Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PP Plast i kylsystem?
7 besök senaste veckan (688 totalt)
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Halloj !

Finns det något jag inte tänker på, när får för mig att ett rör i PP Plast borde funka utmärkt i ett kylsystem?

Vad jag förstår har det värmekapacitet på långt över 100 grader, jag har läst både 120 och 180?

Och det klarar kemikalier bra också vad jag förstår? Något elakare än glykol kommer jag inte ha

Missar jag något, eller skulle en sån här koppling kunna funka?
https://www.vattenliv.se/produkt/t-koppling-slanganslutning-32-mm/

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20099



PP är en termoplast, så koka en detalj i (glykol)vatten så får du se om det blir mjukare än lämpligt.
Jag har för mig att avloppsrör i PP brukar märkas med 110 grader. Så normal kylvattentemp borde väl inte vara några problem, med reservation för om glykoler gör nåt med termostabiliteten.

Det har ju körts elkablar i fritös för att undersöka kablars lämplighet i DTC-låda så den som testar får veta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Det är vanligt att expansionskärl är tillverkade i just PP.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20099



Westersund skrev:
Det är vanligt att expansionskärl är tillverkade i just PP.
Plastgavlar på kylare, vilken plast är det?

Internet säger "PP eller nylon (glasfiberarmerad)".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Niklas Falk skrev:
Plastgavlar på kylare, vilken plast är det?

Internet säger "PP eller nylon (glasfiberarmerad)".


Det kan jag inte svara på, men rent spontant känns PP mer rimligt då nylon absorberar vatten till en viss grad. Gäller iallafall 3D-printad nylon. Tänker att man vill ha ett så dimensionsstabilt material som möjligt till gavlarna på en kylare.

Har ju haft lite problem med mitt expansionskärl på M2:an och det är tillverkat i PP med 10% iblandning av glasfiber. Sen att jag har haft problem har inget med materialet i sig att göra tror jag utan själva konstruktionen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Lite läskigt känns det ändå att maximala temperaturen verkar vara lite oklar.

Vissa skriver "+80 grader" och så har jag läst 120 på andra ställen. Lite klent i ett kylsystem på en banbil (med motorn bak också)
Do88 har något liknande i "nylonplast" som dom specar till 135 grader. Dock bara upp till 25mm
https://www.do88.se/sv/artiklar/t-koppling-25mm.html

Jag får lite Macchiarini-vibbar på att testa detta

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6105



Otto Leffler skrev:
Lite läskigt känns det ändå att maximala temperaturen verkar vara lite oklar.

Vissa skriver "+80 grader" och så har jag läst 120 på andra ställen. Lite klent i ett kylsystem på en banbil (med motorn bak också)
Do88 har något liknande i "nylonplast" som dom specar till 135 grader. Dock bara upp till 25mm
https://www.do88.se/sv/artiklar/t-koppling-25mm.html

Jag får lite Macchiarini-vibbar på att testa detta

Du är rädd att patienten dör

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
nordenstrom
Gnosjö
Här sen Jun 2010
Inlägg: 33



Vi (Simons Industri) tillverkar expansionskärl i PP till vägmaskiner från Dynapac. (Dock så är PP extremt brett då det finns mängder av olika materialsammansättningar)

Det materialet vi kör testades dock neråt Mellanöstern någonstans för att se så att det klarar värmen som blir (de gick från kärl i rostfritt) då de kör motorerna i maskinerna över 100° och i motorrummen kan det bli riktigt hett där nere...

Funkade fint i vilket fall och vi har kört de i runt 15 år nu.

/Markus

_________________
Markus Nordenström

M3 E46 -03, Golf R MK6 -10, 9000 Aero -96, Clio 16v -91
Rejsat i: Radical PR6 -06 och Radical SR8 LM -08.
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263



Niklas Falk skrev:
Westersund skrev:
Det är vanligt att expansionskärl är tillverkade i just PP.
Plastgavlar på kylare, vilken plast är det?

Internet säger "PP eller nylon (glasfiberarmerad)".


PA6-GF är mina som kom med audi-motorn märkta, internet har rätt.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Låter som att det kan vara värt att prova iallafall.

Åtmindstonde köra med vatten från vattenkokaren igenom det och se hur det beter sig

Någon som har koll på vad beteendet är på PP plast när "värmegränsen" nås, spricker det eller börjar det kollapsa/mjukna... ?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Låter som att det kan vara värt att prova iallafall.

Åtmindstonde köra med vatten från vattenkokaren igenom det och se hur det beter sig

Någon som har koll på vad beteendet är på PP plast när "värmegränsen" nås, spricker det eller börjar det kollapsa/mjukna... ?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158



Håller på med VVS och PP-rör brukar vi undvika vid höga temperaturer (mycket på grund av längdutvidgningen).
Letade lite och för rörsystem i PP verkar 80 grader vara rekommendationen för lång påverkan.
Google säger 100 grader långvarigt och 150 grader kortvarigt.
Hittade även att det finns 3 sorters PP, så det kan var skillnader.
https://www.peterss.lv/en/products/pp-c11

Kan vara bra att tänka på längdutvidgningen, fixera bara en gång per lång raksträcka och lämna rörelsemån för ändarna. Finns annars risk för "solkurvor" som det heter på järnvägsspråk.

PS: Man kanske får titta på åldersbeständigheten och om det tål UV-ljus (solljus) också?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 107



Otto Leffler skrev:
Låter som att det kan vara värt att prova iallafall.

Åtmindstonde köra med vatten från vattenkokaren igenom det och se hur det beter sig

Någon som har koll på vad beteendet är på PP plast när "värmegränsen" nås, spricker det eller börjar det kollapsa/mjukna... ?


När jag jobbade med motorinstallationer i industrimaskiner (skogsmaskiner, borriggar för gruvor, stora gaffeltruckar mm) gjorde vi insugsrör och expansionsärl i HDPE som till och med har något sämre värmetålighet än PP, men är lättare att svetsa t ex.. Vi provade med kylrör också och det funkar i sig, men kan uppstå läckage där man vill klämma på slangen då materialet deformeras (långsamt - men ändå) vid förhöjd temperatur även under angiven maxtemp. Kan lösas genom att man pressar in en hylsa i metall (välj lämplig) just där man vill montera slangklämman, men det funkade dåligt för serietillverkning.

_________________
______________________________________________
Martin Atterhall

CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v
Citera
Skruva banåkabil
PP Plast i kylsystem?
7 besök senaste veckan (688 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande