Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 101 besök senaste veckan (21743 totalt) |
Har funderat mycket på växellänkaget. Vill ha "oem"-look inne i bilen så kabelvajrar och liknande går bort. Har därför försökt sätta mig in i fusion 360 och göra en ritning på hur jag tänker mig växellänkaget. Riktigt kul faktiskt!
Är rätt nöjd med hur resultatet blev. Nu måste jag bara försöka få det utskrivet på något sätt. Man blir ju rätt taggad på att skaffa en 3d-printer... ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Två milstolpar denna veckan!
Äntligen har vi hittat en tryckplatta som fungerar med kopplingslamellen och svänghjulet jag valt. Detta är femte tryckplattan jag testar så jäkligt skönt att ha det löst. Det enda frågetecknet som är kvar är om fingrarna sitter för långt in, just nu är det bara 6 mm till "ramen" som fingrarna kan röra sig. Om fingrarna måste ut krävs större distanser mellan tryckplatta och svänghjul, samt en annan slavcylinder. ![]() Jag är också klar med kabelhärvan! Otroligt skönt att äntligen vara klar. Det var inte så svårt men tog väldigt lång tid. ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
För att se om kopplingskitet passar måste slavcylindern aktivera tryckplattan och se om "sac" har flyttats. Har den gjort det fungerar allt som det ska. Det innebär att slavcylindern måste luftas, vilket visade sig vara riktigt jävligt!
Glad i hågen vid första försöket gick jag ut i garaget. På youtube sa de att det tar en kvart och sen är det klart. Hehe, det har blivit många kvartar sedan dess ![]() I brist på andra idéer drar jag åt alla kopplingar då jag tänker att dessa kan tjuvdra luft. Det skulle jag inte gjort.. aluminiumkopplingen går sönder och frustrationen är ett faktum. Nu tre veckor senare så har jag äntligen en ny koppling men inte fasen hjälpte det. Samma problem som innan.. Har luftat slavcylindern separat vid två tillfällen och är helt hundra på att ingen luft finns kvar där, ändå så händer det ingenting när jag vakuumpumpar. Bubblor kommer upp men inget händer. Otroligt frustrerande.. ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Jag höll på med en massa strul med hydralisk koppling på min seven. Kom fram till att enklaste var att byta alla delar, ny vätska och lufta med tryck-släpp metoden. När något börjat strula för mig har det aldrig gått bra med att byta bara en del. Konstigt men sant
Gissar att värmen tar död på tätningarna i cylindrarna och sen smutsar ned vätskan som förstör cylinder nr 2. Ren killgissning Är ju rätt billiga komponenter så jag har inte analyserat mer än så _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Tack för tipsen! Problemet är att det inte finns någon luftningventil vid slavcylindern. Pumpade bromsvätska bakvägen på porschemotorn med gott resultat så metoden fungerar om nipplarna finns
![]() Vill i största möjliga utsträckning undvika en luftare vid slavcylindern. Finns flera anledningar till varför, bland annat så är just vaggruppens luftningsventiler dåliga, dyra och de får inte plats. Allt utom huvudcylindern (och bromsvätskebehållaren) är nytt.. Problemet kan ju sitta där förstås. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Re:
Då är det ju joppigt, tänkte modell när slaven sitter löstagbart på lådan. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
Re:
Har du porsche motor/vxl original slavcylinder? För alla 1.8t och tillhörande växellådor har väl luftnippel på slavcylindern? Är ju kanske inte rocket science att montera luftnippel annars, köp tex reparationskit för luftningsnippel och skruva i samt nippel i repkitet. _________________ Roland Johansson |
||
Har 1.8t intern slavcylinder. Sitter ingen nippel på slavcylindern utan man får montera en separat innan slaven, dock är dessainte så bra och dyra. Får heller inte plats..
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Re:
Byta mot Saab-slavcylinder som har luftning? på Min 944 med Opelmotor så är det Saab-slavcylinder inuti original-porschesvepet. I värsta fall går det snabbt att borra ett hål för en slang för luftningen. Min slavcylinder sitter oåtkomlig innanför svepet, men sen sitter det en >1m slang med luftningsnippel längst ut så luftningen kan jag göra en bit ovanför toppen (från början för kort slang så det var svårt att komma åt) Edit: såhär och lite längre ner på sidan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Hm, skulle kunna kolla upp det. Tror dock att jag haft lite framgångar ikväll med luftningen. Har lutat motorn rejält och luftar enbart slavcylindern med rätt högt tryck, och det kom ut bubblor trots att jag luftat flera gånger innan. Alltid något
![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Jag borde lyssnat på dig från början, Jonas. Mycket riktigt var det huvudcylindern som var kass. Grejen var att jag bytte den för bara några år sedan så i min enfald var jag övertygad om att den var bra, men så var inte fallet...
När väl kopplingshydrauliken fungerade var steget att monterna motorn i bilen inte långt borta. Steg två var att få till rätt avstånd mellan tryckplatta och svänghjul för att slavcylindern och tryckplattan skulle jobba effektivt ihop. När avståndet var bestämt blev distanserna laserutskurna och motorn hamnade i bilen! ![]() Känns som det fortfarande kommer komma något bakslag så vill inte fira något än, men det är åtminstone ett stort steg i rätt riktning. Speciellt med mitt mål att köra bilen 2025. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Sakta men säkert hamnar fler och fler delar på bilen. Känns väldigt skönt att montera tillbaka delarna istället för att plocka bort delar.
![]() Dagens uppgift var att klocka turbon. Fick modda wastegatefästet lite men gick relativt smärtfritt. ![]() Var tvungen att skriva ut en mockup på en g25-550, den turbon jag hoppas ska hamna i bilen någon gång. Rent storleksmässigt är den inte vrålmycket större än k03, lite mer effektiv dock ![]() ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Nu känns det som att jag har rätt bra flyt. Händer smågrejer hela tiden. Helst skulle jag bara vilja ta några heldagar i garaget och få klart alla småprojekt men det får ta den tiden det tar.
![]() Växellådan är numera på plats. Ska bli kul att prova sexväxlat istället. ![]() Moddning av vattenrör. Kommer nog att gå att ha den hyfsat original trots allt, trodde jag skulle behöva dra den under och bredvid motorn istället. ![]() Och sist men också minst har jag fått iordning på klockan. Den har stört mig enda sedan jag köpte bilen. Köpte ett renoveringskit och efter några försök hoppade den igång. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Hela motorbytet har kostat 40k, och är några tusenlappar ifrån, så kanske 45 sammanlagt. Det är ett budgetbygge. Det går att komma undan lite billigare men inte mycket.
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||
Som med det mesta, så kan man göra en lös kalkyl med man tror, ta i lite i överkant.
Sen dubbla det. Det är helt seriöst, för är man noga och räknar ihop alla smågrejer så hamnar man där. Det gäller inte bara hobbyprojekten på bilen, det funkar relativt bra i arbetslivet på större projekt också som en grovkalkyl. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 101 besök senaste veckan (21743 totalt) |