Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
9 besök senaste veckan (2706 totalt) |
Hallå! Tänkte jag gör en projekttråd för min rejsbil, mest kul för egen del att ha koll på att det faktiskt händer någonting med den. "Räddade" bilen från en vän som hade tänkt ha den som reservdelsbil eftersom den inte var registrerad i Sverige, och det verkade som papprerna till den var borta. Men efter några samtal till tidigare ägare så löste det sig
![]() Börjar med en kort sammanfattning om vad jag gjort på den hittills ![]() ![]() Skitig motor men original m50b25 utan vanos! ![]() Lite hängande innertak som hör till ![]() Blev under första året endel gjort, lite rostlagning, lackering och sen dit med en turbo såklart. ![]() ![]() Chassit var här helt original med slitna dämpare och fjädrar, original bromsar och inga förstärkningsplattor (som jag i efterhand fått veta att man bör svetsa dit), så efter 2 veckor såg det ut såhär.. ![]() Så under vintern 2022 blev det att göra något åt bromsar och chassit! Förstärkningsplattor svetsade, inte så vackert men stabilt ![]() Ledlager uppe och nere på spindlarna. Original på trailingarmarna, vilket jag kanske borde uppdatera? ![]() e46 328i bromsar bak och 330 fram. ![]() Ett set BC coilovers. ![]() Lite nya framvagnsdelar. Hittade även en "purple tag" styrväxel som monterades. ![]() Lackade spindlar ![]() Excentriska bakre bussningar. ![]() Ett par Sparco fällbara sportstolar ![]() Och sen var den färdig för lite sprintrace och någon bankörning hade jag hoppats, men hade en hel del strul med styrsystemet till motorn och sedan en alldeles för aggressiv koppling som förstörde körbarheten helt! Men blev iaf en inställning hos Pekkas och några mil på gatan 2023. ![]() ![]() Och det är väl ungefär härifrån jag började denna vinterns uppgraderingar. Renoverad motor, nedmonterad turbo, nytt styrsystem och framförallt en ZF8HP automatlåda. Får bli en till uppdatering i veckan om vad som är gjort under de senaste månaderna ![]() _________________ Andreas von Segebaden |
||||||||
Kör man maxxecu så kan man skruva dit en 8hp låda och styra den direkt, 8hp45 passar direkt på m50,52,54 utan adapter. Man behöver flasha om lådans TCU. Vilket kommer kunna göras hos återförsäljarna. 8hp stödet i maxxecu är under testfas just nu. För 8hp70 lådorna är det mesta klart och för 45 lådorna håller vi fixa dom sista grejorna. (jag är betatestare) Kör man annat sprut bör det också gå köra en mindre maxxecu som mini som bara styra lådan. Men det är otestat ännu. Min rekommendation är styra både motor och låda med samma sprut. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Just ja din tråd jag läste Benny, tack förtydligande Verkar lovane detta. /r _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
Ja precis, en m50b25 och en 8hp70 från en N57. Planen är att använda ett Maxxecu race. Har följt din tråd Benny, verkar riktigt lovande som sagt! _________________ Andreas von Segebaden |
||||||||
Så i slutet av förra sommaren fick jag tag i en 8HP70 för ett ganska bra pris, så då var det lika bra ut montera ut motorn. Hade några oljeläkage som jag har velat fixa länge, så passade på att göra det samtidigt.
Så det blev en genomgång med nya lager, ringar och nya ytor på block och topp. ![]() ![]() Ihopmonterad igen! ![]() Roligt paket från domniworks. ![]() Rent och fint ![]() ![]() Det lilla jag kört med bilen så hann jag iaf upptäcka att det blir ganska varmt och trångt att ha turbon "uppåt", så nu blev det ett nedmonterat grenrör. Lite bråkigt med tryckrör och insugsrör, men fördelen är att jag får plats med AC-kompressorn vilket jag inte gjorde förut ![]() Motorn har hittat tillbaka. Lite trångt att få ut avgasröret, men några "piecuts" så gick det fint! ![]() Blev inte helt nöjd med hur wastegaten blev, för att få plats var jag tvungen att göra en 180 graders sväng för att komma tillbaka in i avgasröret. Får väl se hur det blir när den är igång, om jag lyckas hålla nere laddtrycket. ![]() Tryckrör och plats för ac-kompressor! ![]() Insugsrör, ska göra någon form av avskärmning och fäste för röret. ![]() Försökte mig på att göra ett fäste till intercoolern av aluminiumprofiler från ByggMax, är ju en riktig nybörjare på att svetsa i aluminium, men det var extremt svårt. Förhoppningsvis håller det! ![]() Lite mer tryckrör på gång. ![]() ![]() Väntar nu på pedal och spjäll från en e46 330i som jag köpt, sen är nog det mesta stora runt motorn färdigt. Sedan behöver jag göra kablage till pedal/spjäll samt till lådan. Till motorn har jag gjort ett adapterkort mellan Motronic 88-pin och MaxxEcu, förhoppningsvis fungerar det direkt ![]() ![]() Lött på en 48-pin Molex och Motronic 88-pin kontakt. ![]() _________________ Andreas von Segebaden |
||||||||
Det är den! Inte kört så mycket än, men lådan och allt fungerar väldigt bra! Ett försiktigt gaspådrag iaf: https://youtu.be/DqBiErCp9nk?si=fpcq _________________ Andreas von Segebaden |
||||||||
Trevligt projekt, man blir mer och mer sugen på 8hp, verkar lira bra.
Blir nyfiken på stolarna, sådana skulle göra sig bra i min bil, är du nöjd med dem? Har du bilder på hur du monterat dem? Och slutligen, vad är det för grenrör, Spa? _________________ Richard Brandt |
||||||||
Lite sent svar, men stolarna är jag ganska nöjd med! Inte så mycket stoppning och hade kunnat vara lite smalare, men det beror nog mest på föraren ![]() Grenröret är ett sånt kinesiskt gjutet, köpte det på maxpeedingrods för några år sedan. _________________ Andreas von Segebaden |
||||||||
Har fått lite gjort sen jag uppdaterade senast! Haft endel strul men lyckades få igång den i början av juli, efter lite motgångar där jag bland annat råkade förstöra mitt MaxxEcu, någon hade glömt bort jorden mellan chassi och motor...
Ungefär såhär såg det ut vid första uppstart, uppallad på några gamla hjul för att kunna fylla olja i lådan. Vad som också syns är att det är ganska rökigt i garaget, tänkte att det nog bara var oljerester från monteringsoljan. Men det var inte så enkelt, ett skitjobbigt fel var det. ![]() Körde runt lite med bilen några mil och hoppades att den skulle sluta bolma rök när jag gasade, men det gjorde den inte.. Så efter några dagar av felsökning så började jag jämföra artikelnummer på motordelarna jag hade köpt, insåg ganska snabbt att jag lyckats beställa kolvringar till en m50 med vanos, eller inte bara beställa men montera de också ![]() ![]() Så bara ur med motorn igen, skönt att kunna ta bort fronten och ta ut hela motorpaketet framåt. Men ändå inte helt enkelt att göra själv när aset till växellåda hänger bakom. ![]() Motorn ihopmonterad med rätt kolvringar denna gången. ![]() Tillbaka i bilen! Efter att allt funkade hyfsat så lämnade jag över bilen till Efyengineering som kalibrerade motor och låda i sin navdyno. ![]() ![]() Och tillslut blev det att prova köra bilen på konbana med SVKG i september! Väldigt bra känsla att äntligen få testa bilen ![]() ![]() ![]() Har massa småsaker att fixa i vinter på den, bland annat att växellådan lägger i D/R med en smäll, testat olika tomgångsvarvtal mm men tycker inget gör det bättre, ska pröva byta olja en gång till och se om det blir bättre av det. Men det störstaprojektet är att få den reggad, vilket inte verkar vara några konstigheter efter att ha pratat med en besiktningsman från Testa. ![]() _________________ Andreas von Segebaden |
||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
Tänkte "denna ser bekant ut" när jag surfade lite på rejsa igår, kul att se dig här!
![]() Riktigt roligt att se en E36 med 8HP i konbanan, måste bli riktigt rolig att köra, gissar att du kan stå på i en del lägen där andra behöver hålla igen eller jobba mer för att hålla bilen stabil. Kul att se vad som händer i vinter, för jag hoppas du är tillbaka i konbanan nästa år med? ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Kul att du har en tråd Andreas!
Tack för förtroendet att mappa din motor och låda. Väldigt trevlig bil och drivlina. Saknar bara den där magnetventilen så vi kan hålla wastegaten lite mera stängd ![]() _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||||||
Inte så snabbt men kul ![]()
Ja det känns som att den kan bli snabb på konbanan, så med lite mer körtid kan det nog bli bra! Jag hoppas kunna vara med på majoriteten av körningarna nästa år ![]()
Tack själv, blev väldigt bra! Ja det finns med på att-göra-listan! 😎
Det känns väldigt skönt! Ser fram emot nästa säsong! _________________ Andreas von Segebaden |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
9 besök senaste veckan (2706 totalt) |