Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun s30 1977 med Formel 2 växellåda
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (11500 totalt)
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2996

Namndispens
Namndispens

Kanske missat det eftersom jag dreglar hela tiden över skärmen i denna tråden, men hur gör du med reglementet? Det skall ju vara en bit kaross original för att få vagnsbok, som jag fattat det. Eller så har jag fel som vanligt Men jag läste det som en hel kolfiberkaross, därav frågan.

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare
DaWa skrev:
Sjukt häftigt! thumbs up

Jag är nyfiken på 3D-arbetet. Riktigt snygga modeller och renderingar. Vilket/vilka program jobbar du i?


Det är en kille som hete ar visual som har hjälpt mig med det. Så vet inte riktigt vilket program han använder. Jag gör ju om allt till stl filer i fusion 360 och använder bambulab slicer till 3 d print delarna

_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Kanske missat det eftersom jag dreglar hela tiden över skärmen i denna tråden, men hur gör du med reglementet? Det skall ju vara en bit kaross original för att få vagnsbok, som jag fattat det. Eller så har jag fel som vanligt Men jag läste det som en hel kolfiberkaross, därav frågan.


Ja det stämmer så taket, a stolpen, dörr ramen,fönster ram, fram och bak och delar av torpedväggen ska vara kvar

_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 266



Gsengineering skrev:
DaWa skrev:
Sjukt häftigt! thumbs up

Jag är nyfiken på 3D-arbetet. Riktigt snygga modeller och renderingar. Vilket/vilka program jobbar du i?


Det är en kille som hete ar visual som har hjälpt mig med det. Så vet inte riktigt vilket program han använder. Jag gör ju om allt till stl filer i fusion 360 och använder bambulab slicer till 3 d print delarna


Aha okej. Ja det ser riktigt bra ut i alla fall, både i datorn och i verkligheten

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare
Så här går jag till vägen men hjul upphängningen.
Jag skriver ner alla bestämda punkter som jag att jobba med.
Det betyder här : de fälgarna jag har. Hjullager som jag har tänkt (från corvette). De infästnings punkter som jag har tänkt att använda på växellådan och skärmarna (eller hur däcket sitter i skärmen)

Då funderade jag ut hur jag vill att konstruktionen ser ut. Så det blir pushrod, track rod på övre a armen, bromsok som pekar inåt och en special billet uppright.

Rör jag använde är docol r8 30x2 mm
Länk huvud är egentillverkade i cr25
Brackets på växellådan gjorda av s355 stål

Geometrin är till grund gjord upp av kunskap jag har och "hjulupphängnings boken " sendan optimerad med hjälp av ingenjörer på jobbet och https://www.racingaspirations.com/apps/suspension-geometry-calculator/ . . . .

När jag tillverkar grejer är det först en skiss på papper med alla mått som är bestämda. Sedan 3d design på fusion 360 då printar jag ut det med min bambulab printer för att test montera biten innan jag skär ut delen med cnc maskinen






_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 880



Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare
Ca 70 mm bak och 55 fram med ca 95 mm rh annars får jag höja bilen lite


Aerodynamic skrev:
Skit coolt, Funderar på dina skärmar, kommer dom kunna svälja någon
fjädringsväg?
Mvh, Per

Gsengineering skrev:
Så här ser print filerna ut (det gröna är en 3d scan) det gråa är print delarna
https://rejsa.nu/im/user/30005/2024-10-31-20-26-22_img_20240730_234148 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/30005/2024-10-31-20-26-22_img_20240730_234143 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/30005/2024-10-31-20-26-22_img_20240730_234145 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/30005/2024-10-31-20-26-22_img_20240730_234213 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/30005/2024-10-31-20-26-22_img_20240730_234210 . . . .

_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare




_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



Imponerande, sjukt vilka resultat man kan åstadkomma idag med rätt verktyg!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 266



erikjakan skrev:
Imponerande, sjukt vilka resultat man kan åstadkomma idag med rätt verktyg!


+1. Mäkta imponerande! Också imponerad över hur rent och fräscht du lyckas hålla garaget!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare
Det vart lite jobb emellan också det kommer att vara en av anledningarna projektet kommer inte alltid att flyta på så bra som nu






_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



Coolt projekt! Vad blir de för ls maskin? Och vilken klass är det tänkt du ska tävla i?

Hejarop från en fellow Datsun ägare

_________________
Emil Jönsson
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Coolt projekt! Vad blir de för ls maskin? Och vilken klass är det tänkt du ska tävla i?

Hejarop från en fellow Datsun ägare



Jag ska bygga lite brett så att jag kan gatregga och köra lite time attack, ssk och sportvagns mästerskapet. Så hoppas jag inte behöver kompromissa för mycket. Men jag tror jag får ihop något som funkar bra i dessa 3 klasser och fortfarande få sfro regg på den.

_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Om planen är gatreggning (vilket ju är kul) är det klokt att redan från början ta höjd för att detta kommer bli ett amatörbyggt fordon vilket bland annat ställer en del krav på E-märkt belysning, och placering av belysning. Ett råd är att kolla upp de reglerna och mäta ut lite saker direkt, det kan påverka hur du kan bygga karossen.

Det kan också påverka materialval i både ram och hjulupphängningar, kontakta gärna mig direkt för en dialog kring det.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20095



Ska man nörda med gatreggning så kan det ju vara intresse att glutta på möjligheter att behålla det inom ombyggt fordon och behålla en årsmodell (om nu besiktningsfriheten finns kvar 2027).
Men att undvika amatörbyggt begränsar nog alltför mycket, och som amatörbyggt så är ju besiktningen inte ett så stort bekymmer de år som det kan önskas nåt litet gatköra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Hur går (lätt) kolfiber kaross, LS motor och amatörbyggt ihop UTAN att köra med bly-fyllda hjul?

_________________
Magnus Falk
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



I detta fall kommer effektbegränsningen att vara samma oavsett ombyggt eller amatörbyggt fordon, men visst, det blir en fråga som reglerna ser ut idag. Dispens för 20 kW/100 kg gör att man bör hamna runt 1150 kg i tjänstevikt för att klara 300 hk vilket väl är lägsta normala effektnivån på en tidig LS från truck eller liknande.

Tjänstevikten är ju med full tank och förare så tomvikten är ofta kanske 150 kg lägre.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



Ls är ju fuskmotorn nr1

Regga med 300, åk 650 dan efter utan att nån märker

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1876



Gsengineering skrev:
Emil Jönsson skrev:
Coolt projekt! Vad blir de för ls maskin? Och vilken klass är det tänkt du ska tävla i?

Hejarop från en fellow Datsun ägare



Jag ska bygga lite brett så att jag kan gatregga och köra lite time attack, ssk och sportvagns mästerskapet. Så hoppas jag inte behöver kompromissa för mycket. Men jag tror jag får ihop något som funkar bra i dessa 3 klasser och fortfarande få sfro regg på den.

Du är självklart VARMT välkommen till SPVM och det är superkul att du siktar på att köra med oss! 👍👍

Notera att SPVM inte är EN klass, utan en samling av flera olika, med ganska stora skillnader i reglemente. I Modsport passar nästan vad som helst och i Roadsport är det långt mer strikt. Ingen av klasserna kräver, så vitt JAG vet, att bilen ska vara byggd med X-delar kvar av en originalkaross, men jag kan ha fel.

Vi kommer få ett nytt reglemente släppt mycket snart, kanske redan nästa vecka. Du hittar reglementet här: https://www.spvm.se/spvm/tavla-och-regler/. Jag rekommenderar starkt att läsa på och bestämma sig för en klass ganska tidigt, för att vara säker på att du inte behöver bygga om bilen senare. Läs motorreglementet noga. Det finns också ett smart beräkningsark på samma ställe, där man snabbt och lätt kan testa vilken minimivikt man hamnat på med olika motoralternativ i olika klasser.

Om du har några frågor är det lättast att höra av sig till våra klassrepresentanter: https://www.spvm.se/spvm/kontakta-oss/


/T.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Coolt projekt! Vad blir de för ls maskin? Och vilken klass är det tänkt du ska tävla i?

Hejarop från en fellow Datsun ägare


det blir för nu en ly5 motor det är en 5,3 liter men det är ju lite flexibelt med ls allt från 310 hk till typ 1000 hk (som turbo)

för sfro ska det vara ca 310 hk altså helt original. och bilen ska då väga 1158 kg (det är med full tank och så vidare. 20kw per 100 kg )

sen ska bilen gå i sportvagns mästerskapet modsport 1, ssk 3, time attack pro är tanken

_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 36


Trådstartare
therealpinto skrev:
Om planen är gatreggning (vilket ju är kul) är det klokt att redan från början ta höjd för att detta kommer bli ett amatörbyggt fordon vilket bland annat ställer en del krav på E-märkt belysning, och placering av belysning. Ett råd är att kolla upp de reglerna och mäta ut lite saker direkt, det kan påverka hur du kan bygga karossen.

Det kan också påverka materialval i både ram och hjulupphängningar, kontakta gärna mig direkt för en dialog kring det.


jag har haft bosse bildoktorn hemma hos mig för att gå igenom mina tankar och så.
han är min närmaste sfro besiktnings man
så jag fick en lista att tänka på. belysning är ju med på den jag måste nog köpa något tillfälligt till det. och bra att du sa det med höjder för det måste jag nog kolla på för ridehight är ju lägra

_________________
Gijs
Smeets
@gsengineering insta
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun s30 1977 med Formel 2 växellåda
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (11500 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande