Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7 besök senaste veckan (688 totalt) |
Halloj !
Finns det något jag inte tänker på, när får för mig att ett rör i PP Plast borde funka utmärkt i ett kylsystem? Vad jag förstår har det värmekapacitet på långt över 100 grader, jag har läst både 120 och 180? Och det klarar kemikalier bra också vad jag förstår? Något elakare än glykol kommer jag inte ha Missar jag något, eller skulle en sån här koppling kunna funka? https://www.vattenliv.se/produkt/t-k _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
PP är en termoplast, så koka en detalj i (glykol)vatten så får du se om det blir mjukare än lämpligt.
Jag har för mig att avloppsrör i PP brukar märkas med 110 grader. Så normal kylvattentemp borde väl inte vara några problem, med reservation för om glykoler gör nåt med termostabiliteten. ![]() Det har ju körts elkablar i fritös för att undersöka kablars lämplighet i DTC-låda så den som testar får veta. |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Internet säger "PP eller nylon (glasfiberarmerad)". |
||||
Det kan jag inte svara på, men rent spontant känns PP mer rimligt då nylon absorberar vatten till en viss grad. Gäller iallafall 3D-printad nylon. Tänker att man vill ha ett så dimensionsstabilt material som möjligt till gavlarna på en kylare. Har ju haft lite problem med mitt expansionskärl på M2:an och det är tillverkat i PP med 10% iblandning av glasfiber. Sen att jag har haft problem har inget med materialet i sig att göra tror jag utan själva konstruktionen. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Lite läskigt känns det ändå att maximala temperaturen verkar vara lite oklar.
Vissa skriver "+80 grader" och så har jag läst 120 på andra ställen. Lite klent i ett kylsystem på en banbil (med motorn bak också) Do88 har något liknande i "nylonplast" som dom specar till 135 grader. Dock bara upp till 25mm https://www.do88.se/sv/artiklar/t-ko Jag får lite Macchiarini-vibbar på att testa detta ![]() _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Du är rädd att patienten dör ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Vi (Simons Industri) tillverkar expansionskärl i PP till vägmaskiner från Dynapac. (Dock så är PP extremt brett då det finns mängder av olika materialsammansättningar)
Det materialet vi kör testades dock neråt Mellanöstern någonstans för att se så att det klarar värmen som blir (de gick från kärl i rostfritt) då de kör motorerna i maskinerna över 100° och i motorrummen kan det bli riktigt hett där nere... Funkade fint i vilket fall och vi har kört de i runt 15 år nu. ![]() /Markus _________________ Markus Nordenström M3 E46 -03, Golf R MK6 -10, 9000 Aero -96, Clio 16v -91 Rejsat i: Radical PR6 -06 och Radical SR8 LM -08. |
||||
PA6-GF är mina som kom med audi-motorn märkta, internet har rätt. |
||||
Låter som att det kan vara värt att prova iallafall.
Åtmindstonde köra med vatten från vattenkokaren igenom det och se hur det beter sig Någon som har koll på vad beteendet är på PP plast när "värmegränsen" nås, spricker det eller börjar det kollapsa/mjukna... ? _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Låter som att det kan vara värt att prova iallafall.
Åtmindstonde köra med vatten från vattenkokaren igenom det och se hur det beter sig Någon som har koll på vad beteendet är på PP plast när "värmegränsen" nås, spricker det eller börjar det kollapsa/mjukna... ? _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Håller på med VVS och PP-rör brukar vi undvika vid höga temperaturer (mycket på grund av längdutvidgningen).
Letade lite och för rörsystem i PP verkar 80 grader vara rekommendationen för lång påverkan. Google säger 100 grader långvarigt och 150 grader kortvarigt. Hittade även att det finns 3 sorters PP, så det kan var skillnader. https://www.peterss.lv/en/products/p Kan vara bra att tänka på längdutvidgningen, fixera bara en gång per lång raksträcka och lämna rörelsemån för ändarna. Finns annars risk för "solkurvor" som det heter på järnvägsspråk. PS: Man kanske får titta på åldersbeständigheten och om det tål UV-ljus (solljus) också? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
När jag jobbade med motorinstallationer i industrimaskiner (skogsmaskiner, borriggar för gruvor, stora gaffeltruckar mm) gjorde vi insugsrör och expansionsärl i HDPE som till och med har något sämre värmetålighet än PP, men är lättare att svetsa t ex.. Vi provade med kylrör också och det funkar i sig, men kan uppstå läckage där man vill klämma på slangen då materialet deformeras (långsamt - men ändå) vid förhöjd temperatur även under angiven maxtemp. Kan lösas genom att man pressar in en hylsa i metall (välj lämplig) just där man vill montera slangklämman, men det funkade dåligt för serietillverkning. _________________ ______________________________________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7 besök senaste veckan (688 totalt) |