. Jag vill hålla det simple och om det hade gått hade jag hellre gått med förgasare över elektronik styrning. Jag må vara "ung" men jag älskare mekaniska och analoga lösningar som fungerar hur bra som helst än idag. Som bilmekaniker till vardag tröttnar man på elektroniken som strular i alla bilar. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
Vill du kunna bygga med förgasare är det i praktiken 1975 eller äldre som gäller, som grundobjekt. Men det kanske mest var en dröm?
Z3 är ju "enkel" att uppgradera med andra BMW-delar och personligen skulle jag nog välja en BMW-motor, det finns ju flera olika trevliga maskiner att lägga i. En 530 V8 blir mysigt :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Ja, förgasar motor var mer ett drömtänk. Finns inget bättre an en sugmotor med Weber DCOE förgasare. Lite is stil med Ferrari 250 Testarossa med förgasar trumpeterna synliga.
Kollade upp lite saker på jobbet och såg att Z3 använder samma bas som E36 Compact om jag inte minns fel. Verkar vara en "enkel" bas att utgå för karosseri bygge med drivlina byte och bromsbyte. För mig hade varit perfekt också att montera halvbur i innan bygget för att sedan kunna köra Roadsport i när projektet är färdigt. "Borde" gå att bygga innan bilbygget. Tyvärr är de nyare än 1993 men om många Mazda Miator kan lagligt köras med halvbur i på gatan med godkänd besiktning så "borde" det antagligen gå att montera i halvbur innan det blir ombyggt fordon av den. Tack så mycket för jag säga till dig Gustaf. BMW Z3 verkar vara den bästa bilen för karossbygge från vad jag kan hitta. Kan inte hitta so många bilar som man kan demontera i princip alla paneler så som på BMW Z3. Finns det andra bilar att utgå från så är jag öppen att forska på de innan jag köper grisen in säcken. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
Enligt vad jag kan läsa i boken så nämner de att belysingskraven främst gäller amatörbyggda fordon. Om man istället bygger om karossen på en existerande bil, motor/drivlina och bromsarna. Har man möjlighet att byta strålkastare, körriktningsvisare/blinker samt broms och baklyckor eller måste det också vara från ursprungs modellen.
Tanken är att använda existerande strålkastare och baklyktor från andra bilar T.ex. Mitsubishi Galant MK8, som har sålts i Europa med E-godkännade. Men vill bara höra om det är godkänt i ombyggt fordon eller det endast gäller amatörbyggt fordon. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4 besök senaste veckan (1653 totalt) |