Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (11500 totalt) |
Kanske missat det eftersom jag dreglar hela tiden över skärmen i denna tråden, men hur gör du med reglementet? Det skall ju vara en bit kaross original för att få vagnsbok, som jag fattat det. Eller så har jag fel som vanligt
![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
Det är en kille som hete ar visual som har hjälpt mig med det. Så vet inte riktigt vilket program han använder. Jag gör ju om allt till stl filer i fusion 360 och använder bambulab slicer till 3 d print delarna _________________ Gijs Smeets @gsengineering insta |
||||
Ja det stämmer så taket, a stolpen, dörr ramen,fönster ram, fram och bak och delar av torpedväggen ska vara kvar _________________ Gijs Smeets @gsengineering insta |
||||
Aha okej. Ja det ser riktigt bra ut i alla fall, både i datorn och i verkligheten ![]() _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Så här går jag till vägen men hjul upphängningen.
Jag skriver ner alla bestämda punkter som jag att jobba med. Det betyder här : de fälgarna jag har. Hjullager som jag har tänkt (från corvette). De infästnings punkter som jag har tänkt att använda på växellådan och skärmarna (eller hur däcket sitter i skärmen) Då funderade jag ut hur jag vill att konstruktionen ser ut. Så det blir pushrod, track rod på övre a armen, bromsok som pekar inåt och en special billet uppright. Rör jag använde är docol r8 30x2 mm Länk huvud är egentillverkade i cr25 Brackets på växellådan gjorda av s355 stål Geometrin är till grund gjord upp av kunskap jag har och "hjulupphängnings boken " sendan optimerad med hjälp av ingenjörer på jobbet och https://www.racingaspirations.com/ap När jag tillverkar grejer är det först en skiss på papper med alla mått som är bestämda. Sedan 3d design på fusion 360 då printar jag ut det med min bambulab printer för att test montera biten innan jag skär ut delen med cnc maskinen ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Gijs Smeets @gsengineering insta |
||||
Skit coolt, Funderar på dina skärmar, kommer dom kunna svälja någon
fjädringsväg? Mvh, Per
_________________ Per Axblom |
||||
Ca 70 mm bak och 55 fram med ca 95 mm rh annars får jag höja bilen lite
_________________ Gijs Smeets @gsengineering insta |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag ska bygga lite brett så att jag kan gatregga och köra lite time attack, ssk och sportvagns mästerskapet. Så hoppas jag inte behöver kompromissa för mycket. Men jag tror jag får ihop något som funkar bra i dessa 3 klasser och fortfarande få sfro regg på den. _________________ Gijs Smeets @gsengineering insta |
||||
Om planen är gatreggning (vilket ju är kul) är det klokt att redan från början ta höjd för att detta kommer bli ett amatörbyggt fordon vilket bland annat ställer en del krav på E-märkt belysning, och placering av belysning. Ett råd är att kolla upp de reglerna och mäta ut lite saker direkt, det kan påverka hur du kan bygga karossen.
Det kan också påverka materialval i både ram och hjulupphängningar, kontakta gärna mig direkt för en dialog kring det. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ska man nörda med gatreggning så kan det ju vara intresse att glutta på möjligheter att behålla det inom ombyggt fordon och behålla en årsmodell (om nu besiktningsfriheten finns kvar 2027).
Men att undvika amatörbyggt begränsar nog alltför mycket, och som amatörbyggt så är ju besiktningen inte ett så stort bekymmer de år som det kan önskas nåt litet gatköra. |
||||
I detta fall kommer effektbegränsningen att vara samma oavsett ombyggt eller amatörbyggt fordon, men visst, det blir en fråga som reglerna ser ut idag. Dispens för 20 kW/100 kg gör att man bör hamna runt 1150 kg i tjänstevikt för att klara 300 hk vilket väl är lägsta normala effektnivån på en tidig LS från truck eller liknande.
Tjänstevikten är ju med full tank och förare så tomvikten är ofta kanske 150 kg lägre. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Du är självklart VARMT välkommen till SPVM och det är superkul att du siktar på att köra med oss! 👍👍 Notera att SPVM inte är EN klass, utan en samling av flera olika, med ganska stora skillnader i reglemente. I Modsport passar nästan vad som helst och i Roadsport är det långt mer strikt. Ingen av klasserna kräver, så vitt JAG vet, att bilen ska vara byggd med X-delar kvar av en originalkaross, men jag kan ha fel. Vi kommer få ett nytt reglemente släppt mycket snart, kanske redan nästa vecka. Du hittar reglementet här: https://www.spvm.se/spvm/tavla-och-r Om du har några frågor är det lättast att höra av sig till våra klassrepresentanter: https://www.spvm.se/spvm/kontakta-os /T. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
det blir för nu en ly5 motor det är en 5,3 liter men det är ju lite flexibelt med ls allt från 310 hk till typ 1000 hk (som turbo) för sfro ska det vara ca 310 hk altså helt original. och bilen ska då väga 1158 kg (det är med full tank och så vidare. 20kw per 100 kg ) sen ska bilen gå i sportvagns mästerskapet modsport 1, ssk 3, time attack pro är tanken _________________ Gijs Smeets @gsengineering insta |
||||
jag har haft bosse bildoktorn hemma hos mig för att gå igenom mina tankar och så. han är min närmaste sfro besiktnings man så jag fick en lista att tänka på. belysning är ju med på den jag måste nog köpa något tillfälligt till det. och bra att du sa det med höjder för det måste jag nog kolla på för ridehight är ju lägra _________________ Gijs Smeets @gsengineering insta |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (11500 totalt) |